Villeneuve: Piastri usnul na vavřínech

Mistr světa z roku 1997 si myslí, že Oscar Piastri v první polovině sezóny těžil z problémů svého týmového kolegy.

Štítky: Jacques Villeneuve McLaren Nepřehlédněte Oscar Piastri Zveřejněno 4. 11 2025 — Dominik Kovář

Letošní sezóna F1 má za sebou 20 odjetých závodů. V 15 z nich vedl šampionát australský závodník Oscar Piastri. Po GP Nizozemska byl jeho náskok největší – 34 bodů. Ten se ale postupně snižoval a po posledním závodě zmizel úplně. Nyní je Piastri o jeden bod za Landem Norrisem a 35 bodů před Maxem Verstappenem. Na Verstappena měl přitom po vítězném Zandvoortu Piastri náskok 104 bodů.

Do konce sezóny zbývají poslední čtyři závody a ve hře je ještě spousty bodů. Piastri ještě nemá nic ztraceno, ale propad jeho formy je viditelný. Co za ním stojí?

“Vidíte to v každém sportu,” řekl Jacques Villeneuve v podcastu F1 Show. “Máte týmy, které mají průměrnou sezónu. Blížíte se k finále, k play-off a najednou jsou nejlepším týmem na světě. Proč, z jakého důvodu? Byli průměrní celou sezónu. A týmy, které vyhrávaly každý zápas, v tomhle kolabují. To se stává pořád.”

“Na začátku sezóny jsme neměli extrémně rychlého Landa. Ne takového Landa, jakého jsme měli na konci loňského roku. A pořád jsme říkali: ‚To proto, že Piastri se posunul vpřed. Teď je na Landově úrovni a je dokonce rychlejší.‘”

“Ale byl to ve skutečnosti Piastri, kdo se posunul vpřed, nebo Lando, kdo prostě nebyl ve formě? Pořád říkal, že se s autem moc necítí dobře. A možná to Piastriho trochu ukolébalo. Když musíte bojovat jen se svým týmovým kolegou, možná se nedostanete na tu poslední hranici, na tu poslední desetinu sekundy.”

“Najednou tu máme Baku a Maxe, který začal vyhrávat. Lando se posunul dál, jezdí rychleji a lépe než celou sezónu. Piastri se dál neposunul. Už byl na svém limitu. A když tam dostanete a musíte jet o ty dvě desetiny navíc, najednou v autech objevíte problémy, které předtím neexistovaly. Víte, když jedete v rámci limitu, auto je perfektní. Je to snadné, jedete, šetříte pneumatiky.”

“Takže stačí, aby váš týmový kolega trochu zrychlil, a vy si uvědomíte: ‚Jak to mám udělat?‘ A najednou nic nefunguje. Dostane se vám to do hlavy a vy jste pomalejší a pomalejší a začnete vymýšlet nastavení, která neexistují. Začnete pochybovat o svém způsobu jízdy. Podíváte se na data a řeknete si: ‚Můj týmový kolega je v té zatáčce o desetinu rychlejší, musím jet jinak,‘ a tehdy se to pokazí. Musíte si pamatovat, co jste dělali dobře, a jít krok po kroku.”

Villeneuve narážel na to, že Piastri o víkendu v Mexiku zkoušel změnit nastavení vozu, které lépe padne jeho stylu jízdy a poté zkoušel měnit svůj jízdní styl v závislosti na nastavení vozu.