Všechno nejlepší, Grahame Hille alias „Mr. Monaco“
Dnes by oslavil své devadesáté první narozeniny legendární Graham Hill, který je doposud jediným držitelem motoristické trojkoruny. V padoku se mu však neřeklo jinak než „Mr. Monaco“ – tedy pan Monako.
Hill se stal nejúspěšnějším a zároveň nejpopulárnějším pilotem šedesátých let. Jeho kariéra však započala v relativně pozdním věku. Brit totiž nebyl schopen až do dvaceti čtyř let složit jezdeckou školu, a proto se k závodění dostal až rok poté.
Svoji kariéru ve formuli 1 započal Hill v týmu Lotus a jeho první start se konal při GP Monaka. Nikdo ještě netušil, jak si tamní trať v budoucnu podmaní. Dříve, než se tomu stalo, dokázal tehdejší pilot BRM již ve své čtvrté sezoně ovládnout celkový šampionát. Až po tomto triumfu následovaly ročníky, které vynesly Hillovi právě jeho přezdívku.
Brit dokázal v ulicích Monte Carla zvítězit celkem pětkrát, a to v sezonách 1963, 1964, 1965, 1968, 1969. Právě díky těmto výhrám mu nikdo neřekl v padoku jinak než Mr. Monaco. Roku 1966 si Hill „odskočil“ zazávodit na legendární Indy 500 a k překvapení všech si hned odvezl kov nejcennější. Mr. Monaco dokázal opanovat formuli 1 ještě v sezoně 1968, ale následoval postupný výkonnostní propad (tou dobou mu už bylo přes 40 let) zapříčiněný nástupem nové generace pilotů, kterými byli Jackie Stewart nebo Jochen Rindt.
Graham Hill byl opravdu komplexním závodníkem. To dokazuje i fakt, že během sezony 1972 se rozhodl absolvovat další slavný závod 24 hodin Le Mans a znovu byl úspěšný. Po dovršení vítězství v Monaku, Indy 500 a 24 h Le Mans se tak stal prvním pilotem a prozatím jediným, kterému se takový kousek povedl.
Dvojnásobný mistr světa se rozhodl závodní kariéru pověsit na hřebík v průběhu ročníku 1975 po dvou sezonách, co závodil ve vlastním týmu. Ve vedení svého vlastního týmu však Hill dlouho nevydržel, protože při návratu z testování Brit se svým letadlem při přistání havaroval a na místě zemřel.
Komunita motorsportu ale na Brita nikdy nezapomněla, a to nejen díky jeho vítězstvím v Monaku, Le Mans a Indy 500, které dodnes nikdo jiný nezopakoval, ale třeba také díky synovi Damonovi, který v roce 1996 napodobil otce a získal titul v F1.
Diskuse k článku