Věříte, že se v sezoně bez GP USA jely v USA tři závody F1?
Oficiální materiály FIA suše řeknou: jede se letos 38. Velké cena USA (myšleno v její ‘novodobé historii’ počínaje sezonou 1950). Ale tak snadné to s počtem velkých cen F1 v USA není. Jelo se jich podstatně více. Ale kolik? Závodů pod oficiálním názvem ‘Velká cena USA’ se jelo skutečně 37 a letos to bude 38.…
Oficiální materiály FIA suše řeknou: jede se letos 38. Velké cena USA (myšleno v její ‘novodobé historii’ počínaje sezonou 1950). Ale tak snadné to s počtem velkých cen F1 v USA není. Jelo se jich podstatně více. Ale kolik?
Závodů pod oficiálním názvem ‘Velká cena USA’ se jelo skutečně 37 a letos to bude 38. ročník. První z nich se jel na Floridě v Sebringu (1959) a pak na Riverside Raceway v Californii o rok později. Následovala série dvaceti závodů na velmi populárním okruhu Watkins Glen na jihu největšího z jedenácti podlouhlých jezer Finger Lakes, Seneca, dvě a půl hodiny jízdy od Niagarských vodopádů. Bohužel, ‘The Glen’ si vyžádal řadu obětí, tou nejznámější mezi nimi bude asi velmi charismatický François Cevert.
Pro sezonu 1976 byla naplánována druhá velká cena v USA: na ikonickém pobřeží Pacifiku, Long Beach, jednom z okresů Kalifornie v jižní části Los Angeles. Jelikož se nemohou jet dvě velké ceny pod stejným názvem, tahle nesla jméno ‘United States Grand Prix West’. Tato už do oficiálních statistik ‘Velkých cen USA’ započítávána není, stejně jako řada dalších.
V roce 1980 zbankrotoval promotér Grand Prix USA na Watkins Glen. A Velká cena USA jako taková se v kalendáři neobjevila dalších osm let. Ale v USA se závodilo vesele dál, a pohříchu to bylo nejšťavnatější účinkování F1 v Severní Americe.
Závod byl z Watkins Glen přesunut do Las Vegas, ale ne jako Velká cena USA! Na rozsáhlém parkovišti luxusního hotelu Caesars Palace byl postaven závodní okruh a závod se jel jako Caesars Palace Grand Prix. Není to ironie? Dva závody F1 v USA ročníku 1980, ve kterém se nekonala žádná GP USA. Popravdě, Velká cena USA se nejela do roku 1988.
Přesto v roce 1982 přibyl třetí závod na území USA! Velká cena F1 v Detroitu. Ve městě s populací menší než Praha (670 tisíc). Asi ne úplně romantické (jako spíš průmyslové) město spojené se slavným jménem Henryho Forda uspořádalo sedm velkých cen. Ročník, jehož šampionem se před 34 lety stal otec Nika Rosberga, Keke, tak měl tři závody F1 v USA (Long Beach, Detroit, Las Vegas) bez jediné oficiální GP USA!
V sezoně 1984 se na okamžik objevila Dallas Grand Prix, severně tři hodiny autem od současného dějiště GP USA, texaského Austinu. To už se nezávodilo v Las Vegas ani Long Beach. V letech 1985 – 1988 byl Detroit jedinou velkou cenou F1 na území USA (který nenesl název GP USA), aby se pro rok 1989 objevila velká cena pod názvem GP USA v Arizoně, konkrétně v hlavním městě Phoenixu, nejlidnatějším hlavním městě Ameriky. Ale… byla to už taková z nouze ctnost. Bernie Ecclestone americkou mentalitu zjevně nechápal a s odstupným v hodnotě tehdejších 1,2 milionu dolarů formuli 1 z USA stáhl.
Svou chybu si uvědomil až o devět let později, kdy se F1 objevila v areálu v Indianapolis, ovšem po nepochopitelném trapasu s pneumatikami v sezoně 2005 následovala další čtyřletá přestávka, než americkou reputaci F1 v Americe v roce 2012 začal zachraňovat Texas, Austin a jeho Okruh Amerik (Circuit of the Americas – COTA). Tento víkend se tam pojede popáté.
Takže abychom ten počet závodů F1 v USA řádně shrnuli:
Sebring, Riverside, dvacetkrát Watkins Glenn, třikrát Phoenix, osmkrát Indianapolis a čtyřikrát Austin. Dohromady 38 závodů nesoucích oficiální jméno GP USA.
Jeden závod v Dallasu (1984), sedm v Detroitu (1982 – 1988), dva v Las Vegas (1981 – 1982) a osm na Long Beach (1976 – 1983). Dohromady 18 velkých cen bez oficiálního názvu GP USA.
Což dělá číslo 56.
Abychom ale byli objektivní, tak se do oficiálního skóre započítávaly ryze americké oválové závody 500 Indianapolis v letech 1950 – 1960, což je dalších 11 velkých cen F1 bez názvu GP USA.
Celkové číslo tedy činí 67. Snad souhlasíte!
Čtěte dále: Foto: Historie Velké ceny USA
Diskuse k článku