Vítězové a poražení výročního závodu F1 na Silverstonu

Při pohledu na výsledky druhého závodu na Silverstone je na první pohled jasné, kdo vyhrál a kdo prohrál. V naší tradiční rubrice si ale rozebereme celý závod mnohem detailněji a zjistíme, komu dalšímu se vyjma vítěze skutečně dařilo (aniž byste si toho možná všimli) a kdo naopak propadl na celé čáře.

Štítky: GP 70. výročí Zveřejněno 10. 08 2020 — Lukáš Štěrovský

Vítězové

Max Verstappen

Brilantní strategie, která už v sobotu zajistila Verstappenovi šanci bojovat o vítězství, výborná péče o pneumatiky a zasloužený triumf. Nizozemec v neděli předvedl, že v kombinaci s odvážnými strategickými rozhodnutími Red Bullu je v současnosti asi jediným, kdo může alespoň občas vyzvat Mercedes na souboj. A když se vše sejde tak jako na Silverstone, není vítězství až tak nereálné. „Ale upřímně jsem to nečekal. Až po prvním stintu to vypadalo, že nám to s pneumatikami fakt půjde,“ přiznal Nizozemec. Šéf týmu Horner se zase divil, že nikdo ze soupeřů na čele nezkusil podobnou strategii se startem na tvrdé sadě, která nakonec byla úspěšná.

Lewis Hamilton

Přestože si pro vítězství nedojel, v obtížných podmínkách, kdy Mercedes trápilo enormní opotřebení pneumatik, dokázal v závodě zdolat kolegu Valtteriho Bottase a udržet náskok na čele Poháru jezdců, což je pro Brita v tuto chvíli klíčové. Hamilton navíc druhým místem vyrovnal rekordních 155 umístění na stupních vítězů Michaela Schumachera. Na pódiu si ale neodpustil i menší faux pas, když odešel s trofejí pro vítězného jezdce – holt síla zvyku.

Charles Leclerc

Začíná být skoro zvykem, že zatímco Sebastian Vettel se trápí, jeho kolega Charles Leclerc ve slabém Ferrari vyčaruje vždy výsledek za současné situace skoro z říše snů. V Silverstone jako jediný zvolil odvážnou strategii jednoho pit stopu a vyplatilo se, Monačan dojel čtvrtý. „Vloni byla mojí největší slabinou práce s pneumatikami. Letos jsem na tom zapracoval a pomáhá to. Nemyslel jsem, že dojedu lépe než osmý,“ prozradil Leclerc.

Nico Hülkenberg

Dobře, po třetím místě v kvalifikaci sice na stupně vítězů nedosáhl, ale až do poslední zastávky v boxech držel solidní páté místo – úctyhodný počin s ohledem na náročnost dráhy v Silverstone a s přihlédnutím k tomu, že osm měsíců nezávodil. Nucená zastávka u mechaniků kvůli vibracím jej sice srazila na pozici číslo sedm, ale i tak to byl od Němce dobrý počin.

Esteban Ocon

Francouz v neděli opět předvedl svůj talent. Po nepovedené kvalifikaci, kdy kvůli penalizaci za blokování Russella skončil až 14. (kolega Ricciardo pátý), se v neděli karty obrátily. Australan se vlastní chybou vyřadil z bodovaných příček, ale Ocon se relativně nenápadnou jízdou posunul až na osmé místo.

Poražení

Valtteri Bottas

Fin startoval z pole position a první útoky Lewise Hamiltona odvrátil. V pozdějších fázích závodu byl ale klasicky méně výrazný a nakonec po taktické bitvě obsadil v kontextu boje o titul až třetí místo. Naděje na výhru šampionátu tak stále klesají, před Bottase se v celkovém pořadí dostal už i Verstappen, navíc po závodě došlo i na menší slovní rozmíšku s šéfem týmu Totem Wolffem. Fin řekl, že Mercedes zaspal, když se před něj dostal Max Verstappen, na což Wolff reagoval těmito slovy: „Nemyslím si, že jsme zaspali, ale akceptuji Valtteriho úhel pohledu.“

Kevin Magnussen

Dán zase jednou ukázal, že před očima má občas až nepochopitelně rudo. Najetí do Latifiho williamsu poté, co se vracel na trať, bylo jasnou ukázkou ignorace a chybějícího respektu k soupeřům, tedy vlastnostmi, kterými Magnussen oplývá už dlouho. Penalizace byla zcela zasloužená a podtrhla nepovedený Magnussenův víkend. V kvalifikaci se oproti kolegovi Grosjeanovi nedostal do prostřední části a v závodě odstoupil z posledního místa poté, co mu nezbyla žádná použitelná sada pneumatik.

Daniel Ricciardo

Po pátém místu v kvalifikace mohl Australan Renaultu konečně ukázat svoji skutečnou rychlost, ale kvůli chybám se tak nestalo. Nejprve jej tým, který mu naordinoval strategii střední/střední/tvrdá sada dostal do provozu. No a v něm Ricciardo chyboval a po smyku se propadl mimo body, kde také závod dokončil. Škoda…

Sebastian Vettel

Podobné potíže jako Ricciardo měl také Němec ve službách Ferrari. Ten se roztočil už po startu, a když se po zastávkách v boxech ocitl za jinými vozy, pořádně se rozohnil do vysílačky na svůj tým. „Přesně tohle jsme ráno řešili, nevyhovuje nám jízda za soupeři. Víte, že jste to pokazili,“ spílal Ferrari a po závodě, který dokončil až jako dvanáctý, si přisadil: „Taktika vůbec nedávala smysl.“

Šéf týmu Ferrari Mattia Binotto se brání tím, že Vettelovi strategicky ublížil hlavně smyk po startu. Ve snaze vyřešit Vettelovy potíže s vozem, které poslední dva týdny gradují, Ferrari alespoň přislíbilo výměnu jeho šasi.

Stojí za zmínku

Pirelli

Po minulém víkendu, který poznamenaly hned tři defekty, Pirelli dovezlo na Silverstone měkčí směsi. Ty sice neexplodovaly, ale až na Maxe Verstappena všechny trápilo obrovské puchýřkování a drolení, zkrátka opotřebení pneumatik. Díky tomu jsme ale byli svědky zajímavého závodu. Patří tedy italský dodavatel pneumatik mezi vítěze, nebo poražené?

 

Šampion da Costa: Několikrát jsem to málem vzdal