Vítězové a poražení Grand Prix Rakouska

První Grand Prix letošního roku je za námi. Kdo v ní exceloval, a kdo naopak zklamal? Podívali jsme se na ty největší příběhy a kauzy Velké ceny Rakouska 2020.

Štítky: GP Rakouska Zveřejněno 6. 07 2020 — Lukáš Štěrovský

Vítězové

Charles Leclerc

Kdo by to po nepovedené kvalifikace do Ferrari řekl? Charles Leclerc se s objektivně nedobrým vozem dokázal propracovat až na druhé místo. Však také po závodě řekl, že to pro něj je skoro jako vítězství. Jistě, pomohly mu penalizace a odstoupení soupeřů, ale na to se už historie neptá.

Monačan dokazuje, že je jedním z největších talentů královny motorsportu, který se, když se okolnosti sejdou, může klidně porvat i o titul. Teď však nepochybně doufá, že aerodynamické vylepšení, které Scuderia plánuje pro GP Maďarska, zabere. Je totiž nad slunce jasnější, že stupně vítězů bude během druhé rakouské Velké ceny velmi obtížné zopakovat.

Pro Monačana bylo druhé místo rovno výhře.

Lando Norris

Nadějný Brit ve službách McLarenu zažil víkend snů, a hned dvakrát mu pomohla penalizace Lewise Hamiltona. Díky té získal nejlepší pozici na startu (třetí místo) v historii a stejnou příčku vybojoval i v závodě, když těsně zůstal pod pěti sekundami za penalizovaným Lewisem Hamiltonem.

Brzy po startu se sice Norris začal propadat a bylo vidět, že čistou rychlost McLaren tak úplně nemá. Chytře ale využil safety carů a okolností, což mu pomohlo zůstat poblíž čela a v závěru zaútočit (souboje s Pérezem i kolegou Sainzem), když bylo třeba. „Nemám slov. V pár momentech jsem si už myslel, že jsem to pokazil, ale nakonec jsem skončil na pódiu,“ těší dvacetiletého závodníka.

Pierre Gasly

Traduje se, že Red Bull v roce 2021 bude chtít obměnit složení svého sesterského týmu AlphaTauri, zálusk na sedačku má údajně třeba Juri Vips. Proto je pro oba piloty nutné zajíždět solidní výsledky. To se v Rakousku povedlo Pierrovi Gaslymu, který relativně nenápadnou jízdou obsadil solidní sedmé místo. Kolegu Kvjata, jenž odstoupil kvůli defektu a následnému poškození zavěšení, tak porazil Francouz v sobotu i v neděli.

Přitom nechybělo málo, aby i Gasly odstoupil. „V desátém kole mě tým zavolal do boxů, propadal se mi brzdový pedál, teploty byly na hraně. Poprosil jsem ještě o jedno kolo na dráze, během kterého se to srovnalo.“

Valtteri Bottas

Finovi se tradičně začátky sezony daří. Vloni vyhrál v Melbourne, letos v Rakousku. Nová přítelkyně, dostatek času na kvalitní fyzickou i přípravu, to vše se na Finovi kladně podepsali. I když v trénincích kolegovi Hamiltonovi nestíhal, v nejdůležitějším bodě, tedy v kvalifikaci, tento trend zvrátil a v závodě ho ledově klidnou jízdou potvrdil. Teď půjde o to, aby výkonnost udržel napříč celou sezonou.

Vítězství se ale nerodilo snadno. „Měli jsme problémy se senzory a museli se vyhýbat obrubníkům, což mě stálo nějaký čas. Tým nás ale nechal celou dobu závodit. Podařilo se mi vyhnout mnoha kulkám a vyhrát,“ byl rád Bottas.

Fin za sebou udržel všechny soky.

Red Bull Ring

Rakouský okruh nabízí tradičně solidní podívanou, ale první závod sezony 2020 se zapíše mezi ty vůbec nejzajímavější. Přesně to fanoušci po několikaměsíčním čekání potřebovali, proto se sluší okruh do žebříčku zahrnout. Snad se o víkendu jeho dobrá pověst znova potvrdí…

Poražení

Red Bull

Je třeba něco dodávat? Oba vozy na domácí trati odstoupily z nadějné pozice, kdy mohly bojovat o vítězství, pro technické problémy. Právě spolehlivost by tak Rudé býky mohla připravit potenciální boj o mistrovský titul. Tým navíc neví, co přesně problémy způsobilo. „Není to nic, co bychom už nezažili, ale přesnou příčinu neznáme, řešíme to s Hondou,“ prozradil šéf týmu Christian Horner.

Lewis Hamilton

Nepovedený start do sezony zažil i Lewis Hamilton. V kvalifikace „přehlédl“ žlutou vlajku, v závodě se zase Brit nevyhnul penalizaci za kolizi s Alexem Albonem, se kterým o sebe zavadili koly na výjezdu ve čtvrté zatáčky. A i když šlo o přísný trest, nabízí se otázka, zda Hamilton jako velký iniciátor podpory životů lidí s tmavou pletí nebyl v Rakousku přece jen o něco méně koncentrovaný na samotné závodění. Však také jeho pozávodní ohlasy se spíše než na kolizi, kterou ohodnotil jako závodní incident, za který je ochozen nést následky, točily kolem rasismu.

To ale neplatilo o ostatních aktérech: Albon si postěžoval, že nebýt kontaktu, který mu přijde víc nefér než kolize z Brazílie, mohl klidně vyhrát. Red Bull ho podpořil zvoláním, ať se Hamilton aspoň omluví, načež odvětil Mercedes ústy šéfa Tota Wolffa prostým: „Rukavice jsou dole!“

Sebastian Vettel

Smutný víkend zažil Sebastian Vettel, který v pátek oslavil 33. narozeniny. Zatímco Leclerc se zázračně dostal až na stupně vítězů, Němec dojel desátý poté, co v kvalifikace nepostoupil do finální části a během neděle se v závodě roztočil. Jak sám přiznal, s autem se pral tolik, že je rád, že neskončil v hodinách hned několikrát. Nehezký začátek derniérové sezony u Ferrari…

Vettel byl rád, že se roztočil pouze jednou

Williams

V kvalifikaci si britský tým pochvaloval, že by za ideálních okolností mohl bojovat o i postup do druhé části. Jenže v závodě to byla stará známá písnička. Williams byl na chvostu pole, George Russell nakonec pro potíže s palivovým čerpadlem ani nedokončil, zatímco Nicholas Latifi dojel jedenáctý a jako jediný z těch, co spatřili šachovnicovou vlajku, nebodoval. „Prostě jsme neměli rychlost,“ posteskl si Russell.

Renault

Předzávodní analýzy stejně jako předsezonní testy hovořily o tom, že Renault by letos mohl být příjemným překvapením. V závodě to ale neplatilo. Zatímco McLaren se stejným motorem skončil třetí a pátý, u francouzské stáje panuje smutek: Ricciardo nedojel pro technické problémy, navrátilec Ocon uzmul jen osmé místo. Navíc Renault spolu s Ferrari jako jediný nenasadil vylepšený motor, a jelikož vývoj je v průběhu sezony zmražený, mizérie bude zřejmě pokračovat.

Haas (a jeho brzdy)

Zdá se to k nevíře, ale už více než sezonu trvá trápení pilotů amerického Haasu s brzdami. Na ty si v minulosti stěžoval hlavně Romain Grosjean, tým měnil dodavatele, ale lapálie pokračují. V neděli navíc postihly oba vozy, které právě poškození brzd vyřadilo ze závodu. Nová sezona začala, ale staré potíže pokračují. A navíc, jak dodal Romain Grosjean, se zdá, že Haas má spolu s Williamsem opět nejpomalejší auto…

I letos bude americký tým na chvostu.