Vítězové a poražení Grand Prix Velké Británie

I přes poklidnější prostřední část nabídla Grand Prix Velké Británie nakonec strhující finiš a tím pádem také pořádnou porci příběhů – těch dobrých i těch špatných, jak to už tak bývá. Kdo měl největší štěstí, kdo naopak smůlu a propadl? To se už dočtete v našem klasickém shrnutí.

Štítky: GP Velké Británie Zveřejněno 3. 08 2020 — Lukáš Štěrovský

Vítězové

Lewis Hamilton

V pátek sice Brit na domácí půdě hledal tempo, ale v sobotu ovládl kvalifikaci a nedělní závod měl plně pod kontrolou, kolega Valtteri Bottas se ani nedostal k pokusu o útok. Pak přišel šok, v posledním kole Hamiltonovi praskla pneumatika a Max Verstappen se rychle přibližoval. Současný šampion ale nakonec proťal cílovou pásku jako první – na Silverstone pošesté z posledních sedmi let. V průběžném pořadí už má náskok 30 bodů.

„O pneumatiky jsem se staral dobře, takže když došlo na defekt, málem se mi zastavilo srdce. Jsem si jistý, že za defekt mohly úlomky,“ prozradil po závodě Brit. „Na trati jich bylo hodně, jedno z aut, asi to byl Kimi, ztratil několik kol nazpět kus předního křídlo přímo přede mnou. Od výjezdu safety caru taky bylo spoustu úlomků v zatáčkách Maggots a Becketts.“

Charles Leclerc

Monačan opět dokázal nemožné a podruhé s objektivně slabým vozem Ferrari letos vystoupal na stupně vítězů, zatímco kolega Sebastian Vettel bral jen bod za desáté místo. V celkovém součtu má Leclerc třikrát více bodů než Němec. Mladý talent ale sám přiznává, že měl spíše štěstí než rychlost. „Výkon auta není takový, jaký bychom chtěli, dostali jsme z něj maximum.“

Renault

Čtvrté a šesté místo, to je bilance francouzského týmu ze závodu na Silverstone. Renault se sice neposunul z šestého místa v Poháru konstruktérů, na konkurenty před ním ale neztrácí moc, s trochou štěstí by mohl atakovat i třetí místo McLarenu.

V Anglii se Renaultu konečně vyhnuly potíže se spolehlivostí a oba jezdci tak mohli naplno ukázat potenciál vozu. „Byl to jeden z našich nejlepších závodů od návratu do šampionátu,“ neskrýval spokojenost šéf stáje Cyril Abiteboul.

Williams

Nebo spíše jeho závodní tempo. I když tradiční tým v domácím závodě nebodoval, rozhodně se nejednalo o žádný propadák, jak se v týdnu před závodem obával George Russell. Brit opět pronikl do prostředí části kvalifikace, v neděli pak oba vozy ukazovaly slušnou rychlost, když se bez potíží vyrovnaly autům Alfy Romeo a Romainu Grosjeanovi. Nakonec z toho bylo 12. a 15. místo.

Pierre Gasly

Francouz je letos jako politý živou vodou a exceluje nejenom ve srovnání s kolegou Kvjatem (který v neděli vlastní vinou havaroval, viz video). V kvalifikaci zajel Gasly 11. čas, v závodě se vyšvihl na krásnou sedmou příčku, když předjel i Sebastiana Vettela. Ne nadarmo je pilot AlphaTauri celkově 12. a na kontě má stejný počet bodů.

Poražení

Racing Point

Kde jen začít? Racing Point má papírové druhé nebo možná třetí nejlepší auto, výsledky se ale ne a ne dostavit. V Británii přišla pro celý tým facka, když se Sergio Pérez nakazil koronavirem a na jeho místo musel nastoupit bývalý pilot týmu Nico Hülkenberg. Kvůli technické závadě (ze spojky vypadl šroubek do hnacího ústrojí, kvůli čemuž nešel nastartovat motor) nakonec Němec ani neodstartoval! Tak snad za týden…

Zklamáním byl i výkon druhého pilota Lance Strolla, který po šestém místě v kvalifikace dojel jen jako devátý.

Alex Albon

Britsko-thajskému závodníkovi se letos lepí smůla na paty. V Anglii to nebylo o moc lepší, po havárii v tréninku přišla kolize hned v úvodním kole závodu. Albon sice na rozdíl od Magnussena v závodě pokračoval, ale vyfasoval trest pěti sekund a dojel mimo body na dvanácté pozici, v šampionátu mu patří šesté místo, zatímco kolega Verstappen je třetí. Red Bull se svého pilota zatím zastává, jeho kritika prý není spravedlivá…

Sebastian Vettel

S Němcem to jde letos od desíti k pěti. Na Silverstone se v trénincích potýkal s technickými problémy (závada na mezichladiči a propadající se brzdový pedál), kvůli kterým neodjezdil dostatek kol, nenašel vhodné nastavení a ve vůz neměl důvěru. Desáté místo v kvalifikaci zůstalo Vettelovi i po projetí cílovou vlajkou, zaražená rádiová komunikace mluví za vše. Tým dokonce musel Vettela vyzvat k tzv. procesu kontroly vysílačky, protože Němec chvíli vůbec neodpovídal!

Valtteri Bottas

Dvě kola před cílem přišel vinou defektu o druhé místo, to prostě naštve, byť na vítězství pomýšlet nemohl. Fin se nakonec propadl až mimo body a jeho rival v boji o titul, kolega Lewis Hamilton, se mu vzdálil už na třicet bodů. Finovy šance na celkový triumf tak opět pomalu klesají, tentokrát však ne úplně jeho vlastní vinou…

Stojí za zmínku

Sportovní komisaři

Zatímco takřka všichni experti i veřejnost se shodli, že nehoda mezi Magnussenem a Albonem byl závodním incidentem, komisaři byli jiného názoru a potrestali pilota Red Bullu pětisekundovou penalizací. Možná trochu zbytečné rozhodnutí…

Pirelli

Valtteri Bottas, Lewis Hamilton a Carlos Sainz. Ti všichni v závěru Velké ceny Velké Británie dostali defekt levé přední pneumatiky. Přestože za něj mohly zřejmě trosky, na Pirelli (které vše vyšetřuje), to nevrhá dobré světlo. V posledních kolech totiž potkal na Silverstone defekt levé přední gumy obě ferrari v roce 2017, určitě si také vzpomínáte na řadu potíží s pneumatikami ve Velké ceně z roku 2013, kdy celkem šest jezdců dostalo defekt. Jako by Pirelli ani po letech nedokázal vyřešit potíže, které jej sužují na této dráze. A to pro příští závod za týden chystá o stupeň měkčí gumy!

Max Verstappen

Kdyby Nizozemec nezajel v závěru závodu do boxu pro nové pneumatiky, za které získal bod navíc za nejrychlejší kolo, předstihl by v závěru Hamiltona, který dojížděl s defektem. Jak ale Verstappen a Red Bull správně podotkli: to, že Mercedes po tak dominantním průběhu postihly problémy, byla spíše jeho smůla než smůla Red Bullu, který nevyhrál. Verstappen navíc pit stop potřeboval, jeho pneumatiky na tom také nebyly nejlépe.

Verstappenův nešťastný pitstop – udělal správně