Výrazné světelné tabule zůstanou na okruzích – pomůže to dalším šampionátům
Novým požadavkem pro FIA Grade 1, tedy certifikaci nejvyšší úrovně nutnou pro pořádání závodů formule 1, budou od roku 2022 homologované světelné tabule. Ty můžeme při podnicích královny motorsportu vídat už delší dobu, v současné době je však zajišťuje promotér šampionátu, který jej stěhuje z okruhu na okruh. Nyní si je okruh musí pořídit sám. Těžit z toho budou další šampionáty, které na okruhy F1 a MotoGP zavítají.
Ten je také vlastníkem těchto zařízení, která slouží zejména k signalizaci vlajkami či zprávám o vyjetí safety caru, ale i dalším užitečným informacím typu počasí. Do místa závodu je dopraví vždy jen pro potřebu závodního víkendu formule 1, načež následuje přesun do další destinace.
Momentálně tudíž nemají přístup k těmto moderním technologiím ostatní šampionáty. To by se nyní mělo změnit, čímž se zajistí i v dalších závodnických sériích bezpečnost na úrovni nejvyšších standardů formule 1 a MotoGP.
Jedná se totiž o společný projekt FIA a FIM, tedy mezinárodní automobilové a motocyklové federace, které už dříve v tomto roce uzavřeli dohodu o společném postupu v otázkách bezpečnosti v nejrůznějších oblastech, ať už jde o nátěr na asfaltu, obrubníky nebo únikové zóny.
„Je to další důležitý krok pro bezpečnost na okruzích ve spolupráci FIA a FIM,“ poznamenal k nejnovější dohodě Stuart Robertson, který má ve FIA na starosti právě bezpečnost. „FIM a FIA mají silné pouto ve snaze o zvýšení bezpečnosti a právě toto naši spolupráci prohlubuje,“ dodal za FIM Franck Vayssié
Rozšiřování nejnovějších technologií je naplánováno i do dalších let. O rok později, tedy od sezony 2023, budou muset tyto panely nainstalovat i ty okruhy, jež hostí mistrovství světa ve vytrvalostních závodech automobilů (WEC) i motocyklů (EWC) a mistrovství světa superbiků.
Drobný rozdíl mezi formulí 1 a ostatními kategoriemi bude v tom, jaká specifikace tabulí, v současné době vyráběných pouze firmou EM Motorsport, bude povinná. Zatímco na okruzích pro F1 bude povinná nejvyšší úroveň T1 splňující standardy FIA, ostatním tratím aspirujícím na Grade 1 nebo Grade 2 postačí i specifikace T2.
Ptáte se, jaké jsou mezi nimi rozdíly? Ve funkčnosti jen minimální, hlavní odlišnosti najdeme v technických parametrech. Na svých webových stránkách společnost EM Motorsport uvádí, že řešení T1 disponuje výrazně vyšším rozlišením (50×40 pixelů oproti 30×28), téměř dvojnásobnou svítivostí, dalšími možnostmi upevnění nebo větším dosahem dálkového ovládání.
Dobrou zprávou pro provozovatele okruhů je, že si již budou moci vybírat ze širší palety výrobců. Například španělská společnost Pixelcom už prošla testy FIA pro výrobu specifikace T2, další firmy se aktuálně o homologaci snaží.