Verstappen je šestým jiným vítězem v Baku, Ferrari nedokončila

Max Verstappen si dojel pro páté vítězství v letošní sezoně. Druhý skončil Pérez a podium doplnil opět nenápadný Russell. Ani jedno Ferrari závod nedokončilo, ba co víc, odstoupily i vozy zákaznických týmů Alfy Romeo a Haasu, Maranello tak má o čem přemýšlet…

Štítky: GP Ázerbájdžánu Max Verstappen Zveřejněno 12. 06 2022 — Vašek Štěpánek

Ázerbájdžán letos hostil osmý závod letošního mistrovství světa. Kvalifikaci opět vyhrál Charles Leclerc, za ním odstartovaly oba Red Bully. Z dalších pozic do závodu vyrazily vozy Mercedesu a AlphaTauri. Italská stáj se o víkendu prezentovala v dobré formě.

Sergio Pérez start závodu zvládl nejlépe a hned po první zatáčce se ujal vedení ve Velké ceně, Charles Leclerc probrzdil a následně zablokoval Maxe Verstappena. Pilot Ferrari ale začal na vedoucího Mexičana rychle ztrácet.

K výrazným změnám v pořadí jinak nedošlo. Nicholas Latifi dostal ale penalizaci deseti sekund stop / go. Pilot Williamsu tak musel zajet do boxů a odbýt si tam svůj trest, aniž by se měnily pneumatiky. Kanaďan si trest vysloužil špatným postavením na startu a prací na voze v době, kdy se už podle pravidel na autě pracovat nemělo.

V 9. kole přišel do hry další faktor – spolehlivost. Carlos Sainz musel ve 4. zatáčce odstavit svůj monopost a předčasně skončit. Španělovo Ferrari se de facto vyplo, podobné problém měl už v tréninku Nicholas Latifi.

Na trati byl vyhlášen virtuální Safety car a řada jezdců toho využila k první zastávce v boxech, včetně Leclerca. U svých mechaniků ale nestavěl ani jeden Red Bull, McLaren nebo Fernando Alonso, čímž se rozehrála velká strategická hra.

Za nedlouho byl virtuální Safety car stáhnut a v Baku se opět závodilo. Sebastian Vettel se pokusil předjet Estebana Ocona, ale probrzdil v nájezdu do 3. zatáčky, nakonec se propadl o další tři pozice, pilot Aston Martinu ale prokazoval solidní tempo.

Sergio Pérez začal atypicky trpět degradací pneumatik, dokonce se propadl i za týmového kolegu Maxe Verstappena. Mexičan proto zajel do boxů pro nové gumy, stejně tak potom učinil i Nizozemec a nové pořadí v TOP 3 bylo: Leclerc, Verstappen, Pérez.

Nebylo to ale na dlouho… Z Leclercova vozu se začalo kouřit a na cílové rovince závod skončil také pro druhé Ferrari, které bojuje o šampionát a vedlo závod. To je rozhodně bolestivé a špatnou neděli pro Maranello potvrdil i Zhou s motorem Ferrari, který také odstoupil.

Vedení tak spadlo do klína Red Bullům – Verstappen jel na prvním místě, Pérez na druhém. Nenápadný George Russell povyskočil na poslední podiovou příčku před čtvrtým Pierrem Gaslym a pátým Lewisem Hamiltonem.

Ve 33. kole byl opět vyhlášen virtuální Safety car, Kevin Magnussen odstavil svůj vůz na konci druhého sektoru trati. Opět se jednalo o problém s motorem a opět to byl motor Ferrari, toto opravdu nebyl dobrý den pro italskou mašinérii.

Virtuální zpomalovací vůz opět otevřel možnost pit-stopům, využili toho ale jen jezdci Red Bullu, Mercedesu, Daniel Ricciardo a Valtteri Bottas. Což se neočekávalo, neboť ostatní jezdci strávili na svých pneumatikách už hodně kol.

Lewis Hamilton se sice o jedno místo propadl, ale okamžitě se dostal zpět před Tsunodu na své původní místo a velmi rychle začal stahovat i čtvrtého Gaslyho. Daniel Ricciardo na tom byl podobně, propadl se na devátou příčku, tempo měl ale lepší, než jezdci vpředu.

K neplánované zastávce se musel odhodlat Yuki Tsunoda, který měl problémy s DRS a musel si tak jej nechat opravit. Mechanici Japoncovi DRS zalepili izolepou a nesměl jej využívat, podobně na tom byl i Verstappen, ten také nemohl využívat systém zadního křídla.

Sedm kol před koncem se Hamilton dotáhl na Gaslyho a díky výrazně mladším pneumatikám se Brit bez problému dostal před svého francouzského soupeře. V tu chvíli se Lando Norris snažil vedení týmu přesvědčit o týmové režii a prohození pozic s Danielem Ricciardem.

Ferrari v tom nakonec samo nezůstalo – jen tři kola před koncem musel ze závodu ještě odstoupit Lance Stroll, kterého mechanici povolali do boxů kvůli problémům s pohonnou jednotkou od Mercedesu, kterým nerozuměli. Druhý Aston Martin mezitím jel na pěkném šestém místě.

Lando Norris začal v posledních kolech závodu útočit na svého kolegu Daniela Ricciarda, i přesto, že mu tým nařídil držet pozici a neriskovat. V tu chvíli ale cílem projížděl vítěz Max Verstappen, který se stal šestým jiným vítězem z šesti možných závodů v Baku.

Na stupních vítězů jej doprovodil Sergio Pérez, Red Bull tak má další double – letos už třetí a Mexičan se navíc posunul na druhé místo v šampionátu. Podium doplnil ještě George Russell, který je nyní už jen sedmnáct bodů za Leclercem, kdo by to byl řekl…

Čtvrté místo získal Hamilton, který si zajistil nejlepší výsledek od GP Austrálie. Pátý skončil Pierre Gasly před šestým Vettelem a sedmým Alonsem. Daniel Ricciardo nakonec ustál tlak od Landa Norrise a dojel na osmé příčce, TOP 10 uzavřel Ocon s Alpinem.