V ikonickém 24h Le Mans odstartuje řada (ex)pilotů F1
93. vydání 24hodinovky Le Mans se tradičně zúčastní i řada známých jmen z formule 1, ať už v té nejvyšší kategorii hypervozů, kde je největší zastoupení, nebo v LPM2.
HYPERCAR
TOYOTA GAZOO RACING
Největší zastoupení pilotů z F1 má Toyota Gazoo Racing. Voze #7 a #8 se bude střídat šestice pilotů – Kamuj Kobajaši, Mike Conway, Nyck de Vries, Sébastien Buemi, Brendon Hartley, Rio Hirakawa.
Toyota #7 – Kamuj Kobajaši, Mike Conway, Nyck de Vries
Zatímco Conway plnil u Hondy pouze roli rezervního jezdce, tak Kobajaši s de Vriesem byli stálými jezdci. Japonec strávil v F1 celkem pět sezon, během nichž hájil barvy Toyoty (2009), Sauberu (2010-2012) a Caterhamu (2014). Jeho nejlepším umístěním bylo třetí místo před domácími fanoušky na Suzuce. Stejně jako Conway letos nastoupí na start 24h Le Mans už po 11., přičemž v roce 2021 spolu slavili vítězství.
De Vries na své působení v F1 nejspíše nevzpomíná zcela v dobrém. Poté, co jako záskok ve Williamsu zazářil v GP Itálie 2022, dostal další rok příležitost u AlphaTauri. Jenže tam se mu nepodařilo navázat na své výkony a po 10 závodech byl vyhozen. Chuť si spravil vloni v Le Mans, když dojel v doprovodu José Marii Lopéze a Kobajašiho na skvělém druhém místě.
Jméno | počet startů v F1 | počet startů v Le Mans | Nejlepší výsledek |
---|---|---|---|
Kamui Kobayashi | 75 (Toyota, Sauber, Caterham) | 10 | 1. (2021 - hypercar) |
Mike Conway | testovací jezdec (Honda) | 10 | 1. (2021 - hypercar) |
Nyck de Vries | 11 (Williams, AlphaTauri) | 5 | 2 (2024 - hypercar) |
Toyota #8 – Sébastien Buemi, Brendon Hartley, Nyck de Vries
Posádka druhé toyoty se skládá z dvojice pilotů, kteří prošli juniorkou Red Bullu. Mezi lety 2009-2011 usedal do vozu Toro Rosso Sébastien Buemi, který je z šestice japonského týmu nejzkušenějším pilotem v Le Mans, jelikož má na kontě už úctyhodných 13 startů a k tomu čtyři absolutní prvenství.
Brendona Hartleye potkal podobný osud jako de Vriese. Do monopostu naskočil čtyři závody před koncem sezony 2017, aby po neuspokojivé sezoně 2018 dostal padáka. Ale i on později ukázal, že je velmi kvalitní pilot, a to zejména ve vytrvalostních závodech. V roce 2019 a 2022 přidal další dva triumfy k tomu z roku 2017 v kategorii hypercar (dříve LMP1).
Nejmladším přírůstkem do týmu je Rio Hirakawa, který ve formuli 1 od minulého roku působí jako rezervní jezdec. Vloni byl součástí McLarenu, než byl na začátku tohoto roku oznámen coby náhradník u Alpine, jenže později přestoupil k Haasu. Přestože je nejmladší, rozhodně nepatří ve WEC mezi zelenáče. Čtyřiadvacetihodinovky se zúčastní už popáté, přičemž v roce 2022 stál na stupínku nejvyšším.
Jméno | počet startů v F1 | počet startů v Le Mans | Nejlepší výsledek |
---|---|---|---|
Sébastien Buemi | 55 (Toro Rosso) | 13 | 1. (2018-2020, 2022 - hypercar/LMP1) |
Brendon Hartley | 25 (Toro Rosso) | 11 | 1. (2017, 2019, 2022 hypercar/LMP1) |
Ryo Hirakawa | rezervní pilot (McLaren, Alpine, Haas) | 5 | 1. (2022 - hypercar) |
PORSCHE PENSKE MOTORSPORT
Porsche #4 – Felipe Nasr, Pascal Wehrlein
Do 963 usednou Felipe Nasr a nováček Pascal Wehrlein. Tyto dva piloty spojují ve formuli 1 dvě věci – mají na kontě po 39 startech, přičemž Nasr oblékal overal Sauberu v sezoně 2015 a 2016, aby jeho místo o rok později převzal právě Wehrlein, který přešel z Manoru – a jedna dokonce i v Le Mans.
Jméno brazilského závodníka figuruje na startovní listině už pošesté – jeho maximem bylo v roce 2022 celkové deváté místo ve voze kategorie LMP2. Letos si s Porsche odbude debut v hypercarech. Pro Němce se bude jednat o absolutní premiéru na okruhu de la Sarthe.
Jméno | počet startů v F1 | počet startů v Le Mans | Nejlepší výsledek |
---|---|---|---|
Felipe Nasr | 39 (Sauber) | 5 | 5. (2022 - LMP2) |
Pascal Werhlein | 39 (Manor, Sauber) | - | - |
CADILLAC
Američané rovněž angažovali hned sedm závodníků, jež sbírali zkušenosti i v královně motorsportu. Tým Hertz nasadí Willa Stevense, Alexandera Lynna, Sébastiena Bourdaise a Jensona Buttona a Whelen Jacka Aitkena, Felipe Drugoviche a Frederica Vestiho.
Cadillac #12 (Jota) – Will Stevens, Alex Lynn
Stevens debutoval v roce 2014 za Caterham v závěrečném závodě sezony a následující ročník absolvoval s Marussií. Na body nikdy nedosáhl. Jeho maximem bylo 14. místo v Grand Prix Ruska. V Le Mans skončil první dvakrát – v roce 2017 v GTE Am a v roce 2022 v LMP2.
Naopak Lynn se stálého angažmá nikdy nedočkal. Tři roky se musel spokojit pouze s rolí testovacího a vývojového jezdce u Lotusu (2014) a Williamsu (2015-2016). Úspěchy přišly až s přestupem do světa vytrvalostních závodů. V roce 2020 ovládl se svoji posádkou kategorii GTE Pro.
Jméno | počet startů v F1 | počet startů v Le Mans | Nejlepší výsledek |
---|---|---|---|
Will Stevens | 18 (Caterham, Marussia) | 9 | 1. (2017 - GTE Am, 2022 - LMP2) |
Alex Lynn | testovací / vývojový jezdec (Lotus, Williams) | 8 | 1. (2020 - GTE Pro) |
Cadillac #38 (Jota) – Sébastien Bourdais, Jenson Button
Do druhého vozu týmu Jota s číslem 38 usedne Sébastien Bourdais a Jenson Button. Bourdais je dalším odpadlíkem juniorky Red Bullu, který prorazil ve WEC a v Le Mans, které ovládl čtyřikrát – z toho třikrát v řadě – září. Cadillac dokonce zlákal i šampiona z roku 2009 Buttona. Brit za 17 sezon nasbíral celkem 306 startů, což jej v žebříčku nejvíce startů v F1 řadí na páté místo. Na triumf na de La Sarthe však stále čeká. Na start se postavil celkem třikrát, přičemž jeho nejlepším výsledkem je deváté místo z roku 2024.
Jméno | počet startů v F1 | počet startů v Le Mans | Nejlepší výsledek |
---|---|---|---|
Sébastien Bourdais | 55 (Toro Rosso) | 17 | 1. (2018-2020, 2022 - hypercar) |
Jenson Button | 306 (Williams, Renault, Honda, Brawn, McLaren) | 3 | 9. (2024 - hypercar) |
Cadillac #311 (Whelen) – Jack Aitken, Felipe Drugovich, Frederic Vesti
Také Aitken dostal ochutnávku toho, jak probíhá závod formule 1. V sezoně 2020 jej Williams posadil v Sachíru do monopostu George Russella, který v Mercedesu zaskakoval za nemocného Lewise Hamiltona. Na to, že tehdy 24letý Brit neměl s vozem F1 prakticky žádné zkušenosti, si vedl v porovnání s Nicholasem Latifim relativně obstojně – v kvalifikaci na něj ztratil necelou desetinu sekundy. Posléze však další příležitost už nepřišla. Štěstí šel tedy zkusit do vytrvalostních závodů. V nižší kategorii LMP2 Pro Am před třemi lety obsadil páté místo. Letos to bude počtvrté, co odstartuje v hypercarech.
Drugovich s Vestim jsou aktivními rezervními a testovacími jezdci, přičemž oba debutovali v Le Mans minulý rok.
Nad účastí mladého Brazilce ve službách Aston Martinu visí otazník, protože se Le Mans kryje s GP Kanady – a tam vzniká problém. Čeká se totiž na stav Strollovy zraněné ruky. Pokud Kanaďan nebude moci nastoupit, na řadu přichází právě Drugovich coby náhradník. Ovšem v Le Mans by si rozhodně chtěl vylepšit svoje dosavadní maximum, jelikož vloni skončil mezi hypervozy až 15.
Vesti, jenž již třetím rokem při ruce Mercedesu, obsadil minulý rok v kategorii LMP2 Pro-Am solidní páté místo.
Jméno | počet startů v F1 | počet startů v Le Mans | Nejlepší výsledek |
---|---|---|---|
Jack Aitken | 1 (Williams) | 3 | 5. (2022 - LMP2 Pro Am) |
Felipe Drugovich | rezervní / vývojový jezdec (Aston Martin) | 1 | 15. (2024 - hypercar) |
Frederic Vesti | rezervní / testovací jezdec (Mercedes) | 1 | 5. (2024 - LMP2 Pro-Am) |
BMW M TEAM WRT
BMW #15 – Raffaelle Marciello, Kevin Magnussen
Posádku BMW #15 budou tvořit Raffaelle Marciello, který byl v roce 2015 testovacím pilotem Sauberu, a formulový veterán Kevin Magnussen.
Dán byl součástí startovní listiny F1 s přestávkami 10 let. První dva roky strávil v McLarenu (2014-15). Následovala roční štace u Renaultu, než na čtyři roky zakotvil u Haasu, který jej o dva roky později znovu povolal do služby jakožto náhradu za Nikitu Mazepina. V roce 2021 si stihl odskočit do Le Mans, kde ve třídě LMP2 skončil na 17. místě. Ještě hůř dopadl vloni při svém debutu Marciello, který cíl neviděl.
Jméno | počet startů v F1 | počet startů v Le Mans | Nejlepší výsledek |
---|---|---|---|
Raffaelle Marciello | testovací jezdec (Sauber) | 1 | DNF (2024 - hypercar) |
Kevin Magnussen | 185 (McLaren, Renault, Haas) | 1 | 17. (2021 - LMP2) |
ALPINE ENDURANCE TEAM
Alpine #36 – Mick Schumacher
Syn sedminásobného mistra F1 v letech 2021-2022 závodil pro tým Haas, ale prosadit se nedokázal. Byť v sezoně 2021 svého týmového kolegu Nikitu Mazepina pravidelně porážel, tak o rok později byl vystaven těžké zkoušce v podobě Kevina Magnussena a v té neuspěl, proto se musel na konci ročníku z týmu poroučet.
V F1 se nakonec udržel ještě následující dva roky, a sice v roli rezervního pilota McLarenu, Mercedesu a Alpine. Svůj talent však začal ukazovat až poté, co se vydal do světa vytrvalostních závodů právě s francouzským týmem. Při svém loňském v debutu v Le Mans měl velmi dobré tempo, jenže do výsledků promluvila technika kvůli, které nakonec do cíle nedojel.
Jméno | počet startů v F1 | počet startů v Le Mans | Nejlepší výsledek |
---|---|---|---|
Mick Schumacher | 43 (Haas) | 1 | DNF (2024 - hypercar) |
(FERRARI) AF CORSE
Ferrari #50 – Antonio Fuoco
Fuoco se sice nikdy nepostavil na start závodu F1, ale už devátým rokem je vývojovým a testovacím jezdcem Ferrari, se kterým vloni v Le Mans triumfoval.
Ferrari #51 – Antonio Giovinazzi
I druhá posádka Ferrari závodící s číslem #51 opanovala legendární vytrvalostní závod, a to v roce 2023, kdy za volantem seděl mimo jiné i Giovinazzi. Dlouhovlasý Ital nastupoval ve formuli 1 za Sauber v roce 2017 a po roční pauze pak zůstal s týmem až do sezony 2021. Vrcholem jeho kariéry bylo páté místo v GP Brazílie 2019.
Ferrari #83 – Robert Kubica
Kubica se stal nejúspěšnějším Polákem ve formuli 1. Má na kontě celkem 99 startů. Svými výkony poutal nemalou pozornost. Blýskl se zejména v době, kdy jezdil za BMW Sauber. V roce 2008 všechny uchvátil svým výkonem, když ovládl GP Kanady. Jeho hvězda uhasla vážnou nehodou v rallye. Kubica se sice snažil o návrat a ačkoliv se to zdálo jako hrdinský čin, dopadlo to spíše katastrofou. Přesto ale na závodění nezanevřel a nadále aktivně závodí. Než postoupil v Le Mans do té nejvyšší kategorie, nastupoval v LMP2, kde se mu dařilo. Dvakrát za sebou – v roce 2023 a 2024 – dokončil se svými parťáky na skvělém druhém místě.
Jméno | počet startů v F1 | počet startů v Le Mans | Nejlepší výsledek |
---|---|---|---|
Antonio Fuoco | vývojový / testovací jezdec (Ferrari) | 4 | 1. (2024 - hypercar) |
Antonio Giovinazzi | 62 (Sauber) | 3 | 1. (2023 - hypercar) |
Robert Kubica | 99 (Sauber, Renault, Williams, Alfa Romeo | 4 | 2. (2023, 2024 - LMP2) |
PEUGEOT TOTALENGINES
Peugeot #93 -Paul di Resta
Di Resta strávil ve formuli 1 tři sezony v týmu Force India, se kterou získal dvě čtvrtá místa. Ačkoliv se zdálo, že Skotovo působení v královně motorsportu skončilo, přišlo nečekané povolání Williamsem o tři roky později, když v Maďarsku zaskakoval za nemocného Felipeho Massu. Závod nedokončil kvůli úniku oleje. V Le Mans se postaví na start posedmé. Jeho nejlepším výsledkem je vítězství v kategorii LMP2 ze roku 2020.
Peugeot #94 – Stoffel Vandoorne
Vandoorne je jedním ze smolařů McLarenu. Do týmu přišel v době, kdy byl beznadějně ztracený a světlo na konci tunelu bylo v nedohlednu. Debut měl tak prokletě náročný, přesto ale dokázal vykřesat v GP Bahrajnu 2016 solidní výsledek a získal svůj premiérový bod v F1. Poté absolvoval se stájí z Wokingu dva protrápené ročníky, aby dostal na konci sezony 2018 sbohem. Další kroky pak směřovaly do vytrvalostních závodů a ikonického Le Mans.
Jméno | počet startů v F1 | počet startů v Le Mans | Nejlepší výsledek |
---|---|---|---|
Paul di Resta | 59 (Force India, Williams) | 6 | 1. (2020 - LPM2) |
Stoffel Vandoorne | 42 (McLaren) | 3 | 2. (2021 - LMP2) |
LMP2
IDEC SPORT
Oreca 07 #18 – André Lotterer
Průběh Lottererovy kariéry v F1 je poněkud kuriózní a zároveň extrémně krátký. V sezoně 2001 si tehdy mladičkého Němce vzal pod křídla Jaguar, v němž působil dva roky jako testovací pilot.
Jeho první a zároveň poslední příležitost ukázat své kvality přišla až o 12 let později. Vítěz Le Mans pro GP Belgie 2014 nahradil Kamuje Kobajašiho a ve 32 letech se stal nejstarším debutantem v historii šampionátu. Závod pro něj ale skončil už po úvodním kole, když mu vypověděla technika. Byť se ve formuli 1 neprosadil, talent mu rozhodně nescházel. Kromě dvou mistrovských titulů ve WEC a tří prvenství v Le Mans se stal dvojnásobným šampionem v Super GT a jeden titul získal v Super Formuli.
Jméno | počet startů v F1 | počet startů v Le Mans | Nejlepší výsledek |
---|---|---|---|
André Lotterer | 1 (Caterham) | 13 | 1. (2011-2012, 2014 - LMP1 / LMP1-H) |
UNITED AUTOSPORTS
Oreca 07 #22 – Pietro Fittipaldi
Vnuk legendárního Emersona Fittipaldiho, Pietro, se dočkal svého debutu ve formuli 1 v roce 2020, když v GP Sachíru naskočil za zraněného Romaina Grosjeana. Po druhé jej nahradil ve finále v Abú Dhabí. Přestože v Bahrajnu skončil poslední, tehdejší šéf týmu Günther Steiner byl s jeho výkonem spokojený vzhledem k tomu, že Fittipaldi do vozu nasedl po roce. Sice stálé angažmá nedostal, ale v týmu zůstal i nadále coby rezervní pilot. Neexistuje pilot, který by netoužil být součástí startovní listiny pro 24h Le Mans. Fittipaldi není výjimkou. Pro osmadvacetiletého Američana se bude jednat o třetí start v kategorii LMP2 – jeho nejlepším umístěním byla 13. příčka (2023).
Jméno | počet startů v F1 | počet startů v Le Mans | Nejlepší výsledek |
---|---|---|---|
Pietro Fittipaldi | 2 (Haas) | 2 | 13. (2023 - LMP2) |
AF CORSE
Oreca 07 #183 – Antonio Félix da Costa
Da Costa je posledním účastníkem Le Mans, který neprošel sítem juniorského programu Red Bullu. Před tím, než si jej vyhlédla rakouská stáj, testoval v roce 2010 pro Force Indii. Ačkoliv byl u týmu z Milton Keynes dlouhé tři roky (2012-2015), povýšení se nikdy nedočkal. Svůj talent naplno využil až ve formuli E, kterou v sezoně 2019/20 ovládl. O dva roky později následoval triumf v Le Mans v LMP2.
Jméno | počet startů v F1 | počet startů v Le Mans | Nejlepší výsledek |
---|---|---|---|
Antonio Félix da Costa | testovací jezdec | 6 | 1. (2022 - LMP2) |