Výkonný ředitel Audi: Budoucnost automobilky je zcela elektrická

Gernot Döllner vysvětluje, proč by Audi nevstoupilo do F1, kdyby se vrátily desetiválce.

Štítky: Audi Zveřejněno 29. 04 2025 — Bára Goldmannová

Německá automobilka se čtyřmi kruhy ve znaku vstoupí příští rok do formule 1, kdy převezme naplno otěže nad současným Sauberem. Zákulisní informace sice hovoří o tom, že transformace na tovární tým neprobíhá zcela podle plánů, ale přesto se nevzdávají a dál tvrdě pracují na tom, aby byli příští rok co nejkonkurenceschopnější.

Nedávno šéf Mezinárodní automobilové federace Mohammed Ben Sulayem přišel s myšlenkou návratu desetiválců, přičemž by se muselo zasáhnout do nových pravidel, které vejdou v platnost od nadcházející sezony. Nedávalo by tak smysl měnit regule na poslední chvíli, když už probíhá vývoj nových pohonných jednotek na plné obrátky. Navíc by právě Audi mohlo vzít zpátečku, jak varuje výkonný ředitel Audi Gernot Döllner. Všemi oslavované desetiválce se totiž vůbec neslučují s jejich strategií.

Na druhé straně břehu naopak stojí šéf Red Bullu Christian Horner, který by si dokázal představit návrat k tradičním hlučným atmosférickým motorům, které budou pohánět syntetická paliva.

“Podívejte se jen na to, co se stalo v posledních dvou letech. Zpočátku se elektromobilita nemohla rozvíjet dostatečně rychle,” podotýká Döllner v rozhovoru pro noviny Süddeutschen Zeitung. Například Mercedes se v době největšího boomu elektromobilů chystal zcela ukončit výrobu spalovacích motorů. Ovšem v průběhu dalších let zjistili, že to není úplně nejlepší cesta a od tohoto cíle částečně ustoupili. “A pak se zase říkalo: Z toho nikdy nic nebude. Ale to jsou jen výkyvy na dlouhé cestě. Budoucnost bude rozhodně elektrická.”

Döllner v tomto rozhovoru ale nemluví konktrétně o formuli 1, ale o celkovém směřování značky Audi. Jasné však je: když generální ředitel automobilky z Ingolstadtu říká, že budoucnost bude „rozhodně elektrická“, pak je orientace formule 1, ve které bude Audi od roku 2026 působit s vlastním továrním týmem (navazujícím na současný tým Sauber), s konvenčními atmosférickými motory téměř nemyslitelná. Přinejmenším ne s Audi.

Podle Döllnera by politická debata o zákazu spalovacích motorů, která se zejména v Německu vede velmi emotivně, „už před dvěma lety měla být u konce“. Bohužel se podle něj mezitím zapomnělo, o co v tomto cíli šlo: o opatření proti klimatické změně. “Měli bychom se vyvarovat toho, že se jednoho dne ohlédneme a zjistíme, že jsme zaostali v našem cíli stát se CO₂ neutrálními,” uvedl a připomíná, že jejich cílem je úplná elektrifikace jejich portfolia.

Jedním dechem zdůrazňuje, že elektrická auta mají také mnoho úskalí. Uživatelé elektromobilů si pochvalují levnější cenu “paliva”, než je u vozů se spalovacími motory, a také, že nemusejí na pumpách stát takové fronty. Jenže nic není černobílé a zastánci aut “na baterky” rozhodně nemají život jednodušší.

“Na konci rozhodují zákazníci. A právě ti jsou nyní velmi nejistí, když se veřejně zpochybňuje elektromobilita. Navíc je cena elektřiny při rychlém nabíjení někdy tak vysoká, že v tomto ohledu vůbec neexistuje motivace přejít od spalovacího motoru.”

Audi se momentálně nachází v transformační fázi, během níž má být do konce roku 2029 v Německu zrušeno 7 500 pracovních míst. Střednědobě by měly restrukturalizační kroky přinést úsporu zhruba jedné miliardy eur ročně. K tomu Döllner v květnu uvedl: “Audi se musí stát rychlejší, flexibilnější a efektivnější. Je jasné, že bez úpravy počtu zaměstnanců to nepůjde.”

Program  formule 1 však momentálně za ohrožený považován není. Audi totiž v listopadu 2024 získalo strategického partnera – Qatar Investment Authority (QIA), který od té doby drží “významný menšinový podíl“. Podle Döllnera je tento krok výrazem “závazku Audi vůči formuli 1“ a rozhodně nepředstavuje scénář odchodu.