Vedení F1 odpovídá na kritiku nových motorů a rozpočtového stropu
Jeden ze tří šéfů formule 1 Chase Carey odpověděl na kritiku top týmů ohledně nového konceptu pohonných jednotek a chystaného rozpočtového stropu, který by mohl být v královně motorsportu zaveden už v roce 2019.
Ferrari, Mercedes, Renault. Tyto tři firmy vyjádřily svoji nespokojenost s konceptem pohonných jednotek pro rok 2021 prakticky ihned po jeho zveřejnění. Například prezident Scuderie Sergio Marchionne v narážce na plánovanou standardizaci určitých komponent agregátů odpověděl, že než aby si se svým týmem hrál na NASCAR v globální podobě, raději z F1 odejde.
Netrvalo dlouho, a na světě už je reakce i vedení formule 1, které za návrhem nových pohonných jednotek pochopitelně stojí. „Nemyslím, že máme odlišný úhel pohledu než Ferrari,“ říká Chase Carey. „Nechci hanit NASCAR, ale nemáme v úmyslu jej napodobit. Nechceme standardizovat vozy, mít na okruhu dvacet identických aut, aby pilot tvořil jediný rozdíl.
Častější selhání motorů #Renault v závěru letošní sezony je prý dáno hlavně tím, že se jejich výrobce už zaměřil na příští rok. 📆 Tak hlavně, aby v roce 2018 netvrdil to samé. 🙃 pic.twitter.com/EfkbJESd2T
— GPF1 (@GPF1cz) November 8, 2017
F1 je unikátní a spojuje sport s nejmodernějšími technologiemi. Chceme, aby týmy měly možnost vytvořit jedinečné automobily – s unikátními motory a šasi. Ale chceme, aby úspěch záležel na tom, jak dobře použijete své zdroje v rámci určitého omezení, oproti tomu, když můžete utratit, kolik chcete. Myslím, že pak to bude zdravější sport. A ti, kdo dokážou vyvíjet technologie, které jsou lepší než konkurenční, budou schopni uspět,“ tvrdí Carey. Teoreticky tak vše směřuje k tomu, aby mohly vyhrát všechny stáje.
„Nikdy to nebude úplně vyrovnané, vždy budou větší favoriti. Chceme ale, aby týmy měly pocit, že mají šanci bojovat. Sport je postaven na neočekávaném, a my chceme mít sport, který přesně to nabídne. Když někdo vyhrává každý víkend, nakonec tím jen utrpí sport. Potřebujeme drama, které chceme vytvořit.“
Vše spěje k zavedení rozpočtového stropu
K tomu by mělo napomoci i zavedení rozpočtového stropu – to je ale další věc, kterou Ferrari a Mercedes kritizují. Přesto Carey tvrdí, že poslední jednání přinesla pokrok i v tomto směru. „Nechci to moc probírat veřejně, všechno teprve začalo. Máme ale podporu všech stran. Samozřejmě se musíme dostat k detailům, a pohled na ně se bude lišit. Je naší prací najít kompromis tak, aby se každý cítil spokojeně.
Rozpočtový strop umožní vytvořit obchodní model, který bude v první řadě prospěšný pro současné týmy, ale také vznikne zdravější obchodní model, který umožní vstup stájím novým. Když se totiž dnes lidé podívají na to, jaké částky vrcholové týmy utrácejí, je to odrazující. Pak se podívají na závody a vidí, kdy spolu bojuje reálně šest vozů na jedné úrovni a zbytek na jiné kvůli rozdílům v nákladech, mezi motory a podobně. Myslím, že rozpočtový strop vytvoří lepší model pro fanoušky, obchodní partnery a hlavně lepší vstupní podmínky pro nové týmy,“ dodává Carey.
Diskuse k článku