Verstappen i Pérez se shodují: Předjíždění bude čím dál náročnější

Mistr světa Formule 1 Max Verstappen a jeho týmový kolega z Red Bullu Sergio Pérez jsou přesvědčeni, že předjíždění bude stále těžší, protože týmy stále hledají větší přítlak.

Štítky: Max Verstappen Sergio Pérez Technika Zveřejněno 5. 05 2023 — GPF1.cz

Nové předpisy pro rok 2022 byly vytvořeny speciálně pro zlepšení podívané a zvýšení počtu předjíždění snížením turbulentního vzduchu za vozy s důrazem na generování přítlaku od podlahy. Zatímco se však od loňského roku rozdíly mezi týmy zmenšily, ‘podívaná’ na trati zůstává předmětem obav.

Výrazně nevýrazná Velká cena Ázerbájdžánu znovu přivedla do centra pozornosti téma, jak dobře závodí tato sestava vozů, a několik jezdců se ptalo, proč byla zkrácena zóna DRS na hlavní rovince v Baku po závodě, ve kterém se ukázalo, že navzdory dlouhým rovinkám je téměř nemožné předjetí. Výjimkou bylo duo Red Bull Verstappen a Pérez, kterým mimořádně účinné zařízení DRS jejich vozu RB19 a vyšší maximální rychlost umožnily proletět kolem Ferrari Charlese Leclerca.

I oni však uznali, že předjíždění je ve srovnání s loňským rokem obtížnější kvůli velkému přítlaku, kterých týmy dosáhly. A varují, že situace se proto bude jen zhoršovat, pokud zůstanou zachována současná pravidla.

“Mám pocit, že letošní rok je určitě o něco těžší,” řekl Pérez. “Tyto vozy vytvářejí o něco větší přítlak a tím, že vytvářejí o něco větší přítlak, má auto za nimi větší problémy následovat. Takže podle mého názoru nebylo správné zkracovat DRS, protože už samo o sobě je stále těžší předjíždět než loni, takže je to něco, co bychom měli přehodnotit.”

Verstappen dodal: “Jak řekl Checo, myslím si, že čím více přítlaku vytvoříme – a to bude samozřejmě vždycky každý rok -, pokud zachováte stejná pravidla, bude těžší předjíždět.”

Podle Nizozemce je však ve hře více než jen turbulentní vzduch. Stále se zvyšující hmotnost vozů – v roce 2023 až 798 kg – a tužší zavěšení, které je nutné k využití podlahového efektu, ztěžují útoky.

“Kvůli hmotnosti vozů, které dnes máme, protože jsou dost těžké, je v nízkých rychlostech trochu těžší je následovat,” vysvětlil Verstappen. “Jakmile se s tou hmotností objeví malý moment, je z toho větší smyk, je to náročnější na pneumatiky, takže se pneumatiky více přehřívají. A také s těmito novými typy aut musíte jezdit supertuhé, zatímco si pamatuji, že třeba v roce 2015 nebo 16 jste někdy mohli [jet] několik různých tratí, mohli jste jet na obrubníku, protože auta byla docela – no, ne měkká – ale pořád je to mnohem měkčí než to, co jezdíme teď.

A mohli jste volit několik různých druhů techniky a závodních stop, ale to je dnes opravdu, opravdu těžké, protože auta to prostě neumožňují.”