Verstappenův nešťastný pitstop – udělal správně

Max Verstappen mohl v neděli vyhrát. To bychom se ale museli spoléhat na staré dobré „coby kdyby“. Realita je taková, že kvůli pitstopu, který Red Bull ke konci závodu učinil, bral Verstappen „jen“ 19 bodů. Bylo rozhodnutí červených býků správné? Ano, bylo.

Štítky: Max Verstappen Zveřejněno 3. 08 2020 — Petr Čermák

Max Verstappen zažil velmi poklidný, ne-li až nudný závod. Během závodu šprýmařsky připomenul svému inženýrovi, aby dodržoval pitný režim. Většinu závodu se držel na třetím místě se značnou ztrátou na mercedesy a s výrazným náskokem na čtvrtého Leclerca.

V 50. kole, necelá tři kola do cíle, dostal Valtteri Bottas defekt. V tu chvíli se ocitl Verstappen na druhém místě za Lewisem Hamiltonem. Tým si jej okamžitě povolal do boxů, aby mohl zajet nejrychlejší kolo závodu. Netušili však, že stejný osud jako Bottase potká i Hamiltona.

Když Hamiltonovi bouchla pneumatika, vedl s náskokem zhruba 32 sekund. Do cíle mu zbývalo něco málo přes půl okruhu a dojet musel na třech kolech. Verstappen se za ním hnal obrovskou rychlostí. Štěstí se však usmálo na Mercedes a Hamilton s 5sekundovým náskokem zvítězil.

V dramatickém finiši GP Velké Británie vyhrál Hamilton – s defektem pneumatiky!

Bylo by jednoduché Red Bull za jejich rozhodnutí zkritizovat, pojďme se ale na onu inkriminovanou zastávku v boxech podívat z širší perspektivy.

Red Bull měl na promyšlení pitstopu spoustu času. Na opotřebované tvrdé směsi neměl šanci zajet nejrychlejší kolo závodu, za které se uděluje jeden cenný bod. Nikdo další by se o nejrychlejší kolo nepokusil – defekt totiž potkal i Carlose Sainze, který, stejně jako většina startovního pole, měl obutou hodně opotřebovanou tvrdou směs.

Dalším faktem je, že Verstappen stavěl pro svou tvrdou směs ve stejnou chvíli jako Valtteri Bottas. Jejich pneumatiky tak byly stejně staré a jak později potvrdil defekt Lewise Hamiltona, Red Bull si nemohl být jistý, zda se Verstappenovi povede dojet až do cíle.

Silverstone podobné incidenty zažil už v minulosti. V roce 2013 bylo Pirelli ostře kritizované po sérii defektů, Lewis Hamilton kvůli tomu dokonce přišel o možnost zvítězit. O čtyři roky později potkal v posledních kolech závodu defekt dvojici jezdců Ferrari.

O správnosti rozhodnutí Red Bullu je přesvědčen také bývalý konstruktér F1 Gary Anderson. Sám by k situaci přistupoval obdobně. „Musíte reagovat i na věci, které se dějí mimo váš tým. Je jednoduché se soustředit pouze na sebe, na trati ale jezdilo v tu chvíli dalších 16 aut a všechny mohou posloužit jako ‚sběratelé dat‘ do vaší banky.“

„Klíčové bylo opotřebení pneumatik, musíte si uvědomit, jak na tom se svou životností jste. Lewis Hamilton byl dvě kola do cíle se svými pneumatikami spokojen – a podívejte, co se stalo.“

Max Verstappen se snažil obrovskou ztrátu v posledním kole snížit, ale nepovedlo se mu to. Během svého snažení si ale vyjel kýžený bod za nejrychlejší kolo, tudíž splnil předem určený cíl. Ano, pokud by nestavěl, mohl vyhrát, ale důležité je si uvědomit, že ho mohl potkat stejný osud jako oba mercedesy. V takovém případě by nebral ani těch 19 bodů.

Sám Verstappen deset kol před cílem informoval svého inženýra, že stav pneumatik není zrovna ideální. Pitstop rozhodně nebyl od věci. Sice si Holanďan nedojel pro sladké vítězství, ale sebral důležité body, které mohou být na konci roku rozhodující. Jeho aktuálně nejbližší soupeř v poháru jezdců – Valtteri Bottas – nezískal ani jeden bod.

Mercedes v černém kabátě i ve formuli E