Verstappen těsně porazil Hamiltona a Red Bull je šampionem
Max Verstappen překonal nepovedenou zastávku v boxech a v závěru Velké ceny USA 2022 dostihl a porazil Lewise Hamiltona z Mercedesu, čímž Red Bullu zajistil titul šampiona mezi konstruktéry.
Na startu se Verstappenovi podařil mnohem lepší start než Sainzovi z první řady a Red Bull měl náskok, když oba brzdili na vrcholu kopce v levé zatáčce 1. Tam Sainzův závod skončil, protože Russell, který se vřítil do vrcholu zatáčky vedle týmového kolegy Hamiltona, narazil do boku Ferrari a odsunul jej na konec skupiny závodníků v incidentu, který byl podle názoru stewardů hoden pouze pětisekundové penalizace pro Russella.
Verstappen se tak dostal do čela, pronásledován Hamiltonem, zatímco Sainz na konci úvodního kola zajel do boxů v obavě, že má defekt, ale ve skutečnosti tam odstoupil, protože Ferrari zjistilo, že kontakt způsobil únik vody.
Hamilton se zpočátku dokázal vyrovnat Verstappenovi, který kroužil v čase 1 m42 s, ale brzy se jeho náskok na čele protáhl.
Verstappen úvodních 10 kol z 56 s odstupem uzavřel náskokem tří sekund od Hamiltona a ke konci prvního stintu si připsal velký náskok, což znamenalo, že v době, kdy Mercedes poprvé zastavil ve 12. kole, měl náskok téměř pěti sekund.
Red Bull v dalším čase povolal Verstappena, přičemž oba lídři přešli ze středních pneumatik, na kterých startovali, na tvrdé.
Verstappenův náskok byl tak velký, že se znovu zařadil až za Pereze, který si poškodil auto v prvním kole při střetu s Valtterim Bottasem, ale nemusel do boxů pro nové přední křídlo, protože mu později odletěl pravý boční štítek, když se prodíral kolem vozů Aston Martin, které se na začátku závodu dostaly za Hamiltona.
To znamenalo, že Hamilton následoval Leclerca, Lance Strolla a Vettela, kteří ještě nezastavili, a jeho náskok na Verstappena se během prvních kol na tvrdých pneumatikách zvýšil na 6,3 s.
Právě když Red Bull a Mercedes žádali své svěřence o zpětnou vazbu na bíle obuté gumy, safety car změnil ráz závodu poté, co Bottas v předposlední zatáčce ve Verstappenově 18. kole dostal smyk a Fin skončil ve štěrku.
To znamenalo, že Leclerc a Vettel mohli zastavit pro nové pneu – Stroll přijel těsně před Bottasovým startem – a pak následovali Hamiltona a Pereze v závěsu za Verstappenem.
Nizozemec, jehož předchozí náskok se rozplynul, vedl restart ve 22. kole – snadno se opět odpoutal od Hamiltona -, ale závodění pod zelenou vlajkou netrvalo dlouho, protože ve stejném kole měli Fernando Alonso a Stroll divokou havárii při jízdě po zadní rovince.
Když Stroll po své první zastávce před safety carem zaostal za Vettelem a Russellem a po incidentu v první zatáčce se dostal až na třetí místo, Alonso se na dlouhé zadní rovince rychle dotáhl na svého budoucího týmového kolegu z Astonu.
Alonso se přiblížil ke Strollovi a když se blížili k maximální rychlosti, vyrazil doleva, aby ho předjel, ale kanadský jezdec se pohnul o zlomek sekundy později a Alpine vyletěl do vzduchu přes levou zadní část Astonu.
Stroll byl poslán do bariéry a odstoupil, ale Alonso – bez předního křídla – se dokázal vrátit do boxů poté, co se tvrdě odrazil, ale pouze se dotkl zdi na vnitřní straně trati.
Přestože havárie, která bude po závodě vyšetřována, poslala do balíku za sebou a na druhou stranu trati množství trosek, trvalo jen tři kola pozastavení závodu bezpečnostním vozem, než byl incident objasněn.
Ve 26. kole Verstappen zvládl další restart a okamžitě stáhl více než vteřinový náskok, zatímco se pozornost soustředila na Leclercovy pokusy dostat se na stupně vítězů, když se těsně dotáhl na Pereze před opětovným zapnutím DRS ve 28. kole.
Poté, co se první pokus o předjetí Red Bullu v zatáčce 12 na konci zadní rovinky nepovedl, zaútočil na stejném místě znovu ve 30. kole.
Pozdním pokusem na vnitřní stranu zatáčky Leclerc vystřelil na vrchol levotočivé zatáčky a probojoval se dopředu, na výjezdu z ní pak kriticky zůstal jen v mezích trati.
Jezdec Ferrari se pak nedokázal vypořádat s Hamiltonem, který v tu chvíli poprvé začal ohrožovat Verstappenův náskok, protože závodník Red Bullu se v poryvech větru trápil.
Právě když se Hamilton opět přiblížil k sekundovému odstupu od Verstappena, Mercedes ho na konci 34. kola vyzval k druhé sadě tvrdých pneumatik, ale byla to právě Verstappenova druhá zastávka na následujícím okruhu, která změnila průběh závodu.
Když zajel do boxů, aby se vrátil na střední pneumatiky, zdržení při sundávání levého předního tvrdého kola bylo umocněno tím, že Red Bull musel použít druhou pistoli na kola, aby dotáhl matici na náhradním středním kole.
Verstappen se tak zasekl na 11,s, což znamenalo nejen to, že se Hamilton na konci svého výjezdu snadno dostal dopředu, ale dlouho vedoucího jezdce přeskočil i Leclerc.
Přestože Perez a Vettel jezdili dlouho, přičemž druhý jmenovaný klesl pořadím díky dlouhé druhé zastávce, když nakonec zajel do boxů, Hamilton náhle držel čisté vedení s náskokem 5,6 s, protože Verstappen se pustil do pronásledování Leclerca.
Rychle se přiblížil ke svému bývalému soupeři o titul 2022 a na začátku 39. kola vjel do 1. zatáčky a vnořil se do Leclerca, ale Ferrari se na výjezdu z ní dokázalo dostat zpět před něj, než Verstappen využil systém DRS a později na téže trase vyrazil po zadní rovince.
Verstappen tak měl před Hamiltonem náskok 4,5 sekundy, přičemž bylo třeba zohlednit i rozdíl ve směsi pneumatik, a Leclerc se zpočátku držel, než se stáhl a vypadl z boje.
Verstappen během několika následujících kol snížil Hamiltonův náskok a do závěrečných 10 okruhů ho snížil na 2,0 s – ve 49. kole se poprvé dostal na dosah systému DRS.
Při dalším průjezdu Verstappen využil tento nástroj k tomu, aby se přiblížil přímo k Hamiltonovi jedoucímu po zadní rovince, a v zatáčce 12 vystřelil na vnitřní stranu, přičemž Mercedes nejprve při obraně uskočil doleva, než se vrátil zpět doprava a vyhnul se případnému střetu.
Hamilton dupl na plyn a do další zatáčky se dostal zpět dopředu, ale vzhledem k tomu, že Verstappen měl vnitřní stopu, nemohl plně zaútočit a poté ho zastavil Verstappen, který jel pomalu na vrcholu levého dvojitého nájezdu do 15. zatáčky.
Verstappen vystřelil dopředu, ale Hamilton se dokázal držet těsně za ním – všiml si, že Verstappen několikrát vyjel mimo trať, než dostal od kontroly závodu varování černobílou vlajkou o překročení limitů trati.
Hamilton stále naznačoval, že Verstappen na několika místech stále vyjíždí za limity trati, ale když se snažil držet těsně za ním, sám dostal varování černobílou vlajkou za stejný přestupek.
Poté, co Hamilton na konci 53. kola přišel o systém DRS, rychle klesl zpět a nakonec dojel domů se ztrátou 5,0 s. Třetí Leclerc a čtvrtý Perez – první čtveřici dělilo pouhých 8,2 s.
Mercedes zajel do boxů pozdě, aby si vzal měkké pneumatiky a pokusil se zajet nejrychlejší kolo, což se mu v závěrečném kole podařilo, když dojel pátý před Lando Norrisem.
Po tom všem, čím si prošel, Alonso pozoruhodným způsobem dojel na sedmém místě díky sérii pozdních předjetí, zatímco Vettelův závod skončil za napínavých okolností, když v závěrečném kole bojoval s Kevinem Magnussenem z Haasu, který zastavil.
Vettel se vzpamatoval z vlastního velmi pomalého servisu a těsně před koncem se dotáhl na Magnussenovo osmé místo – ukradl ho odvážným pohybem v předposlední zatáčce, když se těsně předtím snažil odvážně projet zatáčkami 16, 17 a 18.
Yuki Tsunoda uzavřel první desítku, Stroll, Bottas a Sainz byli jedinými odstoupivšími a řada jezdců v balíku dostala traťové limity a časové penalizace za kolize.
Výsledky GP USA 2022:
1 | Max Verstappen | Red Bull | Odstup |
2 | Lewis Hamilton | Mercedes | 5.023 |
3 | Charles Leclerc | Ferrari | 7.501 |
4 | Sergio Pérez | Red Bull | 8.293 |
5 | George Russell | Mercedes | 44.815 |
6 | Lando Norris | McLaren/Mercedes | 53.785 |
7 | Fernando Alonso | Alpine/Renault | 55.078 |
8 | Sebastian Vettel | Aston Martin/Mercedes | 1’05.354 |
9 | Kevin Magnussen | Haas/Ferrari | 1’05.834 |
10 | Yuki Tsunoda | AlphaTauri/Red Bull | 1’10.919 |
11 | Esteban Ocon | Alpine/Renault | 1’12.875 |
12 | Alexander Albon | Williams/Mercedes | 1’15.057 |
13 | Zhou Guanyu | Alfa Romeo/Ferrari | 1’16.164 |
14 | Pierre Gasly | AlphaTauri/Red Bull | 1’21.763 |
15 | Mick Schumacher | Haas/Ferrari | 1’24.490 |
16 | Daniel Ricciardo | McLaren/Mercedes | 1’30.487 |
17 | Nicholas Latifi | Williams/Mercedes | 1’43.588 |
NC | Lance Stroll | Aston Martin/Mercedes | Nehoda |
NC | Valtteri Bottas | Alfa Romeo/Ferrari | Smyk |
NC | Carlos Sainz Jr. | Ferrari | Kolize |