Vyšší principy havárie Russell – Bottas

Svět rozebírá, kdo může za havárii pilotů Mercedesu a Willliamsu. Jestli Valtteri Bottas a George Russell. Okolnosti nehody si ale v ničem nezadají s těmi nejlepšími zápletkami a širokými souvislostmi.

Štítky: George Russell Valtteri Bottas Zveřejněno 23. 04 2021 — Tomáš Richtr

Havárie Valtteriho Bottase a a George Russella ve Velké ceně Emilia Romagna na Imole byla velká a je jenom dobře, že to všechno dobře dopadlo. Internet je plný názorů a analýz o tom, kdo je více na vině. Osobně to vídím tak, že právě u kolize pilotů Mercedesu a Williamsu je to asi možná  nejvíc zbytečné. Protože podle mého názoru jsou následky jejich havárie vzácným vyústěním samotného principu závodění: na šíleně malém prostoru se centimetry od sebe prohánějí piloti ve vozech rychlostí přes 300 km/h. A když to nejvyjde, jsou z toho velké následky.

Ano, existují často nehody, jejichž příčinou je velká ztráta úsudku nebo zatemněné oči. Ale z kolize Russell – Bottas bych vážně nevinil ani jednoho. Tihle pilot jsou borci a jejich souboj v extrémně náročných podmínkách nevyšel, a následky jsou ve světě F1 vždy enormní. Russell měl prostor na útok a také trochu smůlu na pořád silnou vodní vrstvu, která jeho auto úplně roztočila.

Avšak jako vždy mi na formuli 1 přijde fascinující ne samotná nehoda, která pochopitelně poutá pozornost mainstreamových médií, ale její okolnosti. Vyšší principy. A ty jsou zkrátka úchvatné. Ve všem dobrém i zlém.

 

Zobrazit příspěvek na Instagramu

 

Příspěvek sdílený FORMULA 1® (@f1)

Valtteri Bottas je pilotem Mercedesu a George Russell je mladým pilotem stejné stáje. Jen je členem pomyslné jezdecké ‚akademie‘ a na tři léta ‚propůjčen‘ do Williamsu. Vztah mezi Mercedesem a Williamsem je komplexně obchodní. Williams má od Mercedesu motory, převodová ústrojí a další technická řešení. A součástí této dohody je George Russell, který v pomalém Williamu sbírá zkušenosti. O tom, jaký je George Russell velký talent, přesvědčil veřejnost při loňské Velké ceně Sachíru v Bahrajnu, kdy zaskakoval za nemocného Lewise Hamiltona.

Kdyby manažer Mercedesu (a obou jezdců) Toto Wolff věděl, jaký výkon George Russell předvede, možná by v zájmu zachování duševního Bottasova zdraví od takového nápadu upustil. Však dodnes někteří nepochybují o tom, že chyby Mercedesu v boxech měly za cíl utnout Russellovu spanilou jízdu.

Jinými slovy: určitě si lze představit vztah Bottase a Russella, ve kterém je první tvrdě kritizován za své mlhavé výkony po boku Lewise Hamiltona, a naopak druhý vyzdvihován jako ten, kdo jej měl už dávno nahradit. A právě tihle dva se stanou aktéry velikánské vzájemné havárie.

Šéf McLarenu: Russell a Verstappen příští rok v Mercedesu je jasnou volbou

Pod tíhou bezprostředních vášní a emocí přicházejí prohlášení, která nesou parametry výše popsané zápletky! Russell je přesvědčen, že za havárii je vinen Bottas, který by nebránil pozici tak tvrdě, kdyby jeho soupeřem v boji nebyl Russell, ohrožující jeho místo. Pro  manažera obou jezdců Tota Wolffa je to možná horší scénář, než vztah Hamilton – Rosberg. Havarovali ‚jeho‘ závodníci. Jeho manažerské děti. Má teď obvinit jednoho z nich?

Toto Wolff na straně jedné vyznává princip řešení sporů za zavřenými dveřmi. Praní špinavého prádla doma. Na straně druhé se mu zalíbila pozornost médií a televizních kamer a oblíbil si příležitost svou roli předkladatele teatrálních gest a zvučného glosátora. Pod vlivem nejsilnějších emocí odkázal Russella do seriálu Renault Clio (a pořadatelé se nabídli s uhrazením startovních poplatků). Pod vlivem těchto nejsilnějších emocí Toto Wolff odhalil své rozhořčení nad tím, jak si Russell (ve Williamsu!) vůbec DOVOLIL útočit na Bottase (v Mercedesu!). Podle jeho uvažování musel přeci vědět, pro koho Russell pracuje (pro Mercedes) a že jakákoli ztráta (výsledková či materiální) na straně Mercedesu a Bottase nepřichází Russellovým přičiněním vůbec v úvahu!!

Ano. Ryzí byznysová logika vztahů ve formuli 1 takové vysvětlení podporuje. Ale z těch, kteří boují za zachování takzvaného DNA formule 1, je v poledních letech Toto Wolff tím nejhlasitějším. A právě on je naštvaný, že se George Russell vůbec pokoušel ZÁVODIT!!!

Pět pilotů, pro které může být letošní sezona kritická

Skoro vše důležité bylo řečeno. Výsledkem není snaha určit, jestli je za nehodu vinen Russell nebo Bottas. Jde o poznání, že nevíme, co si Toto Wolff skutečně myslí. Protože je to občas něco jiného, než co říká. A protože je to člověk velmi chytrý, tak mu došla jedna důležitá věc:

Jak je vůbec možné, že Bottas ve voze, který získal tituly mistra světa v posledních sedmi letech, bojuje s autem, které za poslední dvě sezony získalo pouhý bod?!

Coby manažer Mercedesu a Valtteriho Bottase v takové pozici budete nesporně čelit hodně nepříjemným otázkám a negativní pozornosti médií. Pod takovým tlakem je pak hodně jednoduch posílat George Russella do seriálu Renault Clio…

Ale pak je tu ještě jedna vyšší úroveň schizofrenie pro Tota Wolffa, ze které si dělají fanoušci oprávněně legraci: v očekávání, že to nebude Valtteri Bottas, kdo by bojoval o titul mistra světa, ale spíše Lewis Hamilton, je právě jeho pozice v závodech důležitá. Jenomže Hamilton po zcela výjimečné chybě vyklouzal ven z dráhy a ztratil tolik času, že se ocitl o kolo zpátky a neměl nárok na body. K havárii Bottas – Russell došlo 20 sekund poté, co se Hamilton vrátil na trať. A po ní k přerušení závodu. Během takového přerušení mají jezdci o kolo zpátky možnost vrátit se zpět do kola společně s lídrem závodu. Jen tahle samotná skutečnost a následná možnost bojovat o pozice přinesla Hamiltonovi těžko uvěřitelnou porci 19 bodů.

19 bodů! Jen dílem neuvěřitelné „štěstěny“, kterou zařídila událost s druhým pilotem Mercedesu.

Jestli podle slov Tota Wolffa stáli při Mercedesu během Velké ceny Bahrajnu závodní bohové, kdo mu zařídil štěstí na Imole?

Mercedes nemá nejlepší auto, ale Hamilton to zachraňuje