Standardní motor jak nástroj politického boje?
Nebo upřímné snahy o stabilizaci F1?
Velmi rozličné, ale i vášnivé jsou debaty okolo nově navrhovaných alternativních motorů nezávislého dodavatele. Jde ale o skutečně úspornou variantu nebo jen o nátlak FIA, jak prosadit zlevnění stávajících pohonných jednotek?
Zápletka, která přišla v pravou chvíli. Když už známe jméno mistra světa sezóny 2015 a máme takřka po dramatech na závodní dráze, přicházejí dramata alespoň zákulisní. Po smetení návrhu snížit rozpočtový strop pro motory dodávané zákaznickým tymům ze strany Ferrari, přišel od FIA návrh nový. Jeho záměr je ale stejný. Pohrává si totiž s myšlenkou přivést nového, avšak nezávislého dodavatele, který by byl levnější variantou zejména pro menší týmy. Jeho jméno by pak pravděpodobně vzešlo z tendru. Bernie Ecclestone společně s Jeanem Todtem spatřili vzor v amerických závodních sériích, kde podobně dodávají své motory například Ilmore či Cosworth.
I v tomto případě existují dva tábory. Jedni jsou zásadně proti, druzí návrh kvitují. Objevují se ale i názory, že týmy mají příliš velké pravomoci, které si chce FIA vzít zpět a nový návrh je jen formou nátlaku. Například šéf Ilmoru Mario Illien vidí v zavedení nezávislého dodavatele problémy vzhledem ke složitosti současných pohonných jednotek. Nové motory by se totiž musely obejít bez některých rekuperátorů energie. Ve výsledku by tak nezávislý výrobce musel navýšit výkon tak, aby byla zachována rozumná míra konkurenceschopnosti.
„Může to mít hned několik mezer. Bylo by zejména obtížné zapracovat šampionát s dvěma různými dodavateli. Je tu spousta problémů, jak to celé sjednotit a byly by tu hlavně dva motory se zcela odlišnými vlastnostmi,“ uvedl Illien.
Mezi zastánci nápadu FIA je ale například Helmut Marko nebo bývalý pilot Stefan Johansson. Líbí se zejména myšlenka, že by se závodilo právě s úplně odlišnými jednotkami. Marc Surer, bývalý pilot, který je v současné době analytikem německé verze televize Sky, v tom vidí pouhý trik FIA.
„Kdyby se jim podařilo najít recept, jak by mohla být zachována rovnost, pak to určitě stojí za pokus. Musí tu být levnější alternativa pro menší týmy, aby mohly konkurovat,“ vyjádřil se k návrhu bývalý pilot McLarenu a Ferrari Stefan Johansson.
„V podstatě celá ta diskuze se tváří jako boj o moc. Myslím, že FIA a Berniemu je jasné, že automobilky získali až příliš velkou moc. Dokážu si dost dobře představit, že oznámení o zavedení nového nezávislého dodavatele je jen prostředek nátlaku k dosažení toho, co chtějí všichni – jednoho dodavatele, ale příznivější podmínky,“ sdělil své postřehy Marc Surer.
Diskuse k článku