Verstappen v noční poušti potvrdil roli šampiona

Max Verstappen si v Kataru dojel pro deváté vítězství v letošní sezóně.

Štítky: GP Kataru Max Verstappen Red Bull Zveřejněno 1. 12 2024 — Dominik Kovář

Sprintový víkend opět ukázal, jak je nevyzpytatelný. Zatímco ve sprintové části to vypadalo tak, že o vítězství si to rozdají McLaren a Mercedes, od kvalifikace až po závod to byla trochu jiná písnička.

V sobotním sprintu přenechal na cílové rovince Lando Norris vítězství svému týmovému kolegovi Oscarovi Piastrimu, což byl “payback” za sprint v Brazílii, kde to bylo přesně naopak. McLaren najel na Ferrari důležitých šest bodů v boji o pohár konstruktérů.

V kvalifikaci nebývale ožil letošní mistr světa Max Verstappen, který získal své první pole position od letní GP Rakouska. Tedy až do doby, než si na něho posvítili stewardi. Verstappen byl penalizován ztrátou jedné pozice za zbytečně pomalou jízdu v kvalifikaci. Z druhého pole position v řadě se tak radoval George Russell.

Russell po startu vedení neudržel. Do něj se dostal po skvělém startu Verstappen. Russell přišel dokonce i o druhou příčku ve prospěch Norrise. V hloubi pole se odehrál ještě věští chaos. Pilot Haasu Nico Hülkenberg ztratil kontrolu nad svým vozem a ukončil závod Ocona a Colapinta. O kousek před nimi ještě došlo ke kontaktu mezi Strollem a Albonem.

Na trať musel vyjet safety car. Skvělý restart měl Piastri, který se dostal před Leclerca a začalo to vypadat, že by McLaren mohl slavit konstruktérský titul již tento víkend.

K dalšímu kontaktu došlo mezi Lawsonem a Bottasem. Lawson ztratil kontrolu nad svým RB a později dostal penalizaci 10 vteřin.

Z favoritů zajel jako první do boxů Russell. Undercutem chtěl uhájit třetí příčku před Piastrim, ale pomalá zastávka ho v podstatě stála závod. Propadl se až za Alonsa na 10. místo, kterého nebyl schopen hned několik kol předjet.

Ve 30. kole přišel Alex Albon o zrcátko na cílové rovince. Bylo otázkou času, kdy ho někdo přejede. Stalo se tak o pět kol později, když ho přejel Sauber Bottase. Trosky zrcátka pak způsobily defekt u Hamiltona a Sainze, díky čemuž následoval další výjezd safety caru.

Restart se povedl Norrisovi, který dokázal zaútočit na Verstappena, který ale vedení udržel. Vypadalo to na velký souboj o vítězství, ale stewardi rozhodli jinak. Norrisovi za nezpomalení pod žlutými vlajkami udělili trest 10 sekund stop and go. Krutý trest Norrise odsunul na poslední místo.

Při dalším výjezdu safety caru skončil v kačírku Hülkenberg. Pérez byl během safety caru na pátém místě, ale kvůli technickému problému se roztočil a závod pro něj skončil.

Pro poklidné vítězství si nakonec dojel Verstappen před Leclercem a Piastrim. Důležité body získal pro Alpine pátou pozicí Pierre Gasly, osmý Zhou Guanyu získal první body v roce pro Sauber i sebe samotného. Norris se stihl vrátit zpátky na body, když dojel desátý a získal další bod za nejrychlejší kolo.

Do posledního závodu sezóny v Abu Dhabi jde McLaren s náskokem 21 bodů na druhé Ferrari. Nyní je již jasné, že Red Bull i přes výhru v Kataru titul neobhájí.

1 Max Verstappen Red Bull/Honda RBPT 1:31’05.323
2 Charles Leclerc Ferrari 6.031
3 Oscar Piastri McLaren/Mercedes 6.819
4 George Russell Mercedes 9.104
5 Pierre Gasly Alpine/Renault 16.782
6 Carlos Sainz Ferrari 17.476
7 Fernando Alonso Aston Martin/Mercedes 19.867
8 Zhou Guanyu Sauber/Ferrari 25.360
9 Kevin Magnussen Haas/Ferrari 32.177
10 Lando Norris (FL) McLaren/Mercedes 35.762
11 Valtteri Bottas Sauber/Ferrari 50.243
12 Lewis Hamilton Mercedes 56.122
13 Yuki Tsunoda RB/Honda RBPT 1:01.100
14 Liam Lawson RB/Honda RBPT 1:02.656
15 Alexander Albon Williams/Mercedes 1 kolo
Nico Hülkenberg Haas/Ferrari DNF
Sergio Pérez Red Bull/Honda RBPT DNF
Lance Stroll Aston Martin/Mercedes DNF
Esteban Ocon Alpine/Renault DNF
Franco Colapinto Williams/Mercedes DNF