Vyjde další pokus zesílit hluk formulí?

Nenápadně utopené v tiskové zprávě FIA ze středečního zasedání Světové rady motorsportu je nařízení, jehož posláním bude zvýšit hluk vycházející z útrob monopostů formule 1. A právě (ne)hluk je velmi ožehavým tématem od vstupu nových hybridních šestiválcových turbo motorů na scénu v roce 2014. Na bedrech týmů za souhlasu FIA proběhly již několikeré snahy o zlepšení tohoto stavu,…

3 Štítky: FIA motory turbo Zveřejněno 1. 10 2015 — Josef Nekvinda

Nenápadně utopené v tiskové zprávě FIA ze středečního zasedání Světové rady motorsportu je nařízení, jehož posláním bude zvýšit hluk vycházející z útrob monopostů formule 1.

A právě (ne)hluk je velmi ožehavým tématem od vstupu nových hybridních šestiválcových turbo motorů na scénu v roce 2014. Na bedrech týmů za souhlasu FIA proběhly již několikeré snahy o zlepšení tohoto stavu, ale vždy neúspěšně. Až nyní tedy přichází rovnou změna pravidel, která by měla jednoduchým trikem upravit nakládání s výfukovými plyny, když vycházející spaliny z vozu budou muset procházet samostatným výfukovým potrubím pro obtokový ventil turbodmychadla (wastegate). Nadále platí, že nebudou moci být využívány na další aerodynamické komponenty. Toto opatření by nemělo mít vliv na výkon ani emise, ale mělo by zvýšit onen hluk motorů.

Otázkou ale je, do jaké míry se cíl podaří splnit. Největším problémem je vedle “tlumícího” turba také nízká úroveň otáček na úrovni 12 000 ot./min. a původ tohoto stavu: omezený okamžitý průtok paliva a limit na objem paliva pro závod. Na tyto hodnoty se ale podle všeho sahat nebude. Nezbývá, než si počkat do prvních testů po Novém roce. Předchozí pokus během testů v Barceloně v loňském roce skončil fiaskem.

exhaust

Změn doznala i některá sportovní pravidla, která jezdci určují, aby vynaložil veškeré úsilí, které jej udrží na trati (myšleno neopouštět trať všemi čtyřmi koly za bílý okraj dráhy). To, jak chtějí komisaři posuzovat zda se pilot doopravdy snažil či nesnažil, už v pravidlech uvedeno není. Dá se tedy stejně jako nyní očekávat individuální posouzení sportovních komisařů. Hlavním poselstvím této změny ale zůstává to, aby závodník úmyslně nezískal výhodu. Dalším projednávaným tématem byly penalizace za výměnu motoru či převodovky. V budoucnu bude brán na zřetel čas oznámení výměny a posuzovat tak penilazice více individuálněji. Tím chce FIA vyjít vstříc týmům a zrušit uniformní znění tohoto pravidla.

Od nové sezóny se také upravuje i restart závodu, respektive start, který pilot přeruší kvůli signalizované poruše na jeho voze. Po dalším zahřívacím kole ten samý pilot pak již nebude znovu připuštěn na startovní rošt a odstartovat tak bude muset z pitlane. Světová rada motorsportu schválila změnu v testovacím období. K předsezónním testům budou připuštěny pouze monoposty, jejichž kokpit splňuje všechna technická a bezpečnostní opatření.

Vydána byla také oficiální podoba nového kalendáře, do něhož nově zasahuje Velká cena Evropy, která se pojede v Ázerbájdžánu. To se příliš nelíbí Niku Hülkenbergovi, který tak kvůli shodě termínů nebude moci obhájit svůj triumf v letošním závodě 24 hodin Le Mans.

finiš

Diskuse k článku

Napsat komentář