Vítězové a poražení Grand Prix Rakouska

Pohodlné vítězství Maxe Verstappena mu zajistilo náskok už 30 bodů v šampionátu na Lewise Hamiltona, který v Rakousku s poškozeným vozem pouze minimalizoval ztrátu. To ale nesnižuje Verstappenův brilantní výkon. Ovšem precizní jízdu předvedli i mnozí další…

Štítky: GP Rakouska Zveřejněno 5. 07 2021 — Lukáš Štěrovský

Vítězové

Max Verstappen (1. místo)

 

Zobrazit příspěvek na Instagramu

 

Příspěvek sdílený Red Bull Racing Honda (@redbullracing)

Dominantní výkon, kterým Verstappen získal už třetí výhru v řadě, a to s pohodlným náskokem, díky němuž si mohl dovolit zastávku v boxech navíc a zajet nejrychlejší kolo. Poprvé ve své kariéře pilota F1 tak Nizozemec získal hattrick: pole position, výhru a nejrychlejší kolo.

Verstappen pohodlně vítězem, ale za ním se urputně bojovalo

Lando Norris (3. místo)

 

Zobrazit příspěvek na Instagramu

 

Příspěvek sdílený McLaren (@mclaren)

Zdálo se, že pětisekundová penalizace za vytlačení Péreze ve čtvrté zatáčce bude pilota McLarenu stát umístění na stupních vítězů, ale Norris odjel další slibný závod, když překonal i trápícího se Hamiltona a počtvrté vystoupal na pódium.

Přesto se Brit nezdál tak nadšený jako z první řady v kvalifikaci. Přestože třetí místo pro Norrise není už nic nového, tempo, které bylo srovnatelné s mercedesy, je určitě povzbuzením pro závodníkovu morálku do dalších velkých cen.

Carlos Sainz (5. místo)

 

Zobrazit příspěvek na Instagramu

 

Příspěvek sdílený Carlos Sainz (@carlossainz55)

Španěl jako jediný z těch, kdo skončil na bodech, začal závod na nejtvrdší sadě. První stint pro něj byl naprosto klíčový. A zvládl jej bravurně, dokázal si udržet deváté místo. Následně využil čerstvější měkčí sady a postupně zdolal Tsunodu, s pomocí Ferrari i Leclerka, Ricciarda a díky penalizaci nakonec i Péreze. Páté místo znamenalo zlepšení o pět pozic vůči startu.

Fernando Alonso (10. místo)

 

Zobrazit příspěvek na Instagramu

 

Příspěvek sdílený Alpine F1 Team (@alpinef1team)

Už čtyři závodní víkendy po sobě Alonso bez potíží zastínil svého kolegu Estebana Ocona, který má u Alpinu dlouhodobou smlouvu. Pomalu to vypadá, že se Španěl vrací do své staré formy. Nebýt zablokován Vettelem v kvalifikaci, mohla z toho být ještě lepší výchozí pozice do závodu s potenciálně větším bodovým přísunem.

Španěl nakonec na úkor Russella ukořistil bod za desáté místo, ovšem horlivost, s jakou bojoval, se podobala té z jeho zlatých let soubojů s Hamiltonem nebo Räikkönenem. Pokud dá Alpine Alonsovi příští rok slušné auto, můžeme se těšit na velké věci…

Poražení

Lewis Hamilton (4. místo)

Pro úřadujícího šampiona to byl depresivní víkend. Hamilton není zvyklý nestát v první řadě a dojet do cíle mimo stupně vítězů. Nejenže nestačil – podle očekávání – na Red Bull, ale v kvalifikaci i závodě se před něj dostal i McLaren! Hamilton byl navíc kvůli aerodynamickému poškození vozu prakticky bezmocný v obraně…

Vypadá to, že Stříbrné šípy jsou teď bezradné. Práce, kterou Hamilton v týdnu odvedl na simulátoru, prý týmu nepomohla odhalit odpovědi na požadované otázky, ba naopak na tom v Rakousku byla stáj ještě hůře než minulý závod. Do Silverstone sice Mercedes chystá drobná vylepšení (Red Bull nasadil v Rakousku upravenou aerodynamiku), ovšem Brit už se teď obává, že to k lepšímu výkonu nepomůže.

Sergio Pérez (6. místo)

 

Zobrazit příspěvek na Instagramu

 

Příspěvek sdílený Checo Pérez (@schecoperez)

Přestože Mexičan je co do tempa Verstappenovi blíže než bývalí týmové kolegové, zdá se, že pokaždé, když má šanci na opravdu dobrý výsledek, příležitost zahodí. V situaci, kdy měl za sebou oba mercedesy, které jsou pro Red Bull hlavním konkurentem, předvedl zbrklý manévr na Norrise, po kterém musel opustit dráhu a přišel o klíčové pozice.

Netrpělivost pak prokázal Pérez opětovně hned dvakrát při souboji s rozzuřeným Leclerkem, kterého vytlačil a získal dvě penalizace po pěti sekundách. I přes dobré tempo se Mexičan hrubkami, které se podobaly výkonům Albona a Gaslyho u Red Bullu, zbytečně připravil o možné stupně vítězů.

George Russell (11. místo)

 

Zobrazit příspěvek na Instagramu

 

Příspěvek sdílený George Russell (@georgerussell63)

Výrazy zklamaných mechaniků poté, co mladý Brit ztratil bodovanou pozici jen pár kol před koncem, hovořily za vše. Ne snad že by na vině byl přímo Russell: S vozem jezdí nad jeho limity. V prvním kole se Brit ocitl na špatném místě a několik pozic ztratil, díky strategii se vrátil na desáté místo a statečně za sebou držel Alonsa v rychlejším Alpinu.

Od Russella to byl heroický výkon, do kterého dal vše. Pro jeho tým to ale je slušný políček: Ve dvou závodech, ve kterých měl šanci na body, neskončil v TOP 10 ani jednou. I přes zklamání, které Williams zažívá, ale dělá pod novými majiteli znatelné pokroky.

Yuki Tsunoda (12. místo)

Vidět pilota, jak přejede bílou čáru při nájezdu do boxů, je v F1 rarita. Ale aby pilot předvedl takovou hrubku hned dvakrát v jednom závodě, to je prostě bota jako hrom. Samozřejmě, výhled z vozu není v kombinaci s Tsunodovou výškou ideální, na konečném efektu to ale nic nemění. Japonec by se možná místo nadávání všem kolem sebe měl zaměřit na vlastní výkony a pokusit se o trochu pokornější přístup. Zatím předvedl, že je rychlý, ale také nevyzrálý. V neděli se sám obral o body, ke kterým měl díky rychlosti vozu a taktice nakročeno…

Aston Martin (13. a 17. místo)

Je to trochu ironie, ale za špatný výsledek „vděčí“ Aston tomu, že měl rychlost v sobotu. Na start se tak oba jeho piloti postavili s nejměkčí směsí, se kterou ale dlouho nedokázali odolávat rivalům za nimi jedoucími na střední sadě a s jedinou zastávkou.

Stroll vypadal zcela bezmocný, což ještě podtrhl trest za rychlost v boxové uličce, Vettel se snažil prokousávat polem, ale jeho snahu zastavila bizarní kolize s Kimim Räikkönenem. Gasly dokázal, že i s taktikou dvou pit stopů se dal zajet slušný výsledek (9. místo), k němu se ale astony ani nepřiblížily…

Esteban Ocon (nedokončil)

 

Zobrazit příspěvek na Instagramu

 

Příspěvek sdílený Alpine F1 Team (@alpinef1team)

Z kolize v úvodním kole, po které musel Francouz odstoupit, ho lze jen těžko vinit, ovšem ze slabého výkonu v kvalifikaci, který ho do této situace dostal, už ano. Ocon je od podepsání nové smlouvy s Alpinem takřka neviditelný, v Rakousku vypadl dvakrát už v úvodní části kvalifikace a na Alonsa vůbec nestačil. Kam se poděla rychlost a dravost, kterou dával tolik na odiv během let u Force Indie/Racing Pointu?