Uvidíme hvězdu WRC Rovanperu v F1? Mění rallye za okruhy!
Dvojnásobný šampion WRC Kalle Rovanpera oznámil, že mění svět rallye za monoposty.
Rovanperä ovládl s týmem Toyota Gazoo Racing dva roky po sobě mistrovství světa v rallye, a to v letech 2022 a 2023. Následující rok skončil čtvrtý a letos mu patří průběžné třetí místo, ale tři soutěže před koncem má stále šanci na zisk titulu.
Pětadvacetiletý Fin oznámil na sociálních sítích nečekanou zprávu, a sice že vymění rychlostní zkoušky za okruhy. Nadále bude hájit barvy Toyoty, ale přesouvá se do japonské super formule s cílem dosáhnout “nejvyšší úrovně okruhového závodění”, čímž má na mysli formuli 1.
“Dvojnásobný šampion mistrovství světa v rallye zůstává součástí rodiny Toyota Gazoo Racing, i když se pouští do nové, ambiciózní výzvy, která míří na nejvyšší úroveň okruhového závodění. V roce 2026 bude závodit v japonském šampionátu super formule s podporou TGR a vyzkouší si jeden z nejrychlejších monopostů na světě – v přechodu, jaký dosud motorsport nezažil,” stojí v oficiálním prohlášení týmu.
Přestože se Rovenperä vyhýbá tomu, aby přímo řekl, že je jeho cílem formule 1, pro portál DirtFish přiznal, že jeho cílem je “ta nejvyšší úroveň.”
“Čas neustále utíká, ale zatím je pořád na mé straně – a právě proto bylo potřeba rozhodnout se už teď. Samozřejmě obrovské díky patří Toyotě, která chtěla stát při mně, protože bez podpory výrobce by takový plán a projekt vůbec nebyl možný.”
“Jak víte, i v okruhovém závodění mají všichni mladí jezdci za sebou podporu výrobců. A to, že mi Toyota důvěřuje a věří v tento projekt, je rozhodně ta největší a, řekněme, i nejvíc cool část celé věci. Takže ano, naše cíle jsou opravdu vysoko.”
“Všechno záleží na tom, jak se to vyvine – ale naše cíle jsou rozhodně nastavené na tu nejvyšší úroveň. Budeme na tom pracovat a uvidíme, kam nás to dovede. Protože, jak víte, v životě – a obzvlášť v motorsportu – nikdy nevíte, co přijde. Musíte být na správném místě ve správný čas a spousta věcí musí zapadnout do sebe.”
“Ale ano, čas je zatím pořád na mé straně. Je mi teprve 25 let a když na tom začneme pracovat už teď, jak máme v plánu, naším cílem je dojít až na samotný vrchol.”
Nebylo to jednoduché rozhodnutí
“Tohle rozhodnutí nebylo snadné, ale už jsem o tom nějakou dobu přemýšlel. Vzhledem k tomu, že jsem v tak mladém věku dosáhl tolika úspěchů, začal jsem přemýšlet, jaké další možnosti bych mohl mít a jakým novým výzvám bych se chtěl postavit,” přiznal mladý závodník, jenž po zisku druhého titulu “vyhořel”.
Rovanperä si váží podpory svého týmu, že s ním jde do neznáma: “Je pro mě výjimečné, že mám od samého začátku této nové kapitoly podporu Toyota Gazoo Racing a že mohu závodit v sérii super formule. Vím, že je to velký skok do neznáma, přechod přímo z rallye, ale opravdu se na to těším. Společně s TGR máme dobrý plán, jak se co nejlépe připravit a vytěžit z toho maximum.”
“Od chvíle, kdy jsem jako malý kluk poprvé usedl za volant, jsem snil o tom stát se jezdcem WRC, vyhrát rallye a získat titul mistra světa. Dosáhnout toho všeho v tak mladém věku je neuvěřitelný pocit.”
Rovanperä získal svůj první titul ve 22 letech, čímž se stal nejmladším šampionem v historii WRC.
Formule 1, 24h Le Mans…?
Pokud se mu bude v Japonsku dařit, jeho další destinací by mohla být “přestupová stanice do F1” formule 2, která má o něco pomalejší vozy než právě super formule.
Toyota kromě toho působí i v šampionátu vytrvalostních závodů WEC, ve kterém dlouhá léta dominovala, ale v současnosti se v nabité konkurenci hledá.
“V tuto chvíli znám jen své plány na příštích pár let,” odpověděl na otázku, za jej uvidíme ve formuli 1 nebo ve WEC. “Vím, že přejdu do super formule, a potom budeme pracovat na dalším kroku – tedy na postupu do vyšší kategorie, kterou by byla formule 2. Uvidíme, jak se všechno vyvine.”
Další detaily ani “konečný cíl” neprozradil. “Řekl jsem vám, že mířím na tu nejvyšší úroveň. Formule 1 je tou nejvyšší úrovní, ale v okruhovém závodění existuje spousta skvělých sérií a podniků.”
Každopádně by se nebránil ani účasti v legendárním vytrvalostním závodě na okruhu de la Sarthe.
“Pokud se mě zeptáte, jestli chci jednou jet Le Mans – rozhodně ano. Pokud tu šanci dostanu, chci jet Le Mans a všechny ty velké závody. Takže ano, těch možností je opravdu hodně.”
První zkušenosti ve formuli
Fin se poprvé posadil do monopostu formule 1 minulý rok v listopadu. Na Red Bull Ringu odjel 50 kol v Red Bullu RB8. “Formule 1 byla něco, na co jsem se dlouho těšil, takže bylo opravdu skvělé si ji konečně vyzkoušet. Den proběhl dobře a zanechal ve mně velmi pozitivní dojmy,” vzpomíná.”



