V Doningtonu testovala formule E. Bude stát za to?
Úvodní sezona šampionátu tichých elektrických formulí bude zahájena již v září. Fanoušky formule 1 může přitáhnout i řadou známých jmen.
Úvodní sezona šampionátu tichých elektrických formulí bude zahájena již v září. Fanoušky formule 1 může přitáhnout i řadou známých jmen.
Po prázdninách se zřejmě začne psát nová kapitola dějin motorsportu. Mezinárodní automobilová federace totiž přivede k životu první sérii, v níž se závodí v čistě elektřinou poháněných monopostech. Šampionát bude sestávat z deseti závodů soustředěných převážně do velkých světových měst. Nebude chybět Čína (Peking), Malajsie (Putrajaya), Uruguay (Punta del Este), Argentina (Buenos Aires), USA (Miami a Long Beach), Monako, Německo (Berlín) či Velká Británie (Londýn). Bodování bude podobné tomu, jaké známe z formule 1. Na rozdíl od většiny jiných soutěží se celý závodní víkend formule E, tedy trénink, kvalifikace i závod, bude konat vždy v jediném dni.
Trénink bude trvat hodinu, přičemž jezdci budou mít možnost osahat si trať ve dvou vozech. Kvalifikace bude devadesátiminutová. Piloti budou moci využívat pouze jeden vůz. Nejrychlejší pilot kvalifikace si připíše tři body. Závod by měl zabrat přibližně hodinu. Odstartován bude z pevných pozic. Na rozdíl od tréninku a kvalifikace vozy pojedou se sníženým výkonem (180 koní), ovšem k dispozici bude omezené využití tzv. push-to-pass, při kterém může monopost využít takřka plnou sílu (270 koní). V průběhu závodu musí všichni účastníci absolvovat povinnou zastávku v boxech, při které přesednou do nabitého vozu. Bodování závodů kopíruje bodování formule 1 (25-18-15-12-10-8-6-4-2-1), ovšem s tím rozdílem, že držitel nejrychlejšího kola závodu získá dva body navíc.
Týmy mohou vyvíjet vlastní šasi, o pohon se stará McLaren Electronics Systems a Williams Advanced Engineering. Monoposty budou využívat standardizovanou sekvenční převodovku Hewland. Dodavatelem pneumatik byl zvolen Michelin. Obutí bude nízkoprofilové. Konkrétní informace ohledně maximální rychlosti a akcelerace dosud nebyly oficiálně zveřejněny. O celkové rychlosti si však můžeme vytvořit poměrně dobrou představu při prohlédnutí časů zajížděných v oficiálních testech v anglickém Doningtonu. Nejrychlejší byl Sébastien Buemi, který zajel čas o hodnotě 1:31.083. Pro srovnání – formule 1 sem naposledy zavítala v roce 1993, kdy Alainu Prostovi k pole position stačil čas o přibližně dvacet sekund rychlejší.
Na obranu elektrických formulí je však potřeba říci, že testy byly zaměřeny spíše na delší jízdy. Velmi diskutovaným tématem je zvuk elektrických monopostů. Podle očekávání jsou výrazně tišší než závodní speciály osázené spalovacími motory. Ve vyšších otáčkách produkují hluk přibližně 80 dB, tedy o něco málo více než běžný osobní automobil.
Formule E ovšem nebude revoluční pouze po stránce technologické. Bude se jednat o zřejmě úplně první závodní sérii, do jejíž průběhu mohou přímo zasahovat fanoušci. Před každým závodem mohou zvolit tři jezdce, kteří budou mít k dispozici o jedno využití push-to-pass více než ostatní. Hlasování bude probíhat přes internet.
Startovní listina pro úvodní sezonu formule E dosud není kompletní. Již nyní je však jasné, že se v ní objeví celá řada jmen známých z formule 1.
Formule E - Startovní listina
Tým | Jezdec č. 1 | Jezdec č. 2 |
---|---|---|
Amlin Aguri (GBR) | Katherine Legge (GBR) | Antonio Felix da Costa (POR) |
Andretti Autosport (USA) | Franck Montagny (FRA) | Dosud neznámý |
Audi Sport Abt (GER) | Lucas di Grassi (BRA) | Daniel Abt (GER) |
China Racing (CHN) | Dosud neznámý | Dosud neznámý |
Dragon Racing (USA) | Mike Conway (GBR) | Dosud neznámý |
E.Dams Renault (FRA) | Nicolas Prost (FRA) | Sébastien Buemi (SUI) |
Mahindra Racing (IND) | Karun Čandhok (IND) | Bruno Senna (BRA) |
Trulli (SUI) | Jarno Trulli (ITA) | Michela Cerutti (ITA) |
Venturi (MON) | Nick Heidfeld (GER) | Stéphane Sarrazin (FRA) |
Virgin Racing (GBR) | Jaime Alguersuari (ESP) | Sam Bird (GBR) |
V předposledních testech před úvodním závodem se nejlépe dařilo Sébastienu Buemimu ze Švýcarska. Je možné, že některé z níže uvedených jmen zaplní dosud neobsazené závodní sedačky.
Formule E - výsledky testů
P. | Jezdec | Tým | Čas | Ztráta | Kola | |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | Sébastien Buemi | E.Dams | 1m31.083s | - | 44 | |
2 | Lucas di Grassi | Abt | 1m31.282s | +0.199s | 54 | |
3 | Jérôme d'Ambrosio | China | 1m31.651s | +0.568s | 39 | |
4 | Scott Speed | Andretti | 1m31.810s | +0.727s | 46 | |
5 | Sam Bird | Virgin | 1m31.895s | +0.812s | 51 | |
6 | Daniel Abt | Abt | 1m32.080s | +0.997s | 57 | |
7 | Nicolas Prost | E.Dams | 1m32.124s | +1.041s | 48 | |
8 | Nick Heidfeld | Venturi | 1m32.126s | +1.043s | 78 | |
9 | Jarno Trulli | Trulli | 1m32.479s | +1.396s | 38 | |
10 | Bruno Senna | Mahindra | 1m32.506s | +1.423s | 51 | |
11 | Franck Montagny | Andretti | 1m32.512s | +1.429s | 50 | |
12 | Jaime Alguersuari | Virgin | 1m32.583s | +1.500s | 28 | |
13 | Karun Čandhok | Mahindra | 1m33.019s | +1.936s | 46 | |
14 | Oriol Servia | Dragon | 1m33.083s | +2.000s | 46 | |
15 | Juan Manuel López | China | 1m33.425s | +2.342s | 46 | |
16 | Michela Cerruti | Trulli | 1m33.544s | +2.461s | 31 | |
17 | Mike Conway | Dragon | 1m33.692s | +2.609s | 31 | |
18 | Katherine Legge | Aguri | 1m33.778s | +2.695s | 17 | |
19 | Fabio Leimer | Aguri | 1m38.988s | +7.905s | 39 |
Formule E má ambice stát se populární náplní zimních měsíců. Sezona 2014/2015 započne 13. září letošního roku a skončí příští rok 27. června.
Diskuse k článku