Větší agresivita, méně penalizací a vyšetřování. Takový byl trend sezony 2016

Udělování penalizací se stalo jedním z hlavních témat sezony 2016. Závodní komisaři byli vyzýváni, aby jezdcům dali větší prostor, tedy méně do jejich počínání na trati zasahovali penalizacemi a přispěli tak k agresivnějším a drsnějším soubojům. Počet trestů oproti ročníku 2015 pak skutečně klesl. Počet penalizací udělený v sezoně 2015 dosáhl rekordních čísel, bylo uděleno…

1 Štítky: Penalizace Sezóna 2016 Trestné body Zveřejněno 21. 01 2017 — Marie Tomšíková

Udělování penalizací se stalo jedním z hlavních témat sezony 2016. Závodní komisaři byli vyzýváni, aby jezdcům dali větší prostor, tedy méně do jejich počínání na trati zasahovali penalizacemi a přispěli tak k agresivnějším a drsnějším soubojům. Počet trestů oproti ročníku 2015 pak skutečně klesl.

Počet penalizací udělený v sezoně 2015 dosáhl rekordních čísel, bylo uděleno více než 100 trestů. V loňském roce počet penalizací mírně klesl, ale zároveň se zvýšil počet závodů. Kalendář se rozrostl z 19 na 21 velkých cen. Průměrný počet trestů udělených v jednom závodě klesl o 15 procent – z 5,3 na 4,5. Vyšetřované incidenty dokonce poklesly o necelých 20 procent – z 8,6 na 6,9.

penalizace 2

Tento graf znázorňuje celkový počet vyšetřovaných incidentů, trestů za chybu pilota i týmu a celkový počet udělených penalizací za posledních šest sezon.

Na poklesu udělených penalizací se projevilo i zrušení pravidla o omezené rádiové komunikaci. Před úpravou regulí v polovině sezony byli za porušení potrestáni Jenson Button a Nico Rosberg.

Sezona 2016 sice skončila, ale požadavky na volné závodění a spravedlivá pravidla jsou stále v kurzu. Někteří piloti se dožadují omezení penalizací, jiní chtějí přísnější posuzování, jako například v případě obranných manévrů Maxe Verstappena. Takto protichůdné požadavky se poprvé střetly v Mexiku.

V úvodu víkendu šéfové týmů požadovali „zrušení penalizací za nesmysly“. Společně se začátkem závodu ale odstartovala dlouhá série obviňování. Tři piloti – Lewis Hamilton, Nico Rosberg a Max Verstappen – si v průběhu velké ceny zkrátili dráhu v první zatáčce. Všichni na stejném místě, potrestán byl jen jeden. FIA později svolala tiskovou konferenci, kde promluvil Charlie Whiting a objasnil příčiny rozhodnutí.

V posledním kole závodu Sebastian Vettel jako první doplatil na nově schválené „pravidlo Verstappen“, které upřesňuje pravidla spojená se změnou stopy v brzdné zóně. Dobrou zprávou je, že FIA uznala, že pokud to bude možné, bude zavedena jakási sebekontrola. Pilota od využití únikové zóny odradí nebezpečí uvíznutí. Pravidla zůstávají, jsou nezbytná a někdy i diskutabilní. Ale v roce 2017 bychom měli o ředitelství závodu slyšet méně často.

Tresty pro piloty

Pomyslné první místo v této kategorii obsadil Kevin Magnussen. Dánský jezdec přilákal pozornost sportovních komisařů celkem čtrnáctkrát. Šestkrát byl uznán vinným. Většinou se jednalo o konflikt s jiným pilotem, podobně na tom je také Daniil Kvjat.

Mezi často trestané piloty patří rovněž Lewis Hamilton. Trojnásobný mistr světa sice nemá velké problémy s kolegy na dráze, zato se svou technikou ano. Byl potrestán celkem šestkrát, o jednu penalizaci méně si na své konto připsal Sebastian Vettel.

Vítězi v pravém slova smyslu se stali piloti McLarenu. Ani jeden z nich nezískal jedinou penalizaci kvůli svému pochybení. Nikomu jinému se nepodařilo dosáhnout stejného úspěchu.

IMG_2217

Trestné body

Systém trestných bodů byl zaveden teprve před třemi sezonami a zatím se žádnému pilotovi nepodařilo překročit limit. Pravidlo spočívá v tom, že každý udělený trestný bod pilotovi zůstává jeden rok. Pokud jezdec překročí hranici dvanácti bodů, dostane zákaz startu do následujícího závodu. Nejblíže k zákazu je Daniil Kvjat, na své licenci má celkem osm trestných bodů. V květnu mu budou tři odečteny.

Druhé místo obsadil Esteban Gutiérrez se sedmi body. Mexičana tento fakt nejspíše netrápí, pravděpodobnost jeho startu v sezoně 2017 se blíží k nule. Konto Nika Rosberga ještě nedávno vypadalo slibně. Do loňské Velké ceny Rakouska držel úctyhodných pět let bez penalizace, ale pak přišla kolize s jeho týmovým kolegou a trest. Úřadující mistr světa se ve zbytku sezony zapojil do několika dalších incidentů a rázem se z nuly stalo šest trestných bodů. Ani německého pilota však toto číslo netrápí, letos se s velkou pravděpodobností nezúčastní žádného ze závodů.

Na rozdíl od svého bývalého týmového kolegy, Hamilton drží čisté konto, stejně jako Jenson Button a Daniel Ricciardo. Poslední dva jmenovaní měli svá konta čistá i v sezoně 2015.

Co se týče Daniila Kvjata, mohl by si vzít za příklad svého nástupce u Red Bullu Maxe Verstappena. Ten uplynulou sezonu začínal s osmi body na kontě, nyní toto číslo kleslo na tři. Zrovna nejlépe na tom není ani Sebastian Vettel, který se nachází přesně v polovině povoleného limitu.

Do výše uvedených čísel nebyly zahrnuty tresty za překročení rychlosti v boxové uličce

Čtěte dále: Ferrari by mohlo přijít o miliony dolarů. Důvodem je reforma v přerozdělování peněz

Diskuse k článku

Napsat komentář