V Monaku se sejde na 170 historických formulí, které budou závodit

Už od roku 1998 se jednou za dvě léta koná Historická velká cena Monaka, ve které se v několika závodech střetávají veteránské vozy z různých období. Ta loňská, která měla oslavit sedmdesát let formule 1, musela být zrušena, její náhrada tak letos vychází na počest stejné doby od prvního vítězství Ferrari.

Štítky: GP Monaka Historie Zveřejněno 20. 02 2021 — Martin Vejdělek

Napříč sedmi kategoriemi se na legendární monacké trati představí hned 170 vozů. Z nich pětice bude připomínat úspěchy Ferrari, které je v královně motorsportu od jejího prvopočátku.

V kategorii A, jež patří předválečným závodním autům, nejde přímo o monopost se značkou Ferrari. Prohánět po dráze se bude Alfa Romeo P3. Tehdy totiž Enzo Ferrari spolupracoval právě s touto italskou značkou, zmíněný vůz P3 pak s Guyem Mollem za volantem zvítězil v Monaku roku 1934.

Creative Commons Attribution-Share Alike 2.0 Germany

„Béčko“, které zahrnuje auta účastnící se závodů formule 1 a formule 2 před rokem 1961, bude mít ve svých řadách i Ferrari Dino 246. S ním dokázal Mike Hawthorn vyhrát šampionát sezony 1958, v Monze o dva roky později pak slavil vítězství v závodě Phil Hill. A co je na tom tak zázračného? Jedná se o poslední úspěch s motorem vepředu.

Ferrari 246 F1 – volná práva

Série C s účastí sportovních vozů z padesátých let představí Ferrari 250 Mille Miglia. Tento vůz slouží jako připomínka roku 1952, kdy se v Monte Carlu netradičně místo F1 jely závody sportovních aut.

Bez zástupce z Maranella zůstane kategorie D týkající se formulí mezi léty 1961 a 1965, v na ní navazující E (do roku 1972) už ale Ferrari reprezentováno bude. Typ 312 závodil na konci šedesátých let a jeho mimořádností je to, že šlo o první setkání F1 s třílitrovým motorem.

Poslední dva z připomínkových monopostů budou viděny v sérii F, tedy té, v níž se představí auta z let 1973 až 1976. Zástupcem Ferrari bude 312B3, ve kterém se po závodních okruzích proháněli Clay Regazzoni a Niki Lauda. A za jeho volantem se rovněž představí slavná jména, a sice vítězové velkých cen s týmem z Maranella Jean Alesi a René Arnoux.

Takováto plejáda rudých aut rozhodně potěší všechny fanoušky Ferrari, kterým radost nezhatí ani to, že v kategorii z konce sedmdesátých let své oblíbence neuvidí. A kdy se na Historickou Grand Prix můžeme těšit? Dva týdny před „normální“ Velkou cenou Monaka, tedy o druhém květnovém víkendu.

Titulní obrázek: Monacký autoklub