Vítězové a poražení Grand Prix Monaka
Déšť během závodu obvykle znamená chaos, na kterém někteří vydělají a jiní prodělají. V Monaku tomu nebylo jinak.
Vítězové
Max Verstappen
Pole position v poslední chvíli, několik střetů s bariérou a dešťová přeháňka, která ohrozila jeho pohodlné vedení… Jako by neexistovalo nic, co by Verstappena dokázalo v Monaku obrat o výhru. Všechny hrozby odvrátil, přezul na přechodné gumy ve správný čas, nehnal se zbytečně za předjetím vozů o kolo zpět… Tohle byl profesorský výkon.
Fernando Alonso
Pilot Aston Martinu možná mohl vyhrát, kdyby přezul rovnou na přechodné pneumatiky, ale také možná mohl ztratit druhé místo – pravděpodobnost toho se zdá být stejně vysoká jako šance na vítězství. Nevyhrál, ale i tak získal nejlepší umístění od Grand Prix Maďarska 2014. A zaslouženě, Alonso byl po celý víkend skvělý, z vozu Astonu vyždímal i to, co v něm snad ani nebylo.
Esteban Ocon
Zdá se, že Esteban Ocon má talent podávat výkony v situacích pod velkým tlakem. Vzpomeňte na Maďarsko 2021, Suzuku v loňském roce a nejnověji tako Monako, kde se po celý závod držel na třetím místě. V úvodním stintu úspěšně odrážel útoky Carlose Sainze. Když začalo pršet, zachoval chladnou hlavu a usadil se na třetí příčce. Stal se prvním jezdcem, který letos dosáhl na bednu a nebyl přitom členem Red Bullu, Aston Martinu, Ferrari nebo Mercedesu.
Mercedes
Tolik opěvovaná modernizace nezměnila až tak výkonnost Stříbrných šípů, ale samotný tým vždycky tvrdil, že jde o začátek dlouhého procesu. Vzhledem k tomu, že Mercedes byl tento víkend přinejlepším čtvrtý nejrychlejší, je posun z pátého a osmého místa na startovním roštu na dvojnásobné umístění v první pětce, navíc ne tak daleko za stupni vítězů, pozitivním jevem. Díky tomu zůstává Mercedes v Poháru konstruktérů jen jeden bod za Aston Martinem, a to před závodem ve Španělsku, který bude pro nový vůz skutečnou zkouškou.
Monako
Argument proti tomu, aby dál pořádalo Grand Prix, je vždy velmi jednoduchý – závody jsou nudným procesím, ve kterém se jen těžko předjíždí. Ani užší vozy F2 a F3 tam nepředvádějí nijak zvlášť dobrou show, takže jakou šanci má F1? Argumentem pro zachování Monaka je obvykle jeho odkaz. Letos je to také skutečnost, že víkend byl veskrze dramatický. Ať už jde o kvalifikaci nebo samotný závod. Déšť byl jen třešničkou na dortu.
Poražení
Sergio Pérez
Ještě v Miami se Mexičan prohlašoval za možného aspiranta na titul, jenže od té doby to s ním jde z kopce. Monacký víkend si pokazil už nehodou na začátku kvalifikaci a závod pak bylo jedno velké utrpení. Na čistém vzduchu mu to jelo dobře, ale v provozu byl netrpělivý a dopustil se několika zbytečných kolizí.
Ferrari
Když v Monaku přišel déšť, pořadí v první desítce se vlastně výrazně neproměnilo – s pár výjimkami. Například oba vozy ferrari se propadly pořadím… Pozdní přechod na gumy na mokro, celkově nezvládnutá taktika, Sainzova kolize s Oconem… Ferrari je v křeči.
Yuki Tsunoda
Déšť měl další oběť v podobě poklesu míst v první desítce. Tsunoda byl po safety caru devátý, jenže kvůli problémů s brzdami ztrácel jednu pozici za druhou, po vyjetí z dráhy to bylo dokonce až 15. místo. Není jasné, zda šlo o jeho jezdeckou chybu, nebo technické potíže.
Lance Stroll
Hůře si na vodě vedl už jenom Kanaďan, kterého jako jediného déšť nachytal natolik, že (dvakrát) trefil svodidla, poškodil vůz a musel odstoupit. Ve srovnání s druhým Alonsem vskutku žalostný výkon.
Williams a Haas
Outsideři v proměnlivých podmínkách mohou obvykle jen vydělat. Jenže Monako jen prohloubilo trápení týmů z chvostu pole. Williams doslova požíral pneumatiky, Hülkenberg předvedl několik kamikadze manévrů a Magnussen zase zůstal moc dlouho na mokré dráze se suchým obutím. A tak se překvapení nekonalo.