V čem spočívá kouzlo (a nebezpečí) nového zadního křídla Aston Martinu

Aston Martin přišel se zajímavou interpretací předpisů pro zadní křídlo s novou konstrukcí jeho koncovek. Ty se snaží obejít princip letošních technických předpisů. Jak konkrétně?

Štítky: Aston Martin Technika Zveřejněno 30. 07 2022 — GPF1.cz

Musíme předpokládat, že koncovky zadního křídla jsou plně v souladu s předpisy, i když to neznamená, že konstrukce musí odpovídat záměru pravidel. Všimněte si poloměrů na horní hraně, které mají vyhovět stanoveným zakřivením. V minulosti byly koncové části zadního křídla jeho nejvyše posazenou částí. To je důvod, proč se v tomto prostoru potkávaly tři různé tlakové proudy – pozitivní tlak na horní ploše křídla, nízký tlak na spodní ploše křídla a atmosférický tlak na vnější straně vlastní koncovky.

Protože se všechny tyto různé tlaky snažily vyrovnat, proud vzduchu na horní ploše se přeléval do okolního atmosférického tlaku, který pak byl vtahován do nízkého tlaku vycházejícího ze spodní plochy křídla. Tím se vytvořil velký vír. Ten býval viditelný při jízdě za mokra, když vzduch kondenzoval. Vytvářel turbulence, které F1 chtěla pro letošek eliminovat.

Předpisy pro tvar koncovek měly za cíl eliminovat alespoň dva ze tří výše zmíněných tlakových jevů. Tím se dramaticky snížil vlivvíru, a vůz vzadu čelil menším turbulencím.

Všechny týmy tak výrazně zjednodušily oblast styku povrchu zadního křídla s koncovkami. Ale Aston Martin má nyní koncovku, která není plně integrovaná s horní plochou zadního křídla, ale je mnohem složitější. Aston Martin se snaží omezit odtrhávání toku vzduchu z horní plochy zadního křídla, a tím prohloubit podtlak na spodní ploše. To generuje celkový přítlak, který formule potřebuje, byť za cenu vyššího odporu vzduchu.

To ale zrovna na okruhu v Maďarsku tolik nevadí, poměr přítlak vs. odpor vzduchu je tu  menší.

Nyní nezbývá nic jiného, než si počkat na výsledek.