Výhledy pro GP Číny

Srovnání závodních režimů Ferrari a Mercedesu či dlouhá kilometrová rovinka k předjíždění – to jsou hlavní opěrné body závodu v Číně. Ty ale nyní drží v rukou rozmary počasí, které může výrazně ovlivnit zbytek Grand Prix víkendu.

Štítky: GP Číny Preview Zveřejněno 8. 04 2017 — Josef Nekvinda

Grand Prix Číny 2017 se prakticky dá označit za monumentální akci. Ne tak ani z historického vjemu samotného závodu, ba spíš proto, že fanouškům, a hlavně odborníkům, má poodhalit, kdo jaké karty vlastně skrývá a jak to ve skutečnosti bude s předjížděním. Úvodní podnik v Melbourne totiž není co do konfigurace trati ideálním místem pro konání závodů. Bylo proto nutné vyčkat až do tohoto víkendu.

Avšak na neděli prozatím meteorologové hlásí déšť, nízké teploty a možný výskyt smogu. Může proto dojít na další odklad hledaných informací. Tato skutečnost nicméně mírně nahrává lídrovi Poháru konstruktérů Ferrari. Scuderia má drobný náskok v práci s pneumatikami do mokra, neboť ty Mercedes prozatím prakticky nevyzkoušel. Pro situaci, kdy se mohou v průběhu závodu měnit podmínky na dráze, tak má Ferrari více informací pro následnou volbu strategie.

Další neznámou začátku letošní sezony také je, jak budou nové pneumatiky Pirelli fungovat. Italští pneumatikáři už po barcelonských testech avizovali některé inovace ve směsích právě pro tento závod. Minulá generace pneumatik do mokra navíc nebyla povedená a všichni včetně pilotů samotných čekají také na toto srovnání.

VIDEO: Zajímavosti a fakta čínského závodu

V případě suchých podmínek budou k dispozici sady super-měkká, měkká a střední. Pravděpodobně nejrychlejší strategie s počtem dvou zastávek se jeví varianta se stinty na pneumatikách: super-měkká, super-měkká a na závěr závodu měkká. Záležet nicméně bude na míře jejich degradace, a to obzvláště na přední nápravě, na něž budou vytvářet nepříznivé síly dvě táhlé zatáčky šanghajského okruhu. Bude-li tak míra degradace vysoká, na řadu přijde i středně tvrdá specifikace gum.

Z této podstaty je Šanghaj unikátem. Na většině okruhů v seriálu je klíčové pošetřit zadní pneumatiky, kdežto zde se to hlavní „gró“ odehrává vpředu. Zejména pak při kvalifikaci, kde je důležité zahřát pneumatiky na správnou provozní teplotu. Významné procento v rozdílech časů na kolo tvoří i neobvyklé zatáčky okruhu. Jde o zákruty číslo 1 a 13, přičemž první zmiňovaná vytíná úhel 270 stupňů a je hlavním limitujícím faktorem při výše zmíněné degradaci pneumatik a zároveň tím klíčovým při tvorbě strategie.

Nejen Šanghaj pohledem čísel

Tento víkend čeká fanoušky F1 již čtrnáctá GP Číny – pravidelně se tu jezdí od roku 2004. Nikdy se nestalo, aby byl na trať povolán safety car více než dvakrát za závod a vzhledem k variabilitě podmínek panujících v okolí okruhu je až pozoruhodné, že v posledních pěti letech došlo pouze na dvě taková narušení.

Jezdecké rekordy tu pevně drží Lewis Hamilton – 5× na pole position, 4× vítěz závodu. Poslední tři podniky navíc měly shodného vítěze z kvalifikace. Tím nejaktuálnějším je Nico Rosberg. Zajímavé také je, že se v historii této velké ceny nepodařilo vyhrát nikomu, kdo startoval zpoza nejlepší šestice na startu.

Sebastian Vettel do Číny přicestoval poprvé od 2013 jako vedoucí muž šampionátu. Za zmínku to stojí proto, neboť kdykoli předtím byl lídrem mistrovství, slavil na konci sezony titul. Navíc statistiky poukazují na další zajímavý údaj. Až 70 procentům závodníků, kterým se od roku 1990 podařilo vyhrát úvodní závod sezony, vyhrálo celý šampionát.

Fernando Alonso je před nedělní událostí jediným pilotem ve startovní listině, kterému se podařilo dokončit všechny GP Číny od zmiňovaného roku 2004. Ovšem nynější situace vzhledem k postavení McLarenu je velmi nejistá. Navíc stáj z Wokingu čeká na bod z Číny již čtvrtým rokem. A ani současná prohlášení týmu na zisk bodového umístění za sucha moc šancí nedávají.

A ještě jedno závěrečné srovnání týkající se nováčka Lance Strolla a Jensona Buttona. Přesně před 17 lety byl britský pilot ve službách Williamsu prakticky ve stejné pozici jako nyní Stroll. V mnoha ohledech se shodují i jejich debutová vystoupení, přičemž již ve druhém závodě se Buttonovi podařilo dojet na šestém místě a získat tak své první body. Povede se podobný kousek mladému Kanaďanovi?

Diskuse k článku

Napsat komentář