Výměna Hamiltonových brzd je problém, soupeři zvažovali protest

Rivalové Mercedesu jsou totiž překvapeni tím, že Hamilton nemusel startovat z boxů, jak normálně žádají pravidla.

5 Štítky: FIA Lewis Hamilton Mercedes Zveřejněno 20. 07 2014 — Tomáš Richtr

Výměna brzd na formuli Lewise Hamiltona před startem GP Německa nastartovala velkou debatu. Rivalové Mercedesu jsou totiž překvapeni tím, že Hamilton nemusel startovat z boxů, jak normálně žádají pravidla.

Hamilton po havárii v kvalifikaci na GP Německa nechal preventivně vyměnit brzdy – od dodavatele Brembo přešel na značku Carbone Industrie. A zatímco se FIA přiklonila k tomu, že jde o výměnu ‘kus za kus’ stejných vlastností, soupeři s tím nesouhlasili, a dokonce zvažovali protest. Jmenovitě Red Bull a Ferrari.

Ferrari ústy šéfa Marca Mattiacciho se nakonec rozhodlo se do “toho neplést” a nechat celou záležitost na komisařích. Christian Horner z Red Bullu má za to, že výměna dodavatele brzd má za následek změnu specifikace auta.

“Jde o výměnu dodavatele, o výměnu produktu, který má jiné charakteristiky, jak sám pilot potvrdil,” diví se Horner. “Je to zajímavý precedent.”

FIA podle Hornera bude muset upřesnit pravidla, za kterých lze měnit mezi kvalifikací a startem závodu díly a nastavení auta – tzv. pravidla Parc Fermé, která zavedl tehdejší prezident FIA Max Mosley, který prosadil, aby auto v kvalifikaci a na startu závodu bylo z pohledu specifikace stejné.

“Pokud můžete udělat tohle, co všechno dalšího můžete udělat?” ptá se Horner. “Vysvětlení bude hodně zajímavé.”

Týmy se v reakci na beztrestnou výměnu brzd na Hamiltonově formuli snaží pochopit, kam daleko mohou jít při výměnách díků, neboť ve světě formule 1 to může znamenat teoretické zlepšení výkonnosti v kvalifikaci, respektive závodě.

Že zrovna Red Bull je kritický ohledně výměny Hamiltonových brzd se dá pochopit ve světle předstartovních událostí GP Belgie 2011. Tam Red Bull nedodržel doporučené nastavení sklonu předních kol, což se ukázalo na rychlých rovinkách okruhu Spa-Francorchamps jako nebezpečné, neboť pneumatiky Pirelli byly vystaveny nebezpečné úrovni zátěže. Red Bull z důvodu bezpečnosti – tedy za použití stejného vysvětlení jaké použil Mercedes před letošní GP Německa – požádal o povolení nastavení auta (které Red Bullu pomohlo v kvalifikaci získat pole position, ale bylo nebezpečné pro závod) upravit.

Vedení závodu Red Bullu tehdy řeklo, že tak může učinit, ale za porušení pravidel Parc Fermé bude muset odstartovat z boxů.

Red Bull nakonec GP Belgie 2011 vyhrál, ale za cenou podstoupení rizika, které technický ředitel stáje Adrian Newey málem oplakal.

Diskuse k článku

Napsat komentář