Vítěz 24h Le Mans Kubica: Týmová režie mě donutila zbytečně riskovat

Robert Kubica se dočkal i v Le Mans a získal své premiérové vítězství! Suverénní výkon však mohla ohrozit týmová režie.

Štítky: 24h Le Mans Ferrari Robert Kubica WEC Zveřejněno 16. 06 2025 — Bára Goldmannová

Robert Kubica byl považován ve formuli 1 za obrovský talent, což dokázal zejména v roce 2008 v barvách BMW Sauber. Tehdy měl s týmem namířeno na titul mezi jezdci, nakonec z toho bylo na konci sezony celkové čtvrté místo, přičemž na mistra světa Lewise Hamiltona ztrácel 23 bodů a na kontě měl identický počet bodů (75) jako třetí Kimi Räikkönen. Přesně rok po hororové nehodě na okruhu Gillese Villeneuva získal na tom samém místě své první (a zároveň i poslední) vítězství ve formuli 1 a stal se tak prvním polským vítězem.

O dva roky později absolvoval velmi dobrou sezonu s Renaultem, se kterým měl vydržet i v sezoně 2011 a následně bylo v plánu angažmá u Ferrari. Ale veškeré plány zmařila těžká nehoda v rallye Ronde di Andora 6. února 2011. Kubicova Škoda Fabia S2000 se napíchla na svodidla, která perforovala jeho pravou ruku. Byť posléze prošel mnoha operacemi, ruka už nikdy nebude stoprocentně funkční.

Přesto na závodění nezanevřel a už v roce 2013 usedl zpět do rallyového speciálu a ovládl WRC2. Ale jelikož měl “nevyřízené účty” ve formuli 1, tak začal jednat o návratu. V roce 2017 jej Renault a Williams využívali jako testovacího jezdce, aby jej o rok později Williams povýšil na rezervního jezdce. Očekávaný návrat za volant coby stálý pilot pak přišel v sezoně 2019. A tam už to tak slavné jako v rallye nebylo. V roce 2020 dokonce nastupoval v německém šampionátu cestovních vozů DTM, kde skončil předposlední.

Jeho další kariérní kroky jej zavedly do světa vytrvalostních závodů. A tam začíná snový příběh. První velký úspěch přišel s titulem v evropské sérii Le Mans v kategorii LMP2, tu samou kategorii spolu s posádkou týmu WRT ovládl i v roce 2023 v šampionátu vytrvalostních vozů WEC. Vloni debutoval v nejvyšší kategorii hypercar s privátním Ferrari týmu AF Corse, ale cíl 24hodinovky v Le Mans neviděl. Chuť si posádka Kubica – Yifei Ye – Phil Hanson zpravila o tomto víkendu ve velkém stylu – legendární čtyřiadvacetihodinovku totiž ovládli!

Zatímco výkon Ferrari v GP Kanady byl rozpačitý, na okruhu de la Sarthe to byl právě tým se vzpírajícím se koněm ve znaku, kdo udával prakticky celý závod tempo. Právě trio italské značky mělo našlápnuto k tomu, že kompletně obsadí stupně vítězů, ale kvůli poměrně velkému množství chyb se nakonec museli posádky vozu #50 a #51 spokojit se třetí, resp. čtvrtou příčkou, zatímco privátní žluté Ferrari si dojelo pro suverénní triumf.

Polák po závodě přiznal, že týmovou režii, kterou Ferrari aplikovalo hned dvakrát, mu na klidu nepřidalo a donutilo ho to “zbytečně riskovat”.  Po jednom ze svých stintů dostal otázku, zda dojde k týmové režii, načež odpověděl, že ano. A jaké pokyny dostali? Podle něj se jednalo o jednostrannou “výpomoc” a sarkasticky dodal, že na tom vlastně nezáleží, protože v podstatě s Ferrari nemá příliš společného: “Já nevím…no pomohli jsme vozu #51, ale oni naopak všechny pokyny ignorují, ale víte co? Já nejsem tovární pilot Ferrari, je mi to jedno.”

“Nikdy to není jednoduché. My z vozu číslo 83 jsme sehráli roli týmového hráče. Snažili jsme se pomoci, kde to šlo, ale měl jsem pocit, že bychom v takové pozici vůbec neměli být- zvlášť když jsme byli rychlejší. Když se zaseknete za jiným autem, jen si ničíte pneumatiky a ztrácíte výkon. Upřímně řečeno, když vidíte náskok vůči Porsche, bylo by správné jet naplno, ale my nemohli. A v Le Mans nikdy nevíte. Je lepší mít náskok 40 sekund než tři. Ulehčí vám to život a upřímně, nebylo to příjemné,” popisuje 40letý rodák z Krakova.

“Nechci moc zabíhat do detailů, ale do určité míry chápu, že každý se snaží udělat něco pro sebe. Ale existují určité věci, které souvisejí s respektem. Když přijde pokyn, že mezi sebou nebudeme závodit, a pak vidíte, jak jiné auto předjíždí vaše týmové kolegy a nevrací pozici zpět, a kvůli tomu jsme pak dlouhé hodiny jen dotahovali. Naštěstí to nakonec neovlivnilo konečný výsledek, ale rozhodně to přidalo mnohem víc stresu a vedlo ke zbytečnému riskování – často úplně zbytečně,” uvedl v rozhovoru pro portál Crash.net.

Týmová režie však byla jedinou vadou na kráse jinak famózního výkonu posádky s číslem 83 a především Kubici, který si na konci střihl jeden z nejdelších stintů. “Zasloužíme si to. Jsem za Ferrari šťastný. Tři roky v řadě se třemi různými posádkami, je to úžasné,” zářil nadšením Kubica, jehož slova cituje The Guardian. V roce 2023 vládla v LeMans posádka #51, vloni #50 a letos to byla právě parta okolo Poláka. “Na konci závodu jsem původně neměl jet pět stintů. Byly to více jak tři hodiny v autě, ale naštěstí jsem to zvládl s chladnou hlavou, bez chyb a dokázal jsem to dotáhnout do cíle.”