Všechny závody v sezoně ještě nikdo nevyhrál. Ale jen těsně

Převaha týmu Mercedes v mistrovství světa formule 1 je děsivá. Prvních pět velkých cen a v nich nejen vítězství ve čtyřech kvalifikacích, ale také vítězství ve všech závodech – vždy s druhým autem na druhém místě. Takzvaný double. To ještě nikdo před tím v historii nedokázal.

2 Štítky: Historie Mercedes Zveřejněno 24. 05 2019 — Tomáš Richtr

Ferrari, které mělo být za nejsilnějšího soupeře Mercedesu a do nové sezony vstupovalo dokonce jako mírný favorit, nyní výkonnostně tápe. Auto není rychlé, protože je nejspíš založené na špatné aerodynamické koncepci, kterou bude nutné předělat. Do toho má problémy se svými jezdci, protože mladý Leclerc solidně trápí zavedeného Vettela. A během závodů Ferrari musí volit taktická rozhodnutí, jak moc je nechat mezi sebou bojovat. Bojovat mezi sebou – rozuměj ne s Mercedesem. Po pěti závodech má Mercedes v Poháru konstruktérů 217 bodů, Ferrari 121 a Red Bull nově s motory Honda 87 bodů. Ostatně Red Bull dokázal Ferrari porazit už ve dvou letošních závodech. Rakouská stáj tak bude mít ambice na to dostat se na celkové druhé místo a Ferrari bude mít zcela jiné starosti, než jaké se na začátku sezony chystalo.

Při pohledu na zatím stoprocentní závodní úspěšnost Mercedesu se jeden může ptát, zda to tak bude umět dotáhnout do konce sezony. Jak ukazují statistiky níže, byly jsme tomu v minulosti párkrát blízko. Grafika ukazuje procento vyhraných kvalifikací v dané sezoně tím nejsilnějším týmem (rok 2019 vychází z počtu pěti zatím odjetých velkých cen – tedy 80 %).

V sezoně 1988 se jelo 16 velkých cen a jen v jediné (Velká Británie) kvalifikaci nevyhrál monopost McLaren MP4-4 (Ayrton Senna vyhrál 13 kvalifikací, kolega Alain Prost jen dvě.) Tím jediným šťastlivcem byl Gerhard Berger na voze Ferrari. Stejně dominantní byl Senna také o rok později. Vše se opakovalo v sezonách 1992 a 1993 v době největší dominance Williamsu. Čtrnáct kvalifikací vyhrál Nigel Mansell na voze Williams FW14B, jen jedinou pak kolega Riccardo Patrese a v Kanadě jedinou kvalifikaci vyhrál Ayrton Senna. O rok později s vozem Williams FW15C vyhrál všechny kvalifikace Alain Prost. Damon Hill na stejném voze jen dvě a až v poslední velké ceně se na první místo na startu dostal Senna s McLarenem.

Prakticky to samé se odehrálo v sezoně 2011 zásluhou Sebastiana Vettela (a trochu také Marka Webbera) a Red Bullu. Lewis Hamilton v Koreji získal pole position pro McLaren, jinak vše ostatní vyhrál Red Bull. Stejná dominance jednoho týmu přišla s nástupem hybridní éry. V sezonách 2014 až 2016 Mercedes nevyhrál vždy jen jednu jedinou kvalifikaci (z většího množství závodů než v 80. a 90. letech). Stoprocentní úspěšnost mu postupně překazily Williams, Ferrari a Red Bull.

V dalších letech se začala dominance Mercedesu postupně drolit. V roce 2017 kvalifikace mezi Mercedesem a Ferrari dopadly v poměru 15:5. O rok později se přidal ještě Red Bull v poměru 13:6:2. Nastupující trend byl takový, o kterém nikdo nepochyboval. O to větší je dosavadní skóre Mercedesu 4:1 v úvodu letošní sezony pověstnou ledovou sprchou.

Pro zajímavost přikládáme podobné statistiky procenta vyhraných závodů dominantním týmem. V roce 1988 nevyhrál McLaren jen závod v Itálii, kde triumfovalo domácí Ferrari. V roce 2016 z 21 velkých cen nevyhrál Mercedes pouhé dvě.

Diskuse k článku

Napsat komentář