Vrací se varování jezdcům – černobílé vlajky, jakési žluté karty
Nový ředitel závodů Michael Masi chce využívat to, co po léta ve formuli 1 využíváno nebylo: signál bílo-černou vlajkou, která napomíná konkrétního jezdce za nesportovní chování. Ekvivalent žluté karty ve fotbale.
Černobílá vlajka je zakotvena v pravidlech, ale předchozí ředitel závodů Charlie Whiting ji prakticky nevyužíval. Naposledy se tak stalo při GP Malajsie 2010, když Lewis Hamilton kličkoval před Vitalijem Petrovem. Buď Charlie Whiting preferoval přímou komunikaci s týmy, nebo sportovní komisaři sáhli rovnou k trestu. Varování či napomenutí je přitom velmi účinný prostředek pro marginální nebo systematické prohřešky. Signál černobílou vlajkou je navíc transparentně zaznamenám v systému zpráv ředitelství závodu.
Systém byl po poradě s týmy zaveden během uplynulé GP Belgie a Pierre Gasly se stal adresátem signálu za kličkování během brzdění.
Když se ředitel závodů Michael Masi snažil zjistit, proč se černobílá vlajka přestala používat, tak “nikdo nebyl schopen přijít s rozumnou odpovědí”.
“Je to formulová verze fotbalové žluté karty a všichni souhlasí, aby se používala,” řekl Masi. Ten prozradil, že penalizaci by mohl pilot dostat za kombinaci signálů černobílou vlajkou z různých důvodů. Například za nedodržení limitů tratě a kličkování v brzdné zóně. V takovém případě by o situaci byli informováni sportovní komisaři.
Pilot Red Bullu Alexander Albon návrat černobílé vlajky vítá. Řekl, že pro incident mezi Hamiltonem a Vettelem při GP Kanady 2019 by byl signál černobílou vlajkou daleko lepším řešením.
Diskuse k článku