„V tom autě se buď zabiju, nebo se stanu mistrem světa.“ Jochen Rindt

Ze života by rozhodně neměl nikdo odcházet tak mladý, jako byl závodník F1 s magickým jménem Jochen Rindt. Zemřel na italské Monze ve věku 28 let a svůj ttul mistra světa slavil až v nebi. Dnes by měl 78. narozeniny.

Štítky: Historie Jochen Rindt Zveřejněno 18. 04 2020 — Tomáš Richtr

Jochen Rindt byl jediným členem své rodiny, který přežil spojenecké bombardování v roce 1943. V té době mu byl necelý rok, narodil se 18. Dubna 1942 v Mohuči v Německu, ale po tom, co byl vychováván svými prarodiči ve Štýrském Hradci, reprezentoval během kariéry Rakousko.
Jochena motorsport přitahoval už v mládí, a když v osmnácti letech zdědil rodinný byznys s kořením a nemusel se starat o peníze, vrhl se do světa závodních aut. Začínal se sériově vyráběnými auty. Jeho cesta do Formule 1 vedla ještě přes Formuli Junior a F2, kde na sebe začal výrazně upozorňovat.

V F1 odjel celkem 61 velkých cen, šest jich dokázal vyhrát, poprvé v roce 1969 v USA. Desetkrát startoval z pole position a třináctkrát se umístil do třetího místa.

Jackie Stewart, Jochen Rindt (vlevo) a Jean-Pierre Beltoise na cílové čáře GP Itálie 1969 v rozmezí 0,02 sekundy na artworku Automobilist

Jeho první stáji byl Brabham. V roce 1965 začal závodit za stáj Cooper. V roce 1968 se vrátil do stáje Brabham, kde vydržel jen jeden rok. Ke konci roku se Jochen Rindt nechal zlákat Colinem Chapmanem a v Lotusu zaplnil místo po Jimu Clarkovi, který zahynul začátkem roku na Hockenheimringu.

Sezona 1970 se teprve rozjížděla, když Rakušan Jochen Rindt vyřkl o svém Lotusu 72 dnes mrazivá slova: „V tom autě se buď zabiju, nebo se stanu mistrem světa.“

Colin Chapman přišel s novým Lotusem 72. Jochen ovládl závody v Monaku, Holandsku, Francii, Británii a v Německu, ale přesto nebyl s novou 72 spokojený. V celkovém pořadí měl téměř neotřesitelnou pozici, ale před závodem v Monze po Chapmanovi chtěl, aby mu do Itálie přivezl jeho oblíbený Lotus 49. Vyhověno mu ale nebylo a 5. září seděl za volantem 72. Při posledním tréninku Lotusu praskla přední brzdová hřídel, auto trefilo ochranné zábradlí před zatáčkou Parabolica.

Když prach opadl, následky havárie byly zřejmé. Rindt byl okamžitě vyproštěn ze svého vozu a naložen do sanitky. V ulicích byla v té době velká dopravní zácpa, v ní uvízla i sanitka s těžce raněným jezdcem. Řidič sanitky se rozhodl, že pojede do jiné nemocnice. Přijel ale pozdě a Jochenu Rindtovi už nedokázal nikdo pomoci.

V mládí Rindta kvůli chování vyhazovali ze škol. Raději se v dobitém volkswagenu proháněl po silnicích a miloval honičky s policií. Závodil na motorce a už tehdy u něj existovaly jen dva způsoby, jak závod dokončit: vyhrát, nebo skončit v nemocnici. „Nikdy jsem se nespokojil jen s druhým místem. Druhý nikoho nezajímá.“

Diskuse k článku

Napsat komentář