Vzpomínáme: Tragická nehoda Justina Wilsona uspíšila zavedení systému Halo
Psal se 24. srpen roku 2015, když v americkém Poconu došlo k fatální nehodě, po které zemřel ve věku pouhých 37 let Justin Wilson. Pilot, který nasbíral 16 startů i ve formuli 1…
Wilson se narodil v městě Rotherham roku 1978. Jeho otec, tou dobou vlastník společnosti provozující čerpací stanice, byl bývalým závodníkem, kariéru mu přerušila nehoda v šampionátu formule Ford v roce 1975.
Justin neměl snadné dospívání, trpěl totiž dyslexií, poruchou čtení, která komplikuje učení. Ne nadarmo se tak později stal ambasadorem mezinárodní instituce bojující s touto vadou.
O co těžší měl život ve škole, o to více se mu dařilo na závodní dráze. Justin po vzoru svého otce, který mu dělal hlavního mechanika, začal s motokárami, a to relativně pozdě, až v osmi letech. Wilson se postupně propracovával, v roce 1994 skončil pátý v nejprestižnějším britském šampionátu.
V 16 letech nastoupil do prvního formulového šampionátu (Vauxhall Junior) a hned při svém debutu stanovil rekord, když vyhrál. O rok později sice po technické závadě v Brands Hatch zmeškal pro zlomeninou obou nohou úvod sezony, i tak ale získal čestné ocenění britského autoklubu pro nejslibnějšího jezdce.
Díky slušným výkonům se ho ujal manažer Jonathan Palmer, jehož syn Jolyon později také závodil v F1. Wilson přešel do formule Palmer Audi, kde v roce 1998 získal devět vítězství a mistrovský titul. Následoval přesun do tehdy druhé nejprestižnější kategorie po F1 – formule 3000.
Se slabším vozem získal za celý rok dva body a zajistil si pokračování v šampionátu. V roce 2001 nakonec získal mistrovský titul s náskokem rekordních 32 bodů na Marka Webbera. Cesta do F1 se pomalu otevírala…
Justin testoval nejprve pro Jordan, ale námluvy nedopadly. Wilson se tak uchýlil do formulového šampionátu s názvem Světová série Nissanu, ale ne na dlouho.
Wilson dostal šanci pro rok 2003 nahradit odcházejícího Marka Webbera u Minardi, pokud by sehnal dva miliony liber. Ty díky svému manažerovi Palmerovi nakonec horko těžko vybral a u týmu podepsal tříletý kontrakt. Jenže se ukázalo, že Wilson nezaplatil celou částku, a tak u Minardi skončil po 11 závodech, nejlepším výsledkem bylo 11. místo. V závěru příštího roku ještě dokázal sehnat sedačku u Jaguaru, ale technika mu nedovolila více než 8. místo z GP USA 2003. V královně motosportu tak získal jediný bod.
Wilson se tak rozhodl zkusit štěstí za mořem. Dařilo se mu v sérii Champ Car, kde získal jedno třetí a dvě druhá místa, co se celkového pořadí týče. Přerod série do IndyCar pro Brita znamenal výsledkový pokles, ale i tak se držel v lepším průměru, v roce 2013 skončil celkově šestý.
Jenže v roce 2015 nastal osudný závod v Poconu…
Ve 179. kole ztratil lídr závodu Sage Karam kontrolu nad svým vozem a smykem vletěl do bariéry. Wilson měl tu smůlu, že když se soupeřům vyhýbal, trosky, konkrétně špička monopostu, jej trefily do helmy. Jel tehdy rychlostí kolem 300 km/h… Pilot ztratil vědomí a rovněž narazil do bariéry.
Potom, co jej záchranáři dostali z vozu a převezli do nemocnice, bylo vydáno prohlášení, že je Wilson v kómatu a má vážná poranění hlavy. Bohužel ještě toho dne, tedy 24. srpna 2015, následkům zranění podlehl…
Právě tento incident opět podnítil otázku zavedení ochrany kokpitů jezdců, která později vešla v platnost jak v F1, tak i IndyCar.
Justin po sobě zanechal manželku Julii a dvě děti, dcery Jane a Jessicu. Jeho orgány pak pomohly zachránit život jiným šesti lidem.