Vzor moderních městských závodů? Long Beach, nikoliv Monako
Monako je bezpochyby jedním z nejikoničtějších závodů ve formuli 1. Současné městské závody se ale víc snaží přiblížit podniku ve městě Long Beach, který v minulosti hostil formuli 1 a nyní úspěšně pořádá závody americké série IndyCar. Alespoň si to myslí ředitel okruhu Jim Michaelian.
Ten vykonává svoji pozici dlouhou řadu let, proto má s čím porovnávat. Monako je podle něj speciální událostí pro omezenou klientelu, on sám dává přednost zábavě pro co největší spektrum návštěvníků.
„Musíte se ujistit, že si tu každý najde něco zajímavého. Může to být veletrh, simulátory, motokáry, soutěž v driftování, cokoliv. Důležité je, aby se všichni bavili, protože pak je pravděpodobné, že se vrátí další rok,“ tvrdí Michaelian.
Právě tohle je podle něj cílem současných městských závodů, které se tak nesnaží napodobit specifickou atmosféru Monte-Carla. „Návštěvníci městských závodů nemusí být nutně fanoušci motorsportu. Zajímá je podívaná, chtějí se bavit,“ upozorňuje muž, který byl i u premiéry F1 v Long Beach v roce 1975.
Na tu ale s velkou radostí nevzpomíná. Ze špinavé nábřežní čtvrti plné barů a laciných kin sice dokázal udělat slušnou závodní dráhu, ale nedostatečná bezpečnostní opatření znamenala, že v prvním roce zaplatilo jen 37 tisíc fanoušků z celkových 60 tisíc návštěvníků.
Proto Jim Michaelian, který si v životě sám vyzkoušel i vytrvalostní závody, raději vzpomíná na další léta. „Jestli mám vypíchnout nějaký klíčový okamžik, tak to byl rok 1977, když Mario Andretti projel cílovou čárou a šéf Lotusu Colin Chapman vyhodil radostí klobouk do vzduchu, z čehož vznikla ikonická fotka,“ usmívá se.
Přestože F1 vydržela v Long Beach „jen“ do roku 1983, Michaelianovi se povedlo do místa dostat tamní sérii IndyCar a udělat z Long Beach prestižní podnik, jehož součástí jsou třeba i koncerty – podobně jako v Singapuru nebo Austinu při GP F1 – a návštěvy přesahují 180 tisíc diváků…