Vzrušující neznámé: analýza pátečních tréninků GP Španělska

Barcelona měla být pro Red Bull aerodynamicky i mechanicky možná nejlepší okruh v kalendáři, ale překvapivě to vůbec nevypadá na to, že by se jeho dominance z posledních dvou let vrátila.

Štítky: GP Španělska Zveřejněno 21. 06 2024 — GPF1.cz

Jednalo se o fascinující tréninkové jízdy, protože extrémní nároky superžhavého barcelonského okruhu nám přinesly několik velmi zajímavých modelů, z nichž ne všechny byly očekávané. Rovněž se opět a výrazně ukázala vlastnost letošních vozů, která může být zásadní pro to, jak se v posledních závodech zmenšuje náskok Red Bullu.

Protože okruh zdaleka nedal vozu RB20 šanci roztáhnout křídla, jak mnozí očekávali, spíše představoval pro tým v podstatě stejné potíže s vyvážením auta jako všechny uplynulé letošní závody. Red Bull rozhodně nevypadá rychlejší než Ferrari nebo McLaren a možná jen o něco rychlejší než Mercedes.

Ono vyvážení, s ním se potýkají všichni, je zajímavou nití, jejíž rozpletení nám může pomoci pochopit, co se zde děje. Teplota trati 46-47 °C na okruhu s tak dlouhými a rychlými zatáčkami bude pro pneumatiky, zejména pro levou přední, vždy strašně náročná. To platí zejména vzhledem k tomu, že Pirelli stanovilo pro tyto přední pneumatiky velmi vysoký minimální tlak 25 psi. Ještě větší noční můrou pro přední gumy bylo, že všechny vozy ve větší či menší míře trpěly nedotáčivostí.

Zdá se, že Barcelona nám ukazuje, že výhoda RB20 v aerodynamickém přítlaku už není tak významná – a že problémy s aerodynamickým vyvážením, kterými trpí všichni, mohou být u Red Bullu ještě palčivější než například u Ferrari nebo McLarenu. Možná je ještě zhoršuje nesnášenlivost odpružení vůči supernízkým světlým výškám. Dříve to bylo tak, že podvozek Red Bullu umožňoval jezdit níže než ostatní, aniž by se dostal na hranici poskakování. Nyní, když jsou všichni schopni jezdit srovnatelně nízko, se však tento model změnil.

Trojnásobný mistr světa Max Verstappen se ve snaze najít odpovědi rozhodl pro neobvyklý krok: mezi závody testoval v Imole vůz staré specifikace – RB18 z roku 2022 (jak to povolují pravidla), aby měl možnost přímého srovnání s letošním strojem.

Předpověď na zbytek víkendu předpokládá méně extrémní teploty, takže se snad zmírní velmi silná degradace, kterou jsme viděli v pátek. Tyto extrémy však byly velmi užitečné, protože naznačily, co ovlivňuje výkonnost. Aerodynamická rovnováha auta a super vysoký přítlak prostě nejsou kompatibilní – jdou proti sobě. Ale ten obrovský přítlak je lákavý, takže se za ním týmy honí.

Simulace kvalifikační rychlosti:

Simulace závodní rychlosti: