Velká vítězství: Grand Prix Brazílie 2003

Loňská Grand Prix Brazílie byla bezpochyby dechberoucí. Možná ale ještě o chlup lepší byl závod na Interlagosu z roku 2003. Na vodě tehdy chybovali takoví velikáni jako Montoya či oba bratři Schumacherové. Triumfoval – v absolutně nekonkurenceschopném voze Jordan – dnešní oslavenec Giancarlo Fisichella (47). Rodilý Říman je důkazem toho, že ve formuli 1 se může stát vše.

Štítky: Giancarlo Fisichella GP Brazílie Historie Jordan Zveřejněno 14. 01 2020 — Lukáš Štěrovský

V Brazílii se tehdy jelo, na rozdíl od současnosti, v úvodu šampionátu. Konkrétně se jednalo o třetí podnik sezony. Ten začal na promáčené dráze. Kupící se voda ve třetí zatáčce (na výjezdu ze Sennových esíček), nachytala mnoho jezdců a za bariérou dala vzniknout jednomu z nejdražších vrakovišť vůbec.

Vrakoviště v hodnotě stovek milionů korun…

Jedou z obětí byl i Michael Schumacher, který tak odstoupil poprvé během dvou let. Naopak skvělou jízdu na čele předváděl po startu ze čtvrtého místa Kimi Räikkönen na voze McLaren, přestože se před něj nakonec dostal kolega David Coulthard i Rubens Barrichello na ferrari.

Pneumatiky Bridgestone fungovaly v proměnlivých podmínkách o poznání lépe než micheliny, ale Brazilci nepřálo štěstí. Na domácím okruhu musel Barrichello z pozice, v které měl šanci na vítězství, odstoupit nikoliv pro technické potíže, jak se původně myslelo, ale zkrátka proto, že mu došlo palivo (tehdy se během závodů v boxech tankovalo)! Jednalo se o deváté vypadnutí Barrichella z domácího podniku v řadě a první víkend od Velké ceny Evropy 1999, kdy Ferrari nebodovalo.

Na Webberovu chybu doplatil i Alonso.

Coulthard zajel k mechanikům jako první jezdec ze špičky, který absolvoval poslední zastávku v boxech. Vrátil se jako čtvrtý. Na čele mezitím chyboval Räikkönen, kterého podjel… Giancarlo Fisichella! Na slabém voze Jordan (předposlední místo v Poháru konstruktérů) poháněném motorem Ford předváděl Ital životní výkon, k němuž mu pomohla i taktika – pod prvním safety carem jeho mechanici natankovali vůz až po okraj. Zatímco ostatní zajížděli do boxů, on pokračoval dál a prokousával se pořadím vzhůru.

Pak se ale všem divákům zatajil dech. V lomené cílové rovince havaroval Mark Webber a trosky zasypaly dráhu po celé šířce. Mladý Španěl Fernando Alonso nerespektoval žluté vlajky a v plné rychlosti trefil kolo z havarovaného jaguaru, načež sám skončil ve zdi. Závod musel být přerušen, a jelikož byly odjety tři čtvrtiny, k restartu už nedošlo.

Italův jordan v plamenech.

Zdálo se, že vše je jasné, cílem jako první projel před zastavením Fisichella. Jenže! Pořadí se podle pravidel mělo určovat dvě kola před zastavením závodu, tedy z 53. okruhu, kdy vedl Räikkönen. Avšak Jordan tvrdil, že Fisichella stihl před zastavením najet do 56. okruhu, takže výsledek by měl odpovídat pořadí z 54. kola, kdy už vedl Ital. Aby zmatků nebylo málo, Fisichellův jordan v boxové uličce začal hořet a přidělal tak práci traťovým komisařům.

Pro Jordan pak přišlo další zklamání – vítězem byl vyhlášen Kimi Räikkönen. Několik dní poté ale komisaři na přelíčení v Paříži svůj verdikt změnili a jako vítěze označili Giancarla Fisichellu! Co naplat, že se své první trofeje dočkal až v rámci opakování ceremoniálu na nadcházející Grand Prix San Marina, a to na startovní rovince v Imole předtím, než tam započal závodní víkend. Vítězství, které bylo pro Jordan čtvrtým a posledním v historii, mu už nikdo vzít nemohl.


Fisichella se dočkal až v Imole. V kariéře přidal další dvě výhry: Austrálie (2005) a Malajsie (2006).

Foto: Motorsport Images

Diskuse k článku

Napsat komentář