Williams

Zveřejněno 27. 04 2014 — Jan Pastorek

Licence: britská
Sídlo: Grove, Velká Británie
Jezdci: Felipe MassaLance Stroll
Motor: Mercedes
První závod: GP Argentiny 1975
Tituly: Tým: 9, jezdci: 7
Oficiální stránka: williamsf1.com
Statistiky: GPGuide

Williams je historicky třetí nejúspěšnější tým ve formuli 1. Bývalý jezdec formule 3 Frank Williams vstoupil do F1 v roce 1969, nasazoval vůz Brabham, se kterým jezdil Piers Courage. Jeho výkony upoutaly pozornost argentinského výrobce De Tomaso, který týmu poskytl šasi na sezonu 1970. Vůz byl nespolehlivý a vše skončilo Couragovou smrtí v Zandvoortu. Williamse tehdy tragédie blízkého přítele velmi zasáhla, od té doby si snažil od jezdců vždy držet odstup. V dalších letech provozoval vozy March, Iso a od roku 1974 Williams. Monoposty byly označovány „FW“ podle Frankových iniciálů. Často střídal jezdce. I když tým občas dosáhl na body, výraznější úspěchy nepřišly a nastaly finanční problémy. Ty Williams řešil prodejem 60 % týmu kanadskému milionáři Walteru Wolfovi. Ve stáji zůstal jako manažer, ale na konci sezony byl odvolán. Rozhodl se proto začít znovu.

Roku 1977 založil společně s konstruktérem Patrickem Headem a částečně i za pomoci peněz rodiny Bin Ládinů nový tým Williams Grand Prix Engineering. V první sezoně ještě nasazovali vůz March, od roku 1978 už vlastní monopost zkonstruovaný Headem s motorem Ford Cosworth DFV. Řídil ho Alan Jones. Už v následující sezoně získal Clay Regazzoni v Silverstone pro Williams první vítězství v F1. Čtyři výhry přidal Jones a tým získal druhé místo v Poháru konstruktérů.

V následující sezoně Jones získal první titul mistra světa a stáj první Pohár konstruktérů. O rok později sahal po titulu Carlos Reutemann, tým alespoň obhájil Pohár konstruktérů. V tragické sezoně 1982 Keke Rosberg z vyrovnaných výsledků vytěžil pro tým další jezdecký titul, i když v sezoně vyhrál jen jeden závod.

Roku 1986 se Frank Williams vážně zranil při dopravní nehodě, od té doby je upoután na invalidní vozík. Jakmile to bylo možné, vrátil se do vedení týmu. Tým tehdy používal turbomotory Honda a vzájemná rivalita Nigela Mansella a Nelsona Piqueta pomohla k titulu Alainu Prostovi, Williams vyhrál alespoň Pohár konstruktérů. V následující sezoně už Piquet s Mansellem dominovali šampionátu a tým obhájil Pohár konstruktérů.

Sezona 1988 s motorem Judd stáji nevyšla, což vedlo k Mansellově odchodu. Williams začal používat motory Renault a postupně se vracel do popředí výsledkových listin. Během roku 1990 přišel do týmu vynikající aerodynamik Adrian Newey a společně s Headem připravil monopost FW14, se kterým navrátilec Mansell roku 1991 dlouho bojoval s Ayrtonem Sennou o titul. Vrchol přišel v roce 1992, kdy Mansell s vylepšeným FW14B s aktivním zavěšením, poloautomatickou převodovkou a systémem proti blokování brzd ovládl sezonu, získal tehdy v šestnácti závodech rekordních devět vítězství, čtrnáct pole position a 108 bodů v šestnácti závodech. Roku 1993 na něj dalším titulem navázal Prost.

V roce 1994 Williams angažoval Sennu, se kterým jednal už v roce 1983. Brazilec ale tragicky zahynul v Imole. Prapor týmu pozvedl Damon Hill a do posledního závodu bojoval s Michaelem Schumacherem o titul mistra světa. Dočkal se v roce 1996. Úspěšnou éru završil ziskem šampionátu v roce 1997 Jacques Villeneuve. Celkem týmu devítiletá spolupráce s Renaultem přinesla čtyři jezdecké tituly a pět Pohárů konstruktérů.

Z týmu odešel Newey a následovaly dvě slabší sezony s motory Mecachrome a Supertec, roku 2000 Williams navázal spolupráci s automobilkou BMW a o rok později angažoval šampióna Champ Car a Indy 500 Juana Pabla Montoyu, který tvořil dvojici s Ralfem Schumacherem. Oba dokázali vyhrávat a v Poháru konstruktérů tým dvakrát skončil hned za suverénním Ferrari. Ústup ze slávy začal roku 2004. Tým sídlící momentálně v Grove postupně zcela opustil čelní pozice.

Po letech s motory Cosworth a Toyota se Williams roku 2012 vrátil k Renaultu a Pastor Maldonado výhrou ve Španělsku nadělil Siru Franku Williamsovi hezký dárek k sedmdesátinám. To byl ale jediný výraznější úspěch za delší dobu. Před sezonou 2014 získala Frank Williams předal otěže týmu své dceři Claire, uzavřel smlouvu s Mercedesem a k Valtterimu Bottasovi angažoval Felipeho Massu.

Rok 2014 byl pro Williams nakonec zlomový, výrazný nárůst výkonnosti mu zajistil devět pódiových umístění a posun o šest pozic na třetí místo v poháru konstruktérů.

Williams se také angažuje mimo formuli 1 v oblasti hybridních pohonných jednotek pro městskou dopravu i sportovní vozy Porsche třídy GT, vyvíjel vozy pro formuli 2 a podílel se na technologiích pro rallye (MG Metro skupiny B), cestovní vozy (Renault Laguna), silniční vozy (Renault Clio) či 24 hodin Le Mans (BMW).

V nové turbo éře Williams postupně uvadal, když v sezoně 2015 ještě udržel třetí místo, o rok později už ale skončil pátý, když se před něj dostala i Force India.