Vrátí se Doohan do Alpine na poslední tři závody?

Sezona se chýlí ke konci a v Alpine zvažují, koho angažovat po boku Gaslyho. Bude to Colapinto, Aron nebo dokonce Doohan, který by se mohl do kokpitu vrátit na poslední tři velké ceny sezony 2025?

Štítky: 2026 Alpine Franco Colapinto Jack Doohan Zveřejněno 24. 10 2025 — Bára Goldmannová

Jack Doohan si odbyl debut už vloni v Abú Dhabí, ale pro tuto sezonu měl smlouvu pouze na prvních pět závodů, ve kterých měl přesvědčit vedení Alpine, že si sedačku zaslouží. Jeho pozice v týmu však byla ohrožena ještě před samotným začátkem sezony, protože už v zimě Flavio Briatore podepsal s Francem Colapintem víceletou smlouvu na post testovacího a rezervního pilota.

Místo toho, aby Doohan přesvědčil, tak selhal na plné čáře. V kvalifikacích byl výrazně pomalejší než jeho týmový kolega Pierre Gasly a o závodech nemluvě. Výkony byly vskutku slabé, ale nejen, že rychlostně zaostával, dělal i fatální chyby.

Pokud nebudeme brát v potaz Austrálii, kde si vylámali zuby všichni nováčci, tak chyba, nad kterou zůstával rozum stát, byla především ta z druhého tréninku na Suzuce. Doohan chtěl vyzkoušet svůj “trik” ze simulátoru, když se snažil projet první zatáčku s otevřeným DRS. Dopadlo to katastrofou.

Nakonec byl nahrazen po šesti závodech Francem Colapintem. Do mladého Argentince vkládala francouzská stáj nemalé naděje vzhledem k jeho  loňským výkonům z Williamsu. Jenže ani Colapinto si s vozem nerozumí a je daleko za očekáváním, i Gaslym. Je jediným pilotem, který doposud ještě nebodoval. Nejblíže nejlepší desítce byl v Nizozemsku, když skončil 11. Před několika závody Briatore naznačil, že Alpine udělal “chyby” při výběru jezdců a že na Colapinta vyvíjel příliš velký tlak – požadoval po něm, aby byl rychlý, nehavaroval a zároveň bodoval.

Nicméně Alpine udalo, že “vyhodnocování” Colapinta nechává otevřené dveře potenciálnímu návratu Doohana. Briatore však toto tvrzení později popřel, a to i přesto, že byl citován v původní tiskové zprávě. Myšlenka “vyhodnocování” a možného střídání jezdců byla sdělena i Doohanovi, který očekával, že se do vozu vrátí, pokud by Colapinto nepodával dostatečně dobré výkony.

Ačkoliv měl Colapinto během několika závodů problémy a Gasly mezitím třikrát bodoval, a i přesto, že Colapinto havaroval při testu pneumatik Pirelli před letní přestávkou, se Alpine rozhodl k další výměně jezdců nepřistoupit. Podle informací portálu The Race byl Doohan už několikrát po letní přestávce ujištěn, že má šanci znovu získat své místo ještě před koncem sezony, především na poslední tři závody.

Tato možnost však závisela na zajištění finanční podpory pro sedačku a zároveň na subjektivním posouzení Colapintových výkonů.

Doohan byl během své krátké závodní epizody u Alpine placeným jezdcem a jeho místo tehdy nebylo podmíněno finanční podporou.

Podle dostupných informací se Doohanův tým po sérii jednání nakonec dokázal postarat o dostatek financí, aby uspokojil Briatoreho požadavky.

Colapinto by však měl sezonu nakonec dokončit. Klíčový sponzor Mercado Libre, jehož loga se objevila na monopostu Alpine při závodě v USA a zůstanou i pro GP Mexika a Brazílie, totiž potvrdil svou finanční podporu až do konce roku a Briatore je údajně spokojen s Colapintovým pokrokem.

Doohan zůstává rezervním jezdcem týmu Alpine, takže by se mohl do kokpitu vrátit, pokud by Gasly nebo Colapinto museli vynechat některou z velkých cen. Jeho hlavní pozornost se však už nyní soustředí na možnosti získat stálé místo ve formuli 1.

Není zatím jasné, jak Alpine naloží se svou jezdeckou sestavou pro rok 2026, ale podle několika zdrojů by rozhodnutí mělo padnout v listopadu.

Doohan údajně stále považuje místo v Alpine za svou preferovanou možnost pro příští rok a chce o něj bojovat. Briatore však v září pro The Race uvedl, že volba se nakonec zúží na Colapinta nebo jejich rezervního jezdce Paula Arona, který opět usedne do vozu během prvního tréninku v Mexiku.

Doohan se od ztráty sedačky nezúčastnil ani testovacího programu Alpine se staršími vozy, jak se původně očekávalo – jeden plánovaný test byl dokonce zrušen – a jeho jedinou jízdní aktivitou byly tréninky s vozy juniorských formulí, které si hradil z vlastních prostředků.

I jeho práce na simulátoru byla v Alpine velmi omezená a přestože se jako rezervní jezdec účastní závodů přímo na místě, není do týmových činností zapojen v takové míře, jak by se v této roli běžně očekávalo.

Ve výsledku tak byl Doohan prakticky zcela odsunut na vedlejší kolej, a to navzdory původním slibům o střídání jezdců, a jeho možnosti ukázat vlastní výkonnost jsou natolik omezené, že se na této situaci zřejmě nic nezmění.

Naznačeno mu bylo, že Alpine by mohl příští rok znovu testovat další mladé jezdce, a už několik měsíců panuje dojem, že Briatore nemá o návrat Doohana prakticky žádný zájem. To nutí dvaadvacetiletého pilota přemýšlet o dlouhodobějších alternativách.

Podle dostupných informací proběhla jednání s týmy Cadillac, Williams, Haas a Sauber o možných pozicích, pokud by se Doohan s Alpine rozešel. V takovém případě by pro rok 2026 připadal v úvahu maximálně testovací či rezervní post.

Podobná role by pravděpodobně čekala Doohana i v jiných týmech, jelikož jezdecký trh pro příští sezonu je už téměř uzavřený. Tyto týmy by mu ale mohly nabídnout lepší dlouhodobou perspektivu než současná situace v Alpine.

Co se týče Colapinta, jeho postavení aktuálního závodního jezdce, spolu se silnou podporou sponzorů z Latinské Ameriky, mu dává velkou šanci zajistit si místo natrvalo.

Po návratu na tratě, na kterých závodil loni s Williamsem, se Colapinto znovu dostal do formy, kterou zaujal při svém krátkém angažmá v roce 2024. Paradoxně však svého nejlepšího výsledku sezony, 11. místa, dosáhl v Zandvoortu, což je okruh, na kterém ještě nezávodil.

Ačkoliv stále ještě nebodoval, výkony Alpine se během sezony dále zhoršovaly. Po letní přestávce ale Colapinto třikrát z pěti závodů porazil Gaslyho jak v kvalifikaci, tak v závodě.

Díky prodlouženému působení v kokpitu získal více jistoty i důvěru, zejména poté, co kvůli svému pozdnímu příchodu vynechal předsezonní testy a prvních šest závodů. Tím si posílil svou pozici pro setrvání v týmu.

Gasly se přitom také nějakou dobu potýkal s potížemi, které se podařilo vyřešit až při Grand Prix USA, kdy dostal novou podlahu, díky čemuž byl v kvalifikaci o čtyři desetiny sekundy rychlejší než Colapinto.

V samotném závodě pak Colapinto díky pětikolovému rozdílu ve stáří pneumatik dokázal Gaslyho dohnat a předjet, ovšem až poté, co “zklamal” tým tím, že odmítl uposlechnout pokyn k udržení pozice. V té chvíli jeli na 18. a 19. místě a Alpine se snažil dojet do cíle s omezeným množstvím paliva.

“Situace z nedělního závodu byla interně probrána a je jasné, že pokyny týmu musí být vždy respektovány, bez ohledu na okolnosti,” uvedl Colapinto v tiskové zprávě Alpine před GP Mexika.