V Barceloně vládne středu pole Lotus
Zatímco v dosavadním průběhu sezony byla ve středu pole jakýmsi měřítkem pro ostatní Force Indie, ve Španělsku se musela tato stáj sklonit před sílou Lotusu a Romaina Grosjeana. Zbylým dvěma týmům se nedařilo.
Zatímco v dosavadním průběhu sezony byla ve středu pole jakýmsi měřítkem pro ostatní Force Indie, ve Španělsku se musela tato stáj sklonit před sílou Lotusu a Romaina Grosjeana. Zbylým dvěma týmům se nedařilo.
Lotus
V případě jezdců Lotusu byl průběh dnešní kvalifikace rozdílný jako den a noc. Zatímco Romain Grosjean po bezchybném výkonu zajistil týmu z Enstone letošní nejlepší umístění na startovním roštu, kterým je nadějná pátá pozice, Pastor Maldonado své účinkování v sobotním souboji s časem ukončil v důsledku kolize již po pár minutách, a do závodu tak vyjede z předposlední příčky.
„Být ve třetí řadě na roštu je pro každého v týmu velmi pozitivní. Je to přesně tam, kde chceme být, a rozhodně to ještě může být lepší. Závod by měl být zajímavý. Na téhle trati se obtížně předjíždí a my se budeme během prvního stintu snažit šetřit pneumatiky tak moc, jak to jen půjde, a pak uvidíme, jak daleko se s nimi dostaneme. Uvidíme, čeho budeme zítra schopni dostáhnout, každopádně by ale bylo dobré konečně získat nějaké body,“ podotkl Francouz.
„Měl jsem velkou šanci na zajetí dobrého výsledku v této kvalifikaci, ale naneštěstí jsem v důsledku velké přetáčivosti ztratil na výjezdu ze zatáčky 3 kontrolu nad vozem,“ vylíčil Maldonado. „Musíme se podívat na to, co se stalo, a zapracovat na voze, abychom byli na zítřek připraveni. Dneska jsme byli celkem konkurenceschopní, co se týče výkonnosti a schopnosti se nadále v průběhu víkendu zlepšovat. Pro závod máme k dispozici několik sad pneumatik, takže můžeme zapracovat na strategii a doufejme, že si v neděli o několik míst polepšíme.“
Force India
Výkonnost Force Indie, tak jak ji známe z prvních čtyř závodů letošní sezony, dnes zůstala poněkud za očekáváním. Trať v Barceloně monopostům VJM07 podle všeho příliš nesvědčí, což svými kvalifikačními výkony potvrdil jak Nico Hülkenberg, tak i Sergio Pérez. Lepší z jezdeckého dua indické stáje byl v sobotu odpoledne prvně jmenovaný. Navzdory neúčasti v závěrečných bojích o pole position byl Němec v nastalé situaci svým výsledkem potěšen.
„Moje kolo bylo velmi dobré a já jsem velmi spokojen se vším tím úsilím, které jsme do kvalifikace vložili,“ konstatoval Hülkenberg. „Ve srovnání se třetím volným tréninkem jsme udělali několik kroků vpřed, co se týče ovládání a nastavení, i tak jsme se ale do Q3 nedostali. Když uvážím, že jsme po většinu víkendu nebyli s vozem úplně spokojeni, musím říct, že startovat z jedenáctého místa je velmi dobré. Ve srovnání se zbytkem nejlepší desítky nám to navíc dává extra sadu středních pneumatik. Zítra očekávám velmi strategický závod, zejména když to vypadá, že většina týmů kolem nás je, co se týče závodní výkonnosti, na stejné úrovni. Bude to pro každého výzva a klíčové bude to, jak kdo zvládne pneumatiky. Body jsou ale v našem dosahu,“ dodal optimisticky Němec.
Podle Sergia Péreze zde jistá naděje na postup do závěrečné dvanáctiminutovky existovala. Souhra okolností jej však o ni nakonec připravila.
Myslím si, že jsme v kvalifikaci skončili víceméně tam, kde jsme očekávali. Možná byla Q3 reálná, mně se ale nepovedlo dokončit své poslední kolo v Q2, jelikož to přípravné nebylo ideální. Byl tam hustý provoz a mé pneumatiky nebyly optimalizované, což byl ten důvod, proč jsem se rozhodl své poslední kolo přerušit a místo toho ušetřit pneumatiky. Když jsme sem přijížděli, věděli jsme, že tato trať pro nás bude těžká, stále ale věříme, že zítra můžeme být konkurenceschopní. Myslím si, že závod bude celý o správné volbě strategie, jelikož na této trati se přejíždí velmi obtížně. Naše závodní výkonnost vypadá slibně, takže máme šanci pobrat zítra nějaké body,“ nechal se slyšet Pérez, jehož jméno svítilo ve výsledkových listinách sobotní kvalifikace na dvanáctém místě.
Toro Rosso
Daniil Kvjat během dnešního souboje s časem navázal na své výkony z několika předcházejících kvalifikací v této sezoně a podobně jako před třemi týdny v Číně si i tentokrát zajistil na startu závodu třináctou pozici. Z té do nejlepší desítky není příliš daleko, a tak se ruský mladík rozhodně nemíní vzdávat nadějí na nějaký slušný výsledek:
„Myslím si, že jsme z toho balíku dnes dostali maximum, ačkoliv jsme si asi s některými věcmi mohli poradit lépe. Závod je ale zítra a již v minulosti jsme viděli, že i po startu ze třináctého místa dokážeme stále vozit body.“
Jelikož byl Jean-Eric Vergne v důsledku včerejšího incidentu s uvolněným kolem potrestán ztrátou deseti míst na startovním roštu Velké ceny Španělska, rozhodlo se vedení stáje v jeho případě taktizovat. Francouz se sice do druhé části kvalifikace probojoval s přehledem, k žádným měřeným pokusům se v ní už ale neodhodlal. Důvod byl prostý.
„Nevyjíždět na trať v Q2 bylo součástí strategie, abychom ušetřili nové pneumatiky a připravili se na zítřejší agresivní závod. Myslím si, že to bylo rozumné rozhodnutí. Je pravda, že tato trať není na předjíždění tou nejlepší, já ale udělám maximum pro to, abych zprava, zleva či odkudkoliv předjel vozy přede mnou a využil každou příležitost na vylepšení své pozice. Vůz se celý víkend řídí poněkud obtížně, tedy kromě jízd na dlouhou vzdálenost, takže doufám, že zítra odjedeme dobrý závod,“ řekl Vergne, který do nedělního klání odstartuje až jako úplně poslední.
Sauber
Nejhůře ze středu pole si dnes počínal Sauber, jehož jezdci Esteban Gutiérrez a Adrian Sutil obsadili čtrnácté, respektive sedmnácté místo. Podle Mexičana tým z Hinwilu na lepší pozice v sobotu odpoledne neměl.
„Tohle bylo maximum, čeho jsme dnes mohli dosáhnout. Vzhledem k obtížnostem, které jsem měl včera, odvedl tým excelentní práci, když se mu podařilo dát vše dohromady. Rozhodně pořád máme problémy, které musíme vyřešit, pro nás je ale motivující to, že jsme blíže konkurenci. S dnešním výsledkem samozřejmě nejsme úplně spokojeni, když ale na tom ještě zapracujeme, můžeme najít tu poslední desetinu, která nás dostane do nejlepší desítky. Musíme si z toho vzít pozitiva a zanalyzovat negativa. Zítra to bude velká výzva, protože teplota trati bude pravděpodobně celkem vysoká, a při takovýchto podmínkách se pneumatiky zvládají obtížně. Jako vždy uděláme maximum,“ slíbil Gutiérrez fanouškům.
Jeho německý týmový kolega bude chtít na španělskou kvalifikaci zřejmě co nejrychleji zapomenout. Byl to totiž právě on, kdo vypadl společně s piloty mladších týmů hned na konci její první části.
„Tohle samozřejmě nebyl výsledek, ve který jsem doufal. Tak to ale v kvalifikacích někdy chodí. Naneštěstí jsme se dnes nevydali správným směrem. Ve třetím tréninku jsem měl problémy s tím, abych dostal teplo do pneumatik, v kvalifikaci tomu ale bylo úplně naopak. Pneumatiky se hrozně přehřívaly. Uvědomili jsme si to po druhé jízdě a pro tu závěrečnou jsme se to pokusili vylepšit. Do jisté míry se nám to povedlo, většina nastavení už ale byla hotova, takže jsme to už moc změnit nemohli. Věřím, že nás to stálo vteřinu na kolo a několik míst na roštu. Nás cíl jsme si tedy nesplnili,“ posteskl si Sutil. Slabou útěchou může tak alespoň může být skutečnost, že si nakonec v důsledku Vergneho penalizace o jedno místo na startu polepší.
Diskuse k článku