Verstappen o současné formě Red Bullu: Je to o autě, nikoliv o jezdcích
Jak si měl poradit s RB21 nováček Liam Lawson, když jej má problém ukočírovat i Max Verstappen?
Verstappen byl překvapivě jedním z těch, kteří se Liama Lawsona zastali. S drastickou výměnou svého týmového kolegy nesouhlasil. Tento víkend v Suzuce už se posadil do druhého red bullu Yúki Tsunoda, zatímco Liam Lawson se vrátil zpět do kokpitu Racing Bulls.
Podle čtyřnásobného mistra světa F1 by měl Red Bull nejdříve vyřešit problémy s autem, jelikož i on sám se v RB21 trápí, a až posléze se zaměřit na otázku ohledně jezdců. Svůj nesouhlas vyjádřil také tím, že olajkoval post bývalého pilota formule 1 Gieda van der Garda, který výměnu kritizoval. “Ten text se mi líbil, takže to asi mluví samo za sebe, že? Nebyla to chyba. Mou reakci tým viděl, ale všeobecně. Nejen ohledně té výměny, ale všeho. O tom jsme už diskutovali během posledního závodního víkendu a také ve fabrice.”
Verstappen na dotaz, zda s rozhodnutím souhlasil, odpověděl, že není nutné “všechno sdílet veřejně”. “Myslím, že naším hlavním problémem je, že naše auto není tam, kde bychom ho chtěli mít. Každý v týmu to ví, a na to se upřímně také soustředím,” uvedl a zároveň zdůraznil, že lepší výsledky druhého vozu přirozeně přijdou, až se bude lépe ovládat. “Liam odjel celkem 11 závodů (před sezonou 2025), ale v různých úsecích. A myslím, že pro nováčky je začátek sezony velmi náročný, protože většinu těchto tratí buď ještě neznají, nebo měli jen sprintový víkend. Takže všechny tyto scénáře nepomáhají.”
Lawson v roce 2023 zaskakoval u AlphaTauri (dnes Racing Bulls) za zraněného Daniela Ricciarda v pěti závodech – od GP Nizozemka do GP Kataru – a vloni absolvoval posledních šest závodů, takže zejména úvod letošní sezony se měl brát alespoň s menší rezervou, protože jak trať v Melbourne, tak i v Šanghaji, byla pro něj zcela nová.
Po důkladném prozkoumání v továrně Red Bullu přišli na to, že nestabilita a problémy s vyvážením jsou způsobeny mnoha faktory.
“Je to trochu nervóznější, trochu více nestabilní v různých fázích zatáček. Myslím, že je to kombinace mnoha věcí. Záleží to také na rychlosti v zatáčkách, asfaltu, pneumatikách, přehřívání, nerovnostech, obrubnících. Některé tratě jsou více omezující než jiné. Některé problémy jsou jednodušší k vyřešení než jiné. Všichni se snaží co nejvíce auto zrychlit.”
Ačkoliv Verstappen je na průběžném druhém místě v šampionátu jezdců poté, co v promočeném závodě v Austrálii dojel druhý a v Číně si připsal body za čtvrté místo, si uvědomuje, že bude McLaren velmi těžké dohnat.
“Každá trať je trochu jiná, ale momentálně mají docela pohodlný náskok. Nikdy neříkej nikdy. Na každý závod přijíždíme s tím, že se snažíme dostat z auta to nejlepší, ale momentálně si nemyslím – i kdybychom optimalizovali naše výkony – že to bude stačit. Ale stále pracujeme. Snažíme se, aby výkon přišel ještě letos, ale jestli to bude stačit na poražení McLarenu, je velmi těžké říct, protože i ostatní se zlepšují.”