Wolff: Hamilton si uvědomil, že lidi a psy na okruzích nepotřebuje
Toto Wolff se v rozhovoru s novináři věnoval mimo jiné rivalitě Lewise Hamiltona a Nica Rosberga.
Toto Wolff se v rozhovoru s novináři věnoval mimo jiné rivalitě Lewise Hamiltona a Nica Rosberga.
Jak velké obavy jste měl během závodu v Kanadě?
Toto Wolff: „Na vítězení si zvyknete celkem rychle. Téměř se stalo normální, že jsme vyhrávali každý závod nebo dojížděli na prvních dvou pozicích. Ale to, co se stalo v Kanadě, nás přimělo si uvědomit, že nemůžeme dál vyhrávat do nekonečna. Od začátku bylo jasné, že přijde závod, ve kterém nezískáme vítězství nebo dvojité vítězství kvůli okolnostem, nehodám nebo problémům se spolehlivostí.“
„V danou chvíli v neděli v Kanadě nás napadlo, že okamžitě ztratíme oba vozy. Byl to šok. Zavolal nám Lewis vysílačkou a řekl, že nemá výkon, a o 20 sekund později nám to samé zavolal Nico. Pak si uvědomíte, že byste mohli ztratit oba vozy najednou. Do minulého týdne mě to ani nenapadlo. Pokud pomineme případy, kdy se oba vozy vybourají v první zatáčce. Byl to pro nás dobrý budíček.“
Jsou vaši jezdci mezi sebou skutečně ve válce?
TW: „Mezi jezdci bude vždy válka, protože potřebujete porazit týmového kolegu, on stojí mezi vámi a vaší úspěšnou kariérou. Pokud vás porazí váš týmový kolega, vaše tržní hodnota půjde dolů. Můžete mít válku, která bude škodit týmu, kdy jezdci budou do sebe bourat, nebudou spolu mluvit, budou škodit týmovému duchu, škodit značce, protože třeba budou arogantní před médii.“
„Nebo to může být subtilní válka, kdy jen chtějí porazit jeden druhého a získat každou myslitelnou výhodu po celý víkend. To, co vidíme, co vidí média, je show. Nejsou přátelé a nemyslím, že potřebují být přátelé. Lewis a Nico jsou kolegové.“
„Snaží se jeden od druhého učit, získávat motivaci, ale jejich prioritou číslo jedna je porazit týmového kolegu. Můžeme dokola říkat, že je na prvním místě tým, že potřebujeme vyhrát pohár konstruktérů, jezdci pak budou říkat, že je tým na prvním místě, ale pravda je taková, že jim je to u zadku. Je to o vítězství v šampionátu jezdců, a v tomhle je musíme správně řídit, připomínat jim, co je pro nás důležité. Ale není to vždy jednoduché.“
Jak se od sebe oba dva jezdci liší?
TW: „Lewis a Nico jsou dvě velmi odlišné osobnosti. Mají společnou minulost, na motokárách závodili ve stejném týmu a na prázdniny jezdili jako děti spolu. Ale od začátku jsou velmi soutěživí a osobnostně velmi odlišní. Potřebují jinak nastavené životy, aby fungovali dobře.“
„Nico potřebuje strukturovaný život. Ve svém plánování je velmi precizní a pečlivý v tom, co dělá. Celý jeho život je velmi strukturovaný. Lewis je geniální jezdec, který zvyšuje svoji výkonnost, protože zvýšil svoji profesionalitu a zlepšil přístup. Nicméně aby správně fungoval, potřebuje se cítit v pohodě ve svém životě. A v pohodě se cítí při cestování, praktikování svých koníčků a mnoha životních aspektů, které se od formule 1 liší.“
„Jeho práci závodního jezdce to neškodí. Lewis nechodí na večírky, nebo pít, nebo nemá tři ženy najednou! Je velmi precizní a ví, co chce. Lewis, kterého dnes vídáte na trati, je úplně jiný, než býval. Během víkendů už kolem někoho nejsou lidé nebo rozruch.“
Je to důsledek vašich rozhodnutí?
TW: „Ne, bylo to jeho rozhodnutí. Strávili jsme určitý čas diskuzemi s ním a ptaním se, jestli je pro něj správné, když má kolem sebe tolik lidí a své psy. Musí pochopit, co je pro něj dobré. V jisté fázi jeho života to pro něj bylo dobré, ale teď si uvědomil, že je pro něj asi lepší v noci spát a nevenčit psy.“
Mají volnost spolu závodit po celou sezónu?
TW: „Je to velmi těžké, protože my je necháváme bojovat, dokud z toho nebude špinavý souboj. Sdílíme data a oni musí být mezi sebou transparentní. Nesmí tu být žádné špinavé kroky. To, co se před pár lety stalo s Lewisem a Fernandem u McLarenu, je v našem týmu nepřijatelné a nestalo by se to. Mělo by to vážné následky, kdyby se to stalo.“
„Nicméně pořád se snaží najít tu sebemenší výhodu, aby porazili jeden druhého, takže je necháváme závodit. Ale během sezóny by mohla nastat situace, kdy řekneme, že už to dál není možné. Nechali jsme je závodit v Kanadě, kde jsme ztratili jedno auto a druhé málem odstoupilo, a pořád nevíme na sto procent proč.“
„Takže pokud přijdeme na to, že závodění na nejvyšší úrovni škodí našim cílům, může se stát, že rozhodneme udělat krok zpět. Ale je to neustále dynamický proces, který musíme analyzovat každý týden. Není to obecný princip, podle kterého bychom řekli, že je necháme závodit, nebo že vydáme týmové příkazy. Je to něco, o čem neustále přemýšlíme.“
Diskuse k článku