Williams se obrací k Mercedesu zády
Šéf Mercedesu Toto Wolff se v posledních několika letech řadí mezi desítku nejvíce vlivných lidí ve světě formule 1. Je to dáno jeho politickým potenciálem prosazovat své zájmy a ovlivňovat důležitá rozhodnutí sportu. Takový vliv je tím větší, čím větší je počet týmů, na který má vliv. Takovými týmy jsou zpravidla ty, kterým Mercedes dodává motory. Mezi ně patří tým Williams. A právě tým Williams svým přístupem v posledních dnech ukázal, že Toto Wolff nejenže nemá vliv na budoucnost Williamsu, ale už ani na jezdecké složení stáje. A je tedy na místě ptát se, jak moc klesá Wolffův vliv i na celou formuli 1.
“Nejsme žádný B-tým nebo satelitní tým,” řekl směrem k Mercedesu šéf Williamsu Jost Capito. “Děláme rozhodnutí, která jsou dobrá pro nás.”
Na mysli má podpis smlouvy s Alexem Albonem, který byl léta členem rodiny Red Bullu. A vlastně jím zůstane. Albon je sice smluvně uvolněn ze závazků k Red Bullu, ale ten si ponechal jistou opci, takže v tomto ohledu, jako kdyby se nic nestalo. Albon dostal přednost před Nyckem de Vriesem, šampionem formule 2, mistrem světa formule E a hlavně pilotem Mercedesu.
Už před tím šéf Red Bullu Christian Horner se na adresu svého protějšku u Mercedesu Tota Wolffa pozastavil nad tím, jak ostatním mluví do toho, kdo pro koho bude jezdit. Síly svého vlivu Mercedes využil k tomu, že od Williamsu vytáhl Valtteriho Bottase v náhradě za Nika Rosberga. Nebo že si na loňskou GP Sachíru půjčil George Russella, který coby junior Mercedesu jezdil u Williamsu tři roky. A kterému bylo Wolffem pohrozeno, že bude závodit tak maximálně v seriálu Renault Clio, když bude bourat do Bottase, jak se tomu přihodilo na začátku roku na Imole. A nakonec, kdo by dokázal tak snadno dostat do týmu F1 svou manželku? Susie Wolffová si užila nadstandardního objemu kilometrů ve formuli Williamsu.
Mercedes nejlepším lidem nabízí dvojnásobné platy, aby nešli dělat motory do Red Bullu
A nyní, místo toho, aby další junior Mercedesu de Vries vystřídal Russella ve Williamsu, jde tam místo něj de facto pilot Red Bullu.
Na první pohled nenápadný, ale na ten druhý už výraznější posun v tom, jaké má Toto Wolff vlivy. Nebo o kolik jsou menší.
Williams totiž ani nevyloučil, že by se na jeho vozech mohla objevit sponzorská loga Red Bullu. Připomeňme si, že Red Bull staví továrnu na vlastní motory F1, Red Bull Powertrains. Z počátku s velkou podporou Hondy. Jaké jméno motory od příštího roku ponesou, to ještě není jisté. Ale pokud by se na vozech Williamsu objevila loga Red Bullu, pak by to byla loga firmy vyrábějící vlastní motory F1. Na vozech poháněných motory Mercedes.
Jinými slovy vztahy Red Bullu a Williamsu poté, co jej koupila finanční skupina Dorilton (čímž se stává podstatně nezávislějším týmem) jsou nyní o hodně těsnější. Pojďme se zamyslet o ještě jeden krok dále:
Red Bull si za různé podpory Hondy bude pořizovat vlastní motory do roku 2025 nebo 2026, kdy by měla formule 1 přejít na novou generaci pohonných jednotek. Jaké té budou, to se neví. Protože se o tom jedná a vedou se o tom poměrně silné spory. O tom, jaké budou nové motory, jednají i automobilky mimo svět F1. Jmenovitě Volkswagen Group ve vlastnictví Porsche. Jméno dlouhodobě a příležitostně spojované právě s Red Bullem.
Před rokem 2025 ne, ale pak je F1 pro Porsche reálnou možností
A jaké největší úspěchy slavil současný šéf Williamsu Jost Capito? Jako ředitel motorsportu skupiny Volkswagen!
Potenciální aliance Volkswagen – Red Bull – Williams by tak mohla sehrát významnou roli v určení toho, jaký bude budoucí motor F1. Protože zatímco Ferrari a Mercedes by si chtěly ponechat to, s čím se závodí dnes (a co má ohromně složitý a náklady systém hybridního motorgenerátoru), Red Bull potřebuje pro novou éru motorů za a) něco jednoduššího, za b) silného partnera ze světa zavedených automobilek s jejich obrovským R&D potenciálem, kterého Red Bull Powertrains nikdy nemohou dosáhnout.
Začal se svádět nejen boj o to, jak bude vypadat budoucí motor F1, ale také o nové přeskupení politických sil v seriálu.