Verstappen může pokořit “Neweyho kletbu” – o co se jedná?
Z historie víme, že vyhrávat tituly po odchodu Adriana Neweyho je těžké, někdy až nemožné!
Max Verstappen bude letos usilovat o pátý mistrovský titul. Pokud se mu povede titul získat, jednalo by se o velký počin zejména ze dvou hlavních důvodů – už jen Michael Schumacher a Lewis Hamilton by měli více titulů a s pátým titulem za sebou by vyrovnal Schumacherův rekord po sobě jdoucích titulů z let 2000 až 2004.
Je tu ale také jedna méně známá statistika, na kterou byl nedávno svět F1 upozorněn. Adrian Newey stál u 14 jezdeckých titulů, kterých si rozdělilo sedm pilotů. Začalo to Nigelem Mansellem ve Williamsu v roce 1992 a pokračovalo Alainem Prostem o rok později. Ani jeden z nich už další titul nevyhrál.
V letech 1996 a 1997 zažil Williams další dva úspěšné roky. Nejprve se z titulu radoval Damon Hill, poté Jacques Villeneuve. Opět ani jeden svůj úspěch později nezopakovali.
Newey poté zamířil do McLarenu, kde slavil dva mistrovské tituly Mika Häkkinen. Po dvou porážkách od Michaela Schumacher a Ferrari se poté Häkkinen rozhodl odejít do důchodu. V éře Michaela Schumachera to měl Newey obecně těžké, dalšího úspěchu se dočkal až v roce 2010, kdy odstartovala dominantní éra Red Bullu v čele se Sebastianem Vettelem.
Po čtyřech úspěšných šampionátech se Vettel přesunul do Ferrari, ale svůj sen o dotažení Ferrari na úplný vrchol si nikdy nesplnil. Red Bull čekal na další mistrovský úspěch do roku 2021, kdy se z premiérového titulu radoval Max Verstappen. Na to navázal dalšími třemi tituly a nyní bude útočit na pátou výhru v šampionátu v řadě.
Jak můžeme vidět, všichni tito jezdci mají jedno společné. Poté, co získali titul s monopostem navrženým Adrianem Newey, už nikdy další titul nezískali. Jelikož Adrian Newey minulý rok Red Bull opustil a monopost RB21 již není jeho prací, Verstappen se v případě úspěchu stane prvním pilotem, získá titul po monopostech stavěných Neweym.
*Zajímavost na závěr – Kimi Räikkönen je jediný pilot v historii F1, který v Neweyho monopostu nezískal titul mistra světa, ale šampionem se stal jinde. Za McLaren závodil v letech 2002 až 2006. Pro první a jediný titul si nakonec dojel v barvách Ferrari v roce 2007.