Williams vyhrál, pak zasáhlo inferno
Byl to pátý závod sezony 2012, která dosáhla na rekordní počet dvaceti velkých cen. Na pole position se původně kvalifikoval Lewis Hamilton, který byl ale vyloučen. Na první místo na startu se tak dostal Venezuelan Pastor Maldonado, který vyhrál i samotnou velkou cenu. Ani on, ani jiní v tu chvíli netušili, že o pár desítek minut později budou bez nadsázky bojovat o život.
Ten víkend si Williams porozuměl s pneumatikami Pirelli, což se ukázalo jako klíčové pro rychlost monopostu FW34, se kterým jezdili Pastor Maldonado a Brunno Senna, Ayrtonův synovec. Když v kvalifikaci, kterou vyhrál Lewis Hamilton, nedokázal Brit dojet do boxů pro nedostatek paliva, byl vyloučen. A na první místo se dostal Maldonado.
Pneumatiky byly piloty a inženýry doslova nenáviděny. Stačila malá změna teploty a začaly se chovat zcela odlišně. Byly hodně nepředvídatelné. Možná to pomohlo skutečnosti, že prvních sedm závodů sezony vyhrálo sedm různých pilotů! Jenson Button (Austrálie), Fernando Alonso (Malajsie), Nico Rosberg (Čína), Sebastian Vettel (Bahrajn), Pastor Maldonado (Španělsko), Mark Webber (Monako), Lewis Hamilton (Kanada).
Během GP Španělska spolu svedli Maldonado a Fernando Alonso krásnou bitvu. Po prvních pitstopech se dostal Alonso na voze Ferrari F2012 do čela, ale během druhých pitstopů Williams své soupeře přechytračil a Maldonado se vrátil na první místo. Na něm zůstal až do cíle a Williamsu přinesl první vítězství po osmi letech. A zatím poslední. Michael Schumacher v závodě kolidoval s Brunem Sennou. Oba odstoupili, ale Schumacher dostal trest pro další závod.
Avšak velké drama nastalo hodinu a půl po skončení závodu. Z garáže Williamsu se začal intenzivně valit černý dým a uvnitř řádily plameny. Mechanici týmu a další personál utíkali před bleskurychle rozvíjejícím se nebezpečím. Mnozí z nich pak popadli hasicí přístroje a snažili se proti běsnícímu živlu zasáhnout. Avšak kouř byl hodně silný a hlavně nebezpečný.
Někteří hosté týmu byli pohybově omezeni. Lidé si vzájemně pomáhali, jedním ze záchranářů se stal i vítězný pilot Pastor Maldonado, který do bezpečí přenesl svého bratrance Manuela.
Zatímco probíhala evakuace, na scénu se začaly sjíždět hasičské a záchranářské jednotky. Přímo na místě muselo být ošetřeno 31 lidí, z toho sedm jich bylo převezeno do okolních nemocnic. Zejména kvůli popáleninám a otravě z kouře. Jeden z mechaniků Williamsu zůstal v nemocnici několik týdnů. Zraněni byli také členové týmů Force Indie (dnes Racing Point) a už neexistujícího Caterhamu. Tehdejší zastupující šéf týmu Force Indie Robert Fernley později ostře zkritizoval nepřipravenost organizačních složek na takovou událost.
Požár prakticky zcela zničil téměř veškeré zařízení Williamsu. Přesto se byl tým schopen připravit na další závod v Monaku, a to také díky ochotě jiných týmů Williamsu zapůjčit chybějící techniku.
Vítězené auto Pastora Maldonada zůstalo ušetřeno, protože bylo mimo garáž na technické kontrole. Zničen ale byl monopost Bruna Senny.
Příčinou požáru se nakonec ukázal být výboj statické elektřiny na rekuperačním systému KERS v době odčerpávání paliva z vozu Bruna Senny. Tehdejší šéf Bernie Ecclestone prohlásil, že KERS neměl být ve formuli 1 vůbec představen. Stalo se tak dva roky před tím, než formule 1 představila současnou generaci hybridních pohonných jednotek.
Diskuse k článku