Věk je jen číslo? Alonso i po šestnácti letech usiluje o třetí titul
Když loni spadla šachovnicová vlajka na jednom z nejkontroverznějších finále sezony v historii formule 1, myslel Fernando Alonso už na rok 2022. Španělovým cílem je stále třetí titul.
Po návratu do boxů vyslal svému týmu jasnou zprávu: „Je to jen začátek. Sexy chlapci a dívky, to nejlepší bude příští rok. Slibuji. Tohle byla rozcvička jako u boxerů. Odehrají hru těsně před velkým bojem, tohle byl pro nás rok 2021.“
Alonso se vrátil do formule 1 v roce 2021 po dvouleté přestávce v šampionátu, během níž se rozhodl prozkoumat vytrvalostní závody ve WEC a IMSA, šel za vítězstvím v Indianapolis 500 a absolvoval terénní rally na Dakaru. Ale zvýšená úroveň konkurence ve formuli 1 a příležitost znovu se sejít se svým bývalým týmem Renault pod jejich novou značkou Alpine se ukázaly být příliš lákavé na to, aby zůstal mimo.
Devětatřicetiletý dvojnásobný šampion podepsal smlouvu jen měsíc poté, co začala pandemicky zpožděná sezona 2020, a vrátil se zpět do sestavy, aby bojoval na špici na vrcholu motorsportu.
„Právě teď, myslím, že zvláště po pandemii, je to série, která je schopnější produkovat dobrou show a produkovat dobrou soutěž,” řekl médiím poté, co loni zahájil svůj comeback.
„V roce 2018, když jsem odešel ze sportu, byl jsem ke všem velmi upřímný a řekl jsem, že jsem měl lepší pocity nebo nápady jinde než ve formuli 1 a měl jsem atraktivnější výzvy ve WEC, v Indy nebo v Dakaru, než jaké mi nabídla tehdy formule 1.
Nyní je to přesně stejný bod; v roce 2020, když jsem se rozhodl vrátit, byly na stole další série a myslel jsem si, že formule 1 je v tu chvíli tou nejlepší výzvou a nejlepší soutěží.”
Tento víkend se Alonso vrací na svůj domovský okruh, kde před devíti lety zaznamenal své poslední vítězství ve velké ceně. Zůstává odhodlaný bojovat o třetí titul mistra světa, ale nezačal sezonu nejlépe, bodoval pouze jednou, během prvního závodu F1 v Bahrajnu na konci března.
Saúdská Arábie zažila Alonsův nedokončený závod. Následovala další smůla v Austrálii, kde se v kvalifikaci objevily problémy s autem a načasování Safety Caru ho zaškatulkovalo do nepříznivé strategie. Ale byla tu jiskřička naděje – Alonso se v sobotu postavil do boje o pole position, rychlý Alpine, který ukázal, že se s ním může počítat.
Situace se nezlepšila ani ve Velké ceně Emilia Romagna, kde následoval další nedokončený závod poté, co se v prvním kole zapletl s točícím se Haasem Micka Schumachera. Alonso byl nucen zajet do boxů poté, co mu odletěl významný kus jeho sidepodu.
Mezitím druhý závodník Alpinu Esteban Ocon byl v této sezoně na bodech ve všech závodech kromě jednoho. Alonso je v šampionátu 16., 22 bodů za svým týmovým kolegou.
Nevykazuje žádné známky ústupu nebo zpomalení. Ale když má za sebou dva šampionáty, blíží se jeho 41. narozeniny a rekordní 350. Velká cena, proč je Alonso tak zoufalý, aby pokračoval v závodění ve F1?
Nedělá si iluze, že k dosažení třetího titulu, o který se 15 let snažil, potřebuje plně konkurenceschopný balíček. „Když Senna vyhrál šampionát a závody, měl nejrychlejší auto,” řekl Alonso začátkem tohoto roku.
„Když jsem vyhrál šampionát, měl jsem nejrychlejší auto. Michael Schumacher měl nejrychlejší auto. Lewis Hamilton překonal všechny rekordy a pole position, protože měl nejrychlejší auto. Je to formule 1.”
Jeho Alpine rozhodně není nejrychlejší auto ve své současné podobě, přesto Alonso neprojevil zájem v brzké době tento sport opustit a plně investuje do toho, aby se stal týmovým mistrem světa. Na otázku, co pohání jeho touhu pokračovat v soutěžích, Alonso odpověděl charakteristicky upřímně.
„Protože se cítím lépe než ostatní. Když někdo přijde a já vidím, že mě poráží čistou schopností, vidím, že už nejsem dobrý na startech, nejsem dobrý v přípravě auta nebo je druhá strana garáže o sekundu rychlejší než já, a nemohu se s těmi časy rovnat a tak dále, možná zvednu ruku a řeknu, že je čas, abych přemýšlel o něčem jiném. Ale momentálně cítím opak. Takže miluji závodění.”
Alonsova smlouva vyprší na konci sezony. O budoucí sestavě Alpine se má rozhodnout do července. V křídlech čeká rezervní jezdec týmu Oscar Piastri, šampion ve formuli 2 a formuli 3.
Někteří mohou mít pocit, že dvojnásobný šampion F1 zabírá místo, které může vést k tomu, že se v F1 objeví nový talent. Piastri je široce tipován jako hvězda budoucnosti – stejně jako Alonso, když proseděl sezonu 2002 a čekal na postup do Renaultu, který ho postavil na cestu do šampionátu.
Alonso je členem formule 1 a zůstává jedním z nejlepších jezdců všech dob. Pokud Alpine dokáže poskytnout vůz bojující o šampionát, může chvíli trvat, než jeho potřeba vyhrát přemůže jeho touhu zůstat v F1.
eSkootr má za sebou debut ve Velké Británii – eFORMULE.cz (formulee.cz)