V Bahrajnu bude diskuze o návratu desetiválců
Tento pátek si FIA svolala do Sakhiru dodavatele motorů kvůli možnému přechodu na desetiválcové motory.
Diskuzí týkajících se potenciálního návratu desetiválců do F1 začíná být čím dál více. Ta dosud největší se má odehrát v pátek v Sakhiru na začátku závodního víkendu v Bahrajnu.
Doteď probíhaly diskuze mezi mezi ředitelem FIA pro monoposty Nikolasem Tombazisem a příslušnými výrobci, aby získali určitou předběžnou zpětnou vazbu o tom, co si o tomto nápadu automobilky myslí. V pátek si FIA pozve výrobce motorů, aby lépe porozuměla tomu, jak velkou podporu má případný návrat k desetiválcovým motorům.
Součástí schůzky bude také prezident FIA Mohammed Ben Sulayem, který v Bahrajnu bude poprvé přítomen na závodě Formule 1. Momentálně nemá být na stole žádný konkrétní návrh na zavedení motorů V10, v první řadě má jít o diskuzi, z které se pozná, kterým směrem se v budoucnosti chtějí jednotlivé automobilky ubrat.
Nastávající pravidla mají mít funkční období od roku 2026 do roku 2030. Ben Sulayem údajně bojuje za to, aby nová pravidla s desetiválci (pokud vůbec budou) vstoupila v platnost už v roce 2028 a tím zkrátila životní cyklus již schválených pravidel, díky kterým se do F1 rozhodlo vydat například Audi.
Pokud by mělo skutečně dojít ke změně plánu, bude zapotřebí souhlas FIA, FOM a čtyřech z pěti výrobců motorů. V tuto chvíli to nevypadá, že by za těchto podmínek k dohodě došlo – proti má být Audi, Honda a také Mercedes.
Ferrari a Red Bull (s Fordem) jsou potenciálnímu návratu desetiválců otevřeni. Podle konkurence tím ale dávají najevo, že vývoj nového motoru pro rok 2026 u nich nejde podle plánu.
Z myšlenky návratu desetiválců však může vzniknout nový, alternativní nápad. FIA, FOM a automobilky by se například mohly domluvit na návratu osmiválců, které by z části byly podpořeny elektrickým pohonem.