Verstappenův talent paradoxně Red Bullu v sezoně 2020 ublížil

Mít talentovaného pilota, jakým je například Max Verstappen může být i dvousečné… V roce 2020 se Red Bull vydal slepou vývojovou uličkou, dovednosti a rychlost mladého Nizozemce ale převážné neduhy monopostu RB16 zamaskovala.

Štítky: Max Verstappen Red Bull Zveřejněno 14. 01 2022 — Vašek Štěpánek

Snad jednou z největších alchymií moderní formule 1 je vztah mezi pilotem, jeho vozem a jak z této kombinace získat úplné maximum. Dnes už neplatí, že jeden závodník má výraznou výkonnostní výhodu nad druhým.

V jednom voze může být rychlejší onen pilot, v jiném voze zase ten druhý. Práce inženýrů dnes spočívá v tom pochopit, jaké požadavky od vozu daný pilot má a jak je implementovat do monopostu, aby byl jejich závodník spokojen.

Tím může někdo ze svého auta vymáčknout to, co v něm ani není a co neukazují ani samotné simulace, je to právě lidský faktor, který je dnes velmi klíčový. Nejde ale o samotnou rychlost, důležitá je souhra pilota s vozem, popřípadě se nedostatkům auta přizpůsobit tak, že je ani skoro člověk nevnímá.

Mercedes bude prodávat jako první autonomní vozidlo úrovně 3

Krásným příkladem tohoto novodobého fenoménu se stal Red Bull, a to v roce 2020. „V roce 2020 jsme nezačali špatně a byli jsme i poměrně blízko dominantnímu Mercedesu. Poté jsme se ale bohužel nevydali dobrým vývojovým směrem.

Vůz začal vykazovat podivné charakteristiky řízení, které vyhovovali Maxovi, nebo se jim dokázal skvěle přizpůsobit a byl velmi rychlý. Kvůli tomu jsme nepoznali, že jsme se vydali chybnou cestou, časem ale nemáte kam pokračovat, neboť děláte chybu.

To jsme samozřejmě podchytili velmi pozdě a bohužel tento vůz (RB16 z roku 2020) nevyhovoval nikomu dalšímu, čímž jsme si poměrně hodně zavařili,“ vysvětluje tuto situaci technický šéf rudých býků Pierre Wache.

Vůz Red Bullu z roku 2020 byl také prvním, který měl na sobě ‚úzký nos‘, do té doby využívali rudí býci širší provedení přední části auta. To samo o sobě znamenalo, že auto lépe najíždělo do zatáček, zároveň ale byl monopost více přetáčivý.

Max Verstappen se s tímto jevem vypořádal velmi dobře – takřka to nebylo znát a mistr světa z roku 2021 byl v té době schopen zajíždět ještě rychlejší časy, to jen potvrzuje kvality, které Nizozemec má. Zároveň ale, o to víc trpěl druhý pilot Red Bullu, kterým byl tehdy Albon.

Red Bull má celkově od rok 2019 problém postavit monopost, který by svými vlastnostmi seděl oběma pilotům. Před třemi lety si na voze RB15 vylámal zuby Gasly, poté Albon a vloni Pérez také výrazněji zaostával za Verstappenem.

„Problém s vývojem se nám podařilo identifikovat asi až po polovině roku 2020. To už bylo pozdě. Naštěstí jsme se poučili, jako tým jsme tvrdě pracovali a díky tomu jsme získali velmi silný základ, který nás postavil do silné pozice v roce 2021,“ uzavřel Wache.

Letos vejdou v platnost nová pravidla, která silně ovlivní vzhled a fungování jednotlivých vozů, samotné vedení rudých býků uvedlo, že hlavním cílem týmu bude postavit monopost, který bude vyhovovat jak Verstappenovi, tak Pérezovi.