Už žádný Excel! Williams jde úspěšně moderní cestou
Zdá se, že je konec náročným přípravám na novou sezónu. Williams má oproti předchozím rokům náskok.
Když se v roce 2023 stal James Vowles šéfem Williamsu, nestačil se divit. Tým z Grove si totiž vedl inventář pomocí excelové tabulky. Když si pilot říká o sedačku ve formuli 1 pomocí PowerPointu, jako George Russell před pár lety, tak dejme tomu, ale tady to prostě takhle nejde.
Vowles a technický ředitel Pat Fry, který se k Williamsu připojil minulý rok, řekli, že tabulka tohoto typu obsahovala až 20 tisíc dílů včetně součástek pro monopost FW46, se kterým minulý rok Williams závodil.
Ano, až tak jsou zastaralé procesy Williamsu “zažrané” do vývoje. Monopost FW46 je sice už první čistou prací Vowlese, ale změna procesů není na týdny, někdy ani na měsíce. “Neexistovala ani data o tom, kolik který díl stojí nebo jak dlouho trvá jeho výroba. Jakmile vám chybí tyto data, při 20 tisících dílů je velmi snadné pochopit, že nevíte, kde se jednotlivé díly nachází a jak dlouho bude trvat vývoj jednotlivých segmentů,” dodal Vowles smířlivě k tehdejší situaci ve Williamsu.
Britské stáji chyběly na začátku uplynulé sezóny díly. Když v Austrálii v kvalifikaci havaroval Alex Albon, byl obětován Logan Sargeant, který Albonovi půjčil vůz a sám se závodu nezúčastnil. Monopost FW46 měl zároveň nadváhu, kvůli které ztrácel přibližně půl vteřiny.
V roce 2025 je to jinak. Nový monopost FW47 už je hotový a má za sebou testovací den v Silverstone. Další důležitou informací je fakt, že nový vůz Williamsu má již nyní minimální hmotnost 798 kilogramů. “Nepoužíváme excelovou tabulku!” reagoval Vowles s úsměvem na to, v čem se Williams oproti minulému roku zlepšil.
“Velkou změnou je, že používáme moderní nástroje, které jsou měřítkem toho, co musíme dělat. V podstatě to, co nazýváme ERP (Plánování podnikových zdrojů), MRP (Plánování požadavků na materiál), PLM (Řízení životního cyklu produktu) – systémy používané k tomu, abychom věděli, jaké díly máte, kde jsou, jaké pro ně máte materiály a tak dále.”
“Nyní se spoléháme na proces a strukturu. Když to děláte, vždycky je to trochu bolestivé (proces modernizace těchto systémů) a auto vedle je důkazem toho, kam míříme,” dodal Vowles.
Nadšení z pokroku interních systémů Williamsu sdílí i samotní jezdci. “Je to jako den a noc,” řekl Carlos Sainz v reakci na to, co mu říkají jeho současní kolegové. “Je to evoluce, jak vidíte,” pokračoval Alex Albon. “Opravdu mě tento balíček auta zaujal. Myslím, že se to opravdu povedlo. Myslím, že kvalita obecně, když se podíváte na kvalitu dílů, tak to byla opravdu skvělá práce od všech v továrně. V tomto smyslu došlo ke zlepšení.”