V Mercedesu není politika, ve Ferrari jste pořád pod tlakem, říká exzaměstnanec
Aldo Costa, bývalý technik Mercedesu a Ferrari, se rozpovídal o rozdílech práce v obou těchto týmech. Ten je podle něj více než markantní.
Costa byl technikem u Ferrari od roku 1999 až do sezony 2008, kdy už zastával funkci technického ředitele. Byl u úspěchu Kimiho Raikkonena, a tím i u posledního titulu Pohárů jezdců pro italský tým. Později Costa spojil síly s Mercedesem. S tímto týmem spolupracoval až do konce letošní sezony a nyní se přesouvá zpět do Itálie, kde bude nově pracovat jako technický ředitel Dallary.
Costa se už jako nestranný rozpovídal o rozdílech práce pro italský a britský tým. „Když jsem v roce 2012 přišel do Mercedesu, rychle jsem si uvědomil, že atmosféra je velmi odlišná oproti Ferrari. V Mercedesu je to více pragmatické a přizpůsobivé. Dokonce jsem nikdy nezaznamenal žádné známky politiky a dramatických situací. V Mercedesu se podle mého názoru dělá vše tak, aby se zaměstnanci mohli rozvíjet na svých pozicích co možná nejlépe.“
Podle těchto slov se dá soudit, že práce pro Mercedes je lepší než pro Ferrari, což zdatný technik doplňuje: „Ve Ferrari jste pod neustálým tlakem. Média na vás tlačí, Tifosi jakbysmet. Další, kdo na vás vyvíjí, tlak jsou akcionáři, dokonce i barista v továrně na vás vyvíjí tlak, když si ráno dáváte espresso. Situace je to opravdu náročná,“ říká o práci pro Ferrari Costa.
Druhý pohled, avšak téměř totožný, přinesl i bývalý inženýr Ferrari Andrea Stella, který aktuálně pracuje pro McLaren. „Ferrari nechybí nic, co se boje o titul týče. Nechybí jim znalosti, materiál nebo lidi, kteří své práci rozumí. Velký rozdíl je však v tom, že v Anglii máte na práci větší klid. V Itálii jste pořád ovlivněni svou prací, i když zrovna nepracujete.
Když jsem například opustil svoji kancelář a šel do baru, číšník chtěl hned vědět, kdy znovu vyhrajeme. Druhý příklad je, že když jsem si ráno otevřel noviny, vždy jsem našel články o Ferrari. Jsem však toho názoru, že je jen otázkou času, než se Ferrari znovu postaví na vrchol. Bohužel se jim to dlouho nedaří, a proto je ten tlak už opravdu do značné míry enormní,“ popsal Ferrari mánii v Itálii Stella.
Diskuse k článku