V Bahrajnu bude diskuze o návratu desetiválců

Tento pátek si FIA svolala do Sakhiru dodavatele motorů kvůli možnému přechodu na desetiválcové motory.

Štítky: 2025 FIA Zveřejněno 9. 04 2025 — Dominik Kovář

Diskuzí týkajících se potenciálního návratu desetiválců do F1 začíná být čím dál více. Ta dosud největší se má odehrát v pátek v Sakhiru na začátku závodního víkendu v Bahrajnu.

Doteď probíhaly diskuze mezi mezi ředitelem FIA pro monoposty Nikolasem Tombazisem a příslušnými výrobci, aby získali určitou předběžnou zpětnou vazbu o tom, co si o tomto nápadu automobilky myslí. V pátek si FIA pozve výrobce motorů, aby lépe porozuměla tomu, jak velkou podporu má případný návrat k desetiválcovým motorům.

Součástí schůzky bude také prezident FIA Mohammed Ben Sulayem, který v Bahrajnu bude poprvé přítomen na závodě Formule 1.  Momentálně nemá být na stole žádný konkrétní návrh na zavedení motorů V10, v první řadě má jít o diskuzi, z které se pozná, kterým směrem se v budoucnosti chtějí jednotlivé automobilky ubrat.

Nastávající pravidla mají mít funkční období od roku 2026 do roku 2030. Ben Sulayem údajně bojuje za to, aby nová pravidla s desetiválci (pokud vůbec budou) vstoupila v platnost už v roce 2028 a tím zkrátila životní cyklus již schválených pravidel, díky kterým se do F1 rozhodlo vydat například Audi.

Pokud by mělo skutečně dojít ke změně plánu, bude zapotřebí souhlas FIA, FOM a čtyřech z pěti výrobců motorů. V tuto chvíli to nevypadá, že by za těchto podmínek k dohodě došlo – proti má být Audi, Honda a také Mercedes.

Ferrari a Red Bull (s Fordem) jsou potenciálnímu návratu desetiválců otevřeni. Podle konkurence tím ale dávají najevo, že vývoj nového motoru pro rok 2026 u nich nejde podle plánu.

Z myšlenky návratu desetiválců však může vzniknout nový, alternativní nápad. FIA, FOM a automobilky by se například mohly domluvit na návratu osmiválců, které by z části byly podpořeny elektrickým pohonem.