Vítězové a poražení Grand Prix Bahrajnu
Velká cena Bahrajnu 2020 je závodem, na který budou všichni dlouho vzpomínat zejména kvůli hrozivé nehodě Romaina Grosjena, po které byly výsledky tak nějak druhořadé. Ale stále platné, a tak se pojďme podívat, kdo pod reflektory v bahrajnské noci zazářil, a kdo se naopak ukázal v negativním světle.
Vítězové
Grosjean a bezpečnost moderních vozů
Nehledě na výsledky je jasné, že největším vítězem je Romain Grosjean, který z hrůzostrašně vyhlížející nehody vyvázl „jen“ s lehce popálenými končetinami. Podle nejnovějších zpráv by měl být v úterý propuštěn z nemocnice, podezření na zlomeniny a nadýchání se zplodin se nepotvrdila. Potlesk patří také zasahujícím maršálům a posádce medical caru, která na místo dorazila jen osm sekund po nárazu. Ten mimochodem proběhl v rychlosti 221 km/h…
Sekundy než se Grosjean vysvobodil, byly věčnost, popisuje řidic medical caru
Je jasné, že ještě před pár lety bez systému Halo by celá situace mohla dopadnout podstatně jinak. Přesto FIA bude vše prošetřovat: zejména proč došlo k výbuchu (hovoří se o tom, že ho způsobila baterie systému ERS) a jak to, že vůz takto „projel“ svodidly.
Pierre Gasly
Francouz pokračuje ve spanilé jízdě, kterou v roce 2020 předvádí. V Bahrajnu předvedl další krásný výkon a se strategií jediného pit stopu pro sebe uzmul šesté místo a ubránil se tak například oběma renaultům, byť mu v závěru na ojetých gumách výrazně pomohl výjezd safety caru.
Red Bull
Tým nápojového giganta v Bahrajnu získal první stupně vítězů od roku 2013 a první dvojité pódium od roku 2017, přestože za něj vděčí odstoupení Sergia Péreze. Max Verstappen podal opět klasický výkon – na Hamiltona sice neměl, ale zbytku pole poodjel. Zlepšení prokázal i Alex Albon, který získal druhé stupně vítězů a čím dál více to vypadá, že by si místo mohl udržet i příští rok.
Waiting for a #BahrainGP podium since 2013… and then two come along at once! 🏆🇧🇭🏆 #ChargeOn pic.twitter.com/lCdSdNChl2
— Oracle Red Bull Racing (@redbullracing) November 30, 2020
McLaren
Britský tým dost možná udělal v souboji o třetí místo v Poháru konstruktérů klíčový krok. Zatímco Racing Point nebodoval a Renault jen paběrkoval, McLaren získal body za čtvrté a páté místo, na které se Carlos Sainz propracoval po startu z patnácté příčky. Tradiční stáj je tak opět na cestě na vrchol, a pro šampionát je to jen dobře.
Lewis Hamilton
V Bahrajnu si Lewis Hamilton dojel pro na první pohled snadné vítězství – letos už jedenácté, čímž vyrovnal svůj rekord. Přesto je třeba ocenit jeho um; musel se vypořádat s dvěma starty, restartu po safety caru a celou dobu mu na záda dýchal Max Verstappen. Sedminásobný šampion ale ani jednou nezaváhal.
Zobrazit příspěvek na Instagramu
Poražení
Racing Point
Tým, který zkraje roku vypadal jako jasný adept na pozici třetího nejlepšího, v Bahrajnu doslova vyhořel. Lance Stroll opět předvedl chybu v úsudku, když zavřel zatáčku Daniilu Kvjatovi a skončil koly vzhůru. To Sergio Pérez měl čistou smůlu: čtyři kola před cílem začal hlásit ztrátu výkonu, načež jeho motor explodoval. Mexičan tak přišel o stupně vítězů a do konce kariéry pilota F1 mu možná zbývají poslední dva závody…
LAP 54/57@SChecoPerez was P3 – and a second consecutive podium was in reach
And then this happened 💔#BahrainGP 🇧🇭 #F1 pic.twitter.com/qkXhMhs62L
— Formula 1 (@F1) November 29, 2020
Valtteri Bottas
Stejně pravidelně jako se Lewis Hamilton objevuje v kategorii vítězů, je Valtteri Bottas letos stálým členem klubu poražených. Fina v roce 2020 potkává snad všechna smůla formulového světa: jednou odstartuje podle špatných světel na volantu místo těch na semaforu, podruhé ho v nájezdu do první zatáčky trefí do hledí hmyz, potřetí se šestkrát roztočí během závodu… v Bahrajnu zase dostal dvakrát defekt (na tom druhém už dojel do cíle), navíc se Mercedes potýkal s nedostatkem pneumatik. Při poslední zastávce Bottasovi tak vyměnil pouze tři kola, navíc se jednalo o použitou sadu z úvodu závodu.
Ferrari
Zatímco v Turecku se Ferraru v nepřítomnosti svého šéfa Mattii Binotta dařilo, v Bahrajnu se opět ukázaly slabiny letošního auta. Rudé vozy se nedostaly ani do třetí části kvalifikace, v závodě se po restartu oba piloti málem srazili a výsledkem byl jediný bod za desáté místo Charlese Leclerka. A nedá se čekat, že by to o víkendu bylo na oválové konfiguraci nějak lepší…
Renault
Francouzský tým si brousil zuby na třetí místo v Poháru konstruktérů, jenže nakonec dojel jen na pozicích sedm (Ricciardo) a devět (Ocon). Hodně nelogicky se jevil opakující se souboj jeho pilotů na odlišné strategii, do nějž tým nezasáhl včas a přišel tak o cenný čas a potenciálně i body. Což byla voda na mlýn McLarenu. Chyba v úsudku by tak Renault na konci roku mohla stát desítky milionů dolarů, které týmy za konečné umístění inkasují.
Zobrazit příspěvek na Instagramu