Vítězové a poražení Grand Prix Austrálie

Divoká a kontroverzní Velká cena Austrálie nepřekvapivě přinesla řadu vítězů i poražených. Zejména kvůli poslední červené vlajce a dramatickému restartu, který vše postavil na hlavu.

Štítky: GP Austrálie Zveřejněno 2. 04 2023 — Lukáš Štěrovský

Vítězové

Max Verstappen

O současné převaze týmu Red Bull hodně vypovídá fakt, že Max Verstappen dvakrát nedobře odstartoval, měl za sebou vyjetí z dráhy, a přesto získal pohodlné vítězství. Jeho závod nebyl v žádném případě bezchybný, ale mezi těmito momenty Verstappen ukázal zničující tempo, které znamená, že už po třech závodech je drtivým favoritem na letošní titul.

Mercedes

Je neuvěřitelné, že uplynuly teprve čtyři týdny od doby, kdy Mercedes tvrdil, že letošní koncept vozu je špatný a skončil 50 sekund za vítězem. Dnes má za sebou první pódium, které získal po kvalifikaci, v níž ztratil „jen“ tři desetiny na pole position.

Stříbrné šípy nejsou pro Red Bull rovnocenným soupeřem, ale mají náskok na Ferrari a mohou se měřit s Aston Martinem.

Aston Martin

Aston Martin sice nedojel jako druhý nejlepší tým jako v Bahrajnu a Džiddě, ale vyhnul se katastrofálnímu scénáři, kdy se z pódia a silného bodového umístění stal dvojnásobně nebodovaný.

Poté, co Carlos Sainz otočil Fernanda Alonsa do protisměru a Lance Stroll v pravotočivé zatáčce 3 zajel do štěrku, se zdálo, že se solidní závod Astonu rozpadl tím nejdramatičtějším, nejrychlejším a nejbrutálnějším způsobem.

Červená vlajka a změna pořadí však byly požehnáním a třetí a čtvrté místo Astonu stačily k tomu, aby zvýšil svůj náskok před Mercedesem a Ferrari v boji o druhé místo v šampionátu konstruktérů.

McLaren

McLaren byl jedním z mála týmů, který měl našlápnuto k dobrému výsledku bez ohledu na pozdní červenou vlajku a chaos při restartu.

Po neúspěšném víkendu v Džiddě předvedl Norris mnohem typičtější kvalitní výkon uprostřed pole, udělal dobrý pokrok a vyzrál i na nedostatek rychlosti McLarenu na rovince.

Byl na dobré cestě k bodům, než ho červená vlajka a chaotický restart připravily o dalších několik pozic, a tentýž chaos (který fakticky vyřadil Alpiny a Sainze z bodování) umožnil týmovému kolegovi Oscaru Piastrimu získat své první bodované umístění (osmé místo), čímž završil dosud nejlepší víkend McLarenu v roce 2023 – i když laťka je nízko.

Nico Hülkenberg

Solidní návrat Nica Hulkenberga do F1 byl konečně odměněn nějakými body, když se vyhnul chybě, která vyřadila jeho týmového kolegu Kevina Magnussena, udržel se stabilně napříč restarty a skončil sedmý.

Prohrál bitvu s Norrisem, ale vzhledem k tomu, že Haas je obvykle náročnější na své pneumatiky, nebyl to konec světa a bylo to o to sladší, když se potenciální deváté místo změnilo na sedmé v chaosu při závěrečném restartu – i když třetí místo Carlose Sainze s pomocí penalizace se v jednu chvíli zdálo možné, kdyby závod nebyl potřetí zastaven červenou vlajkou.

Yuki Tsunoda

Pokud vezmeme v úvahu klasifikaci závodu před trestem Carlose Sainze, Yuki Tsunoda v cíli porazil pouze jeden vůz. Proč je tedy vítězem z GP Austrálie 2023? Ve skutečnosti předvedl slušný výkon. Během dvou ze tří startů si vytvořil náskok – na začátku se dostal z 12. na 10. místo, při prvním restartu se držel na místě a pak se vyhnul chaosu, aby při krátkém závěrečném restartu poskočil z 13. na 5. místo – a snažil se udržet za vozy, s nimiž právě teď AT04 nemá příliš právo bojovat. Konečný bod se tak zdá jako adekvátní odměna.

Poražení

Sergio Pérez

Z posledního místa na startu na páté v cíli; to zní skvěle. Ale je to také přesně to, co Sergio Perez nepotřeboval těsně poté, co se vítězstvím v Džiddě snažil označit za skutečného uchazeče o titul a skutečnou hrozbu pro týmového kolegu Verstappena.

Komentáře Christiana Hornera k Perezově zpackané sobotě byly diplomatické, ale přikláněly se k pocitu, že za jeho havárií ve skutečnosti nestojí žádný diagnostikovaný problém s vozem. Perezovy přívaly předjíždění střídala období, kdy nepostupoval tak rychle, a měl štěstí, když při závěrečném restartu sám vyletěl ze silnice.

Takový víkend si zkrátka nemůžete dovolit, pokud chcete bojovat o mistrovský titul s týmovým kolegou, jako je Verstappen

Williams

Skvělý kvalifikační výkon Alexe Albona byl zatím vrcholem roku 2023 týmu Williams. Navzdory předsezónnímu pesimismu se zdá, že každý víkend přichází tento tým s novým důvodem k naději.

Ale bitva, ve které se nachází, je příliš těsná a jeho konkurenční pozice příliš nejistá na to, aby si Williams mohl dovolit nechat jakékoli příležitosti proklouznout. Brzká havárie ze šestého místa – jakkoli je naprosto skvělé být vůbec na šestém místě – v den, kdy soupeři z chvostu AlphaTauri a Alfa Romeo bodovali, by mohla přijít draho

Alpine

Není nic horšího, než když se vaše vozy při restartu, ke kterému pravděpodobně nemělo nikdy dojít, navzájem nabourají do zdi, a to v době, kdy oba piloti mířili na body.

Útěchou z tohoto bolestivého dne může být fakt, že Pierre Gasly vypadal zdaleka nejspokojeněji, jak doposud v Alpine jezdil, a držel krok v boji o stupně vítězů. Ale pravděpodobně je to důvod, proč incident považovat za ještě bolestivější.

Ferrari

V jistém smyslu může vypadat postup Carlose Sainze z 11. místa poté, co mu brzká červená vlajka pokazila taktiku, do bojů o stupně vítězů slibně. Jenže konečný výsledek? Jeden vůz v kačírku, druhý po penalizaci mimo body… Na tom už pozitiva hledat moc nelze.

Valtteri Bottas

Co se to proboha tento víkend dělo s Valtterim Bottasem, který má být lídrem týmu? Byl nejpomalejším jezdcem, který zajel čas v kvalifikaci, a posledním jezdcem, který viděl cíl závodu – od klasifikace jako poslední vůz v cíli ho zachránila pouze Sainzova penalizace a kuriózní finiš safety caru.

Bottas a Alfa hodně riskovali, když v prvním kole zajeli do boxů na tvrdé pneumatiky. To samozřejmě zmařila první červená vlajka a krátce poté, co nasadil měkké pneumatiky, umožnila druhá červená vlajka ostatním jezdcům udělat totéž. Sám Fin říká, že má představu, co bylo zle. Tak snad to bude příště lepší.